Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:43

23
فروردین
زندگی خود را ازسـموم پاك كنید (2)

زندگی خود را ازسـموم پاك كنید (2)

در برخی از مارک‌های تجاری از تری‌كلوزان برای جلوگیری از ایجاد جرم و پلاك روی سطح دندان‌ها استفاده می‌شود كه بهتر است از مصرف این خمیردندان‌ها پرهیز كنید.

 

به دلیل قابلیت جدا شدن و سپس ورود به غذا و آشامیدنی‌ها و در ‌‌نهایت ایجاد مشکلات سلامتی، نگرانی روزافزونی را به وجود آورده است. خیلی از غذاهای کنسروی دارای مقدار زیادی BPA می باشند.

 کودکان کم سن بیشتر در معرض خطر قرار دارند، چون آن‌ها در مراحل اولیه رشد خود هستند و نسبت به کودکان بزرگ‌تر، نوجوانان و بزرگسالان، در مقابله با مواد شیمیایی مضر مشکلات بیشتری دارند. این ماده از هورمون استروژن تقلید کرده و سیستم غدد درون ریز بدن را که مسئول تنظیمات بدن است، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شیشه شیر نوزادان، قوطی شیر خشک نوزادان، لیوان‌های پلاستیکی کودک، بشقاب‌ها، لوازم آشپزخانه و سایر فرآورده‌های غذاخوری، اسباب بازی‌ها، غذاهای کنسروی، بطری‌های آب ظروف نگهداری غذا‌ها (ظروف پلاستیکی) ممکن است حاوی BPA باشند. اینكه آن غذا ارگانیك باشد یا نباشد مهم نیست، BPA در كیسه‌های پلاستیكی فریزری وجود ندارد.

گفته شده که این ماده می‌‌تواند باعث بلوغ زودرس، سرطان و اختلالات مغز ‌شود. علاوه بر آن، محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند که این ماده شیمیایی تغییرات ناهنجاری در لپتین ایجاد می‌‌کند و فرد با ولع غذا می‌‌خورد و دچار چاقی مفرط می‌‌شود.

به طور کلی، فرآورده‌های بدون BPA خریداری کنید، مانند چوب، سرامیک، شیشه. در مورد فرآورده‌هایی که حاوی BPA هستند، هر زمان که خراشیده شدند آن‌ها را دور بیاندازید تا از آزاد شدن BPA جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید وسیله پلاستیکی خریداری کنید، به دنبال آن‌هایی بگردید که دارای کد بازیافت ۱، ۲، ۴ و ۵ هستند؛ در این صورت وجود BPA در آن‌ها تقریباً نا‌محتمل است.

بسیاری از محصولات مانند: شیشه شیر کودک، لیوان کودک و لوازم غذاخوری کودک وجود دارند که فاقد BPA هستند.

 مواد شوینده و پاك كننده خانگی

استفاده از سفید كننده كلرین، اسپرهای پاك كننده، مواد ضد عفونی كننده و . . . بیش از هفته‌ای یكبار، احتمال ابتلا به بیماری آسم را افزایش می‌دهند ما می‌توانیم از این مواد با مراقبت بیشتری استفاده كنیم. هیچ‌گاه سفید كننده كلرین را با آمونیاك تركیب نكنید، زیرا تركیب این دو تولید نوعی ماده سمی می‌كند، به هنگام استفاده از این مواد، از دستكش استفاده كنید، پنجره‌ها را باز كنید و در كنار سفید كننده‌ها از آب فراوان استفاده نمایید.

 ظروف پلاستیكی

این سه عدد را به خاطر داشته باشید: 3، 6 و 7. این اعداد یعنی پلاستیكی حاوی BPA. به جای استفاده از این ظروف و نگهداری غذاها در آنها از ظروف شیشه‌ای و پلاستیكی با شماره 2، 5 و 4 استفاده كنید. هیچ‌ ظرف پلاستیكی در برابر مایكروویو امنیت كامل ندارد، پس این مواد شیمیایی را وارد غذاهای خود نكنید.

 مواد خوشبو كننده

واژه رایحه و بو را روی بیش از صد نوع محصول شیمیایی می‌خوانید این مواد باعث ایجاد نارسایی‌های جنسی می‌شوند. اولین گام برای حذف این مواد عدم استفاده از آنها در شستن لباس‌هاست. مواد شوینده بدون رایحه را انتخاب كنید تا لباس‌ها‌ی‌تان را از این مواد شیمیایی پر نكنید و این مواد از طریق لباس‌ها روی سطح پوست‌تان ننشینند.

 آسپارتام (نوعی شیرین كننده)

برخلاف تمام شایعه‌ها، این ماده باعث ایجاد سرطان و بافت‌های لنفاوی نمی‌شود. حتی باعث سل هم نمی‌شود. اما به خاطر داشته باشید كه اغلب ظروف نوشابه‌ها حاوی BPA هستند وگرنه آسپارتام به خودی خود خطری برای سلامتی ندارد. تنها در بیمارانی که مبتلا به نوعی بیماری مادرزادی به نام فنیل کتون اوری هستند، مصرف آن ممنوع است.

 ماهی‌تابه‌های نچسب

در مواد تفلون‌ها از اسید پرفلورواُكتانیك استفاده شده است برعكس تصور مردم كه سعی می‌كنند از مصرف این ماهی‌تابه‌ها پرهیز كنند، باید اذعان داشت كه این ظروف هیچ خطری ندارند.

 خمیردندان حاوی فلوراید

وجود فلوراید اضافی باعث افزایش احتمال شكنندگی استخوان‌ها و خشكی آنها می‌شود. از طرف دیگر کمبود آن نیز باعث بروز مشکلاتی می‌‌شود. لذا توصیه می‌گردد كه در آب‌های نوشیدنی مقدار آن به حداقل مقدار استاندارد برسد. اما دندان‌پزشكان می‌گویند كه فلوراید موجود در خمیردندان‌ها برای تمام افراد بالای دو سال هیچ خطری ندارد.

در برخی از مارک‌های تجاری از تری‌كلوزان برای جلوگیری از ایجاد جرم و پلاك روی سطح دندان‌ها استفاده می‌شود كه بهتر است از مصرف این خمیردندان‌ها پرهیز كنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- زندگی خود را ازسـموم پاك كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فلوراید، آسپارتام، غذاهای کنسروی، شیشه شیر نوزادان، ظروف پلاستیکی، لپتین، پاك كننده خانگی، مواد خوشبو كننده، ماهی‌تابه‌های نچسب تعداد بازديد: 552 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز