Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:26

17
مرداد
قلب و طب چینی (1)

قلب و طب چینی (1)

بخش اول- همه ما می‌دانیم كه در طب كلاسیك قلب عضوی است كه در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و كارش این است كه خون سیاهرگی را دریافت و خون سرخرگی را پمپاژ کند.

دكتر الهام امیرآذر؛ عضو تحریریه دنیای سلامت

 

 

همه ما می‌دانیم كه در طب كلاسیك قلب عضوی است كه در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و كارش این است كه خون سیاهرگی را دریافت و خون سرخرگی را پمپاژ کند. پمپاژ قلب در واقع به تمامی بدن خون می‌رساند و ضربان آن موجب ادامه حیات آدمی است.

می‌خواهیم از منظر طب چینی به این ارگان بسیار مهم نظری بیندازیم. در طب چینی هر ارگان مثل قلب، كلیه، كبد، طحال و... دارای محلی است كه اصطلاحاً به آن باز می‌شود.

شاید تعجب كنید، ولی كبد به چشم باز می‌شود (در بیماری هپاتیت چشم‌ها زرد می‌شوند) و كلیه به گوش (برای نوزادانی كه دچار عدم تقارن و یا اختلالی در گوش خارجی باشند، پزشكان فوراً سونوی كلیه هم درخواست می‌كنند) بنابراین در اینجا می‌توان تلاقی بین طب چینی و كلاسیك را پیدا كرد!

قلب به زبان باز می‌شود نوك زبان نشان‌دهنده كاركرد قلب است.

اگر نوك زبان قرمز باشد، یا اگر دانه‌های قرمز روی نوك زبان باشد و یا حتی اگر نوك زبان دوشاخه شده یا دچار تورم باشد، همگی نمایانگر افزایش آتش در كانال قلب می‌باشد. این افراد دچار بی‌خوابی یا اختلال در خواب، تپش قلب، اضطراب، گاهی درد قفسه سینه و حتی حساس و زودرنج می‌شوند.

كانال قلب در واقع مسؤول كنترل شكل، رنگ و ظاهر زبان و همچنین حس حشایی است و همان‌طور كه گفته شد، بیشتر در نوك زبان دیده می‌شود. اگر كانال قلب خوب كار كند، در واقع رنگ زبان قرمز كمرنگ (به رنگ گوشت تازه) بوده و حس چشایی درست كار می‌كند.

اخیراً یكی از بیماران اظهار می‌كرد كه پس از یك استرس و شوك عصبی دچار اختلال در حس چشایی شده بود و با توجه به مطالب اخیر دلیل این امر مشخص می‌شود. اگر گرما در قلب بالا باشد، ممكن است علائم دیگری نیز در زبان دیده شود؛ مانند: خشكی زبان، تغییر رنگ زبان به قرمز تیره و نیز آفت و زخم‌های دردناك روی زبان. اگر كانال قلب دچار كم‌خونی و یا ضعف باشد، زبان كمرنگ و لاغر است.

كانال قلب خون را كنترل می‌كند

این عمل از طریق: 1-اینكه تبدیل انرژی غذا به خون در قلب انجام می‌شود 2- قلب مسؤول جریان خون بدن است (مثل طب كلاسیك). پس وقتی كانال قلب ضعیف شود، جریان خون به خوبی صورت نمی‌گیرد و فرد ممكن است دچار سرما در دست‌ها شود.

قلب رگ‌های خونی را كنترل می‌‌كند

به همین دلیل اگر قلب خوب كار كند، نبض پر و منظم است و برعكس اگر خوب كار نكند، نبض توخالی و نامنظم می‌شود.

كانال قلب در چهره فرد تظاهر می‌كند

اگر چهره فرد درخشان و گلگون باشد، نمایانگر این است كه قلب خوب كار می‌كند؛ ولی اگر قلب كمبود خون داشته باشد، چهره رنگ‌پریده و سفیدرنگ به نظر می‌آید. اگر خون دچار ركود باشد، رنگ چهره‌ آبی مایل به بنفش می‌شود.

اگر گرمای قلب خیلی زیاد باشد، چهره فرد بیش از حد برافروخته و قرمز است.

قلب از نظر طب سوزنی خانه ذهن است

پنج عملكرد ذهنی به قلب مربوط می‌شود؛ از جمله عواطف و احساسات، آگاهی، حافظه، تفكر و خواب. اگر كانال قلب خوب كار كند، فرد فعالیت ذهنی مناسب، احساسات متعادل، آگاهی شفاف و حافظه و خواب خوبی خواهد داشت. و برعكس اگر خوب كار نكند (مثلاً گرمای زیاد یا كمبود خون داشته باشد) مشكلاتی مثل: افسردگی، كمبود حافظه، تفكر نامناسب، بی‌خوابی و... ایجاد می‌شود...

 

برچسب ها: قلب، کلیه، ضربان قلب، طب چینی، قفسه سینه، خونسرخرگی، بیماری هپاتیت، اختلال گوارشی، کارکرد قلب، کانال قلب خون تعداد بازديد: 755 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز