Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:49

24
خرداد
غربالگری سرطان

غربالگری سرطان

در کشور ما گرچه آمار دقیقی از این بیماری موجود نیست ولی متاسفانه در سال‌های اخیر سرطان پستان اولین علت مرگ زنان در اثر سرطان بوده که نشان می‌دهد آمار فوق در کشور ما نیز کمابیش صادق است.

دکتر بیتا آکاژ؛ جراح

 

امروزه بر اساس آمارهای جوامع غربی میزان ابتلا به بیماری‌ها و بدخیمی‌های پستان یک نفر از هر ده زن در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سال است.

در کشور ما گرچه آمار دقیقی از این بیماری موجود نیست ولی متاسفانه در سال‌های اخیر سرطان پستان اولین علت مرگ زنان در اثر سرطان بوده که نشان می‌دهد آمار فوق در کشور ما نیز کمابیش صادق است.

پس بهتر است مراقبت از این عضو را هر چه زودتر شروع کنیم چون مانند هر بیماری دیگری اگر بدخیمی‌های پستان به موقع و زود تشخیص داده شوند کاملاً قابل درمان می‌باشند.

لازم است بدانیم

۱- مراقبت را باید در سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی با مراجعه به پزشک و معاینه صحیح آغاز کنیم.

۲- اگر در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی هستید باید حداقل یک بار تا بحال مشاوره، معاینه و سونوگرافی پستان شده باشید.

۳- اگر در سن بالای ۳۵ سال هستید باید سالیانه مشاوره، معاینه، سونوگرافی را انجام دهید.

۴- در سن بالای ۴۰ سال علاوه بر موارد بالا انجام ماموگرافی نیز در تشخیص سرطان پستان روش بسیار مهمی است.

موارد فوق در صورتی است که شما در گروه پر خطر سرطان پستان قرار نداشته باشید و گرنه انجام این مراقبت‌ها باید حداقل ۵ تا ۱۰ سال زودتر از حد معمول آغاز شوند.

برای اطلاع، گروه‌های پرخطر عبارت‌اند از

سابقه فامیلی سرطان پستان در اقوام درجه اول

سابقه بیماری در پستان مقابل

اولین زایمان کمتر از ۱۸ وبالای ۳۵ سال

عدم شیردهی

استفاده از داروهای هورمونی به مدت طولانی

سابقه بیماری‌های بدخیم روده بزرگ، تخمدان، در فرد و یا اقوام درجه‌یک

تشخیص و درمان بیماری‌های پستان

مشاوره و معاینه و درخواست انجام ماموگرافی و سونوگرافی را ماماهای آموزش‌دیده، پزشکان عمومی و متخصصین زنان می‌توانند انجام دهند ولی لازم است بدانید تشخیص و درمان بیماری‌های پستان فقط به عهده متخصصین جراحی هست.

گرچه با توجه به پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی و کمک گرفتن از جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، سرطان پستان امروزه بیماری غیرقابل درمان تلقی نمی‌شود ولی این اصل را به یاد داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

پس اگر تابه‌حال به این امر مهم توجهی نداشته‌اید برای اطمینان از سلامت خود، مراجعه امروز بهتر از فرداست.

 

برچسب ها: سرطان سینه، درمان سرطان سینه، سرطان پستان، غربالگری سرطان، تشخیص سرطان پستان، بدخیمی پستان، بدخیمی سینه، گروه های پرخطر برای سرطان سینه، تشخیص بیماری های پستان تعداد بازديد: 1209 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز