Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 11:11

17
خرداد
از قاتل خاموش غافل نشو (1)

از قاتل خاموش غافل نشو (1)

اغلب غذاهای آماده، غذاهای رستورانی و غذاهای بسته‌بندی شده حاوی نمك بسیاری هستند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

طبق آمار و ارقام بیماری‌های قلبی- عروقی اولین عامل مرگ و میر در اغلب كشورهای دنیا هستند. هر ساله حدود 2600 هزار نفر در آمریكا جان خود را در اثر بیماری‌های قلبی از دست می‌دهند (یعنی هر 33 ثانیه یك نفر می‌میرد). با توجه به شیوع گسترده این بیماری، دفع خطرات ناشی از آن كار دشواری است؛ ولی با برداشتن كوچك‌ترین گام‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین نتایج رسید.

داشتن یك برنامه غذایی كم‌چرب و سالم و ورزش مداوم از این گام‌های كوچك محسوب می‌شوند. ترك عادات ناپسند مثل مصرف زیاد الكل و سیگار كشیدن نیز به كاهش این خطرات بیشتر كمك می‌كند.

در حال حاضر بیماری‌های قلبی- عروقی به یك مشكل جدی در تمام كشورهای دنیا تبدیل شده است. اكثر مواد غذایی مصرفی ما چربی، كلسترول، كالری و نمك بالایی دارند و از طرفی عدم تحرك كافی به این مشكل دامن می‌زند.

 فشار خون، قاتل خاموش

فشار خون بالا معمولاً پیش درآمد بیماری قلبی است. این عارضه وقتی به درستی كنترل و مدیریت نشود، به حملات قلبی، نارسایی قلب، نارسایی كلیه، سكته و مرگ زود هنگام منجر می‌گردد. فشار خون بالا با علائم اولیه اندكی بروز می‌كند و اغلب مردم از این علائم غافل و به آن بی‌توجه هستند.

بسیاری از افراد به خاطر عوارض جانبی داروهای كنترل فشار خون، از مصرف آنها خودداری می‌كنند؛ اما طی سالیان اخیر، روش‌های درمانی ارتقا یافته‌اند و بیشتر این ترس‌ها كاملاً بی‌مورد و بی‌جا هستند و استفاده از این داروها نیز بسیار مؤثرتر از گذشته است.  آمار و ارقام نشان می‌دهد كه نژاد آمریكایی- آفریقایی‌ها، 50- 100 درصد دچار افزایش فشار خون می‌شوند و این رقم در مقایسه با سفیدپوست‌ها بسیار بالاست.

روش‌های كنترل فشارخون

ورزش و فشار خون

یك راه بسیار خوب برای كاهش فشار خون، ورزش است. پژوهش‌ها ثابت كرده‌اند كه بی‌تحركی همواره باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ در حالی كه ورزش و تمرین همیشگی آن را كاهش می‌دهد. ورزش كردن تأثیر زیادی در كنترل فشار خون دارد، زیرا باعث تحریك ماده‌ای در بدن به نام اكسید نیتریك می‌شود كه توسط سلول‌های اِندوسلیال تولید می‌گردد.

این سلول‌ها در لایه زیرین رگ‌های خونی زندگی می‌‌كنند. اكسید نیتریك ماده‌‌ای است كه سبب باز شدن رگ‌های خونی می‌شود.

رژیم غذایی سالم

در كنار ورزش اگر بتوانید یك برنامه غذایی ثابت و سالم را هم دنبال كنید و از غذاهای آبپز و بخارپز بیشتر از غذاهای سرخ‌كردنی استفاده نمایید، هم رگ‌های خونی بدنتان مسدود نمی‌شود و هم پوست سالم‌تری خواهید داشت.

پرهیز از مصرف غذاهای پر نمك

پزشكان توصیه می‌كنند از خوردن غذاهایی كه حاوی سدیم (نمك) بالایی هستند، به شدت بپرهیزید. سدیم نقش مهمی در تنظیم مایعات بدن دارد، ولی هر چه میزان سدیم دریافتی بدن بیشتر باشد، فشار خون نیز افزایش می‌یابد. بدن انسان هر روز به 500 میلی‌گرم نمك نیاز دارد، ولی بیشتر افراد هر روز 6000- 9000 میلی‌گرم نمك دریافت می‌كنند.

برای افرادی كه به نمك حساسیت دارند، (مثل آنهایی كه در میان افراد خانواده‌شان فشار خون بالا وجود دارد و این مسأله ارثی است)، افراد دیابتی و ... مصرف نمك زیاد واقعاً خطرآفرین است. اغلب غذاهای آماده، غذاهای رستورانی و غذاهای بسته‌بندی شده حاوی نمك بسیاری هستند. اگر هنگام چشیدن یك غذا طعم نمك آن كاملاً مشخص باشد، یعنی اینكه آن غذا پر نمك است و غذاهای كنسروی، اسنك‌ها، فست فودها این ویژگی را دارند...

 

برچسب ها: بیماری های قلبی، فشار خون، کنترل فشار خون، سیگار کشیدن، بیماری های عروقی، غذاهای کم چرب، مصرف الکل تعداد بازديد: 949 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز