Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:39

16
آبان
ترومای بينی در ورزشكاران

ترومای بينی در ورزشكاران

اصولا در اكثر ورزش‌های رزمی، ورزش‌های با توپ و غیره تروما به ناحیه سر و گردن بسیار ایجاد می‌شود.

دكتر شاهرخ خوش سیرت متخصص گوش و حلق و بینی

  

اصولا در اكثر ورزش‌های رزمی، ورزش‌های با توپ و غیره تروما به ناحیه سر و گردن بسیار ایجاد می‌شود. اكثر این تروماها در نواحی زیر اتفاق می‌افتد.
1- در ناحیه بینی
2- در ناحیه ماگزیلوفاشیال
3- ناحیه فك تحتانی
4- نواحی گوش
5- ترومای حنجره
6- ترومای قاعده جمجمه
شكستگی بینی
ترومای ناحیه بینی در صدر تروماهای ناحیه سر و گردن قرار دارد و در راس آن شكستگی بینی می‌باشد.
شكستگی بینی به دو صورت اتفاق می‌افتد: 1- شكستگی لترال 2- شكستگی فرونتال
در این حالت اولین اقدام تشخیصی، انجام معاینه فیزیكی توسط پزشك است. علائم شكستگی: صدای كلیك و قرچ و قروچی كه زیر دست معاینه كننده احساس می‌شود از علائم اصلی در تشخیص است. از علائم دیگر در تشخیص شكستی، تغییر شكل بینی و اقدام بعدی، مقایسه عكس چهره بیمار با عكس قبل از آسیب است.اصولا گفته بیمار در مورد اینكه تغییر شكل ظاهری در بینی ورزشكار به وجود آمده است برای تشخیص پزشك كافی است.
اقدامات درمانی در شكستگی بینی
در ابتدا باید توجه داشت كه عجله‌ای در جا انداختن بینی نداریم. به طور معمول 10-7 روز به بیمار فرصت می‌دهیم تا تورم ناحیه آسیب دیده برطرف شود تا در موقعیتی مناسب اقدام به جا اندازی بینی نماییم. توصیه‌هایی مثل كمپرس سرد در 24 ساعت اول و كمپرس گرم در 48 ساعت بعد، آنتی‌بیوتیك و ضد درد از موارد دیگر است.
نكاتی كه در این موارد باید پزشكان در نظر داشته باشند به ترتیب
ممكن است غضروف‌های بینی دچار هماتوم شده و خون در یك ناحیه تجمع یابد. در صورتی كه پزشك قادر به تشخیص این مشكل نباشد، ممكن است پس از مدتی منجر به سوراخ شدن بینی و ایجاد حفره بزرگ در ناحیه سپتوم بینی شود كه در این حالت عوارضی نظیر مشكلات تنفسی، خونریزی و... ایجاد می‌كند. در مواردی نیز ممكن است منجر به آبسه گردد. بنابراین در ضربات به بینی می‌بایست معاینه داخل بینی صورت گیرد و در صورت ایجاد هماتوم، باید هر چه سریع‌تر به تخلیه هماتوم اقدام نماییم.
 

برچسب ها: گوش و حلق و بینی، ترومای بينی در ورزشكاران، مشکلات بینی در ورزشکاران، بیماری تنفسی در ورزشکاران، عارضه های بینی در ورزشکاران تعداد بازديد: 1585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز