Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:23

12
خرداد
درمان تومور‌های پروستات بوسیله لیزر (1)

درمان تومور‌های پروستات بوسیله لیزر (1)

میزان عمق نفوذ لیزر «KTP» ساخت سازمان انرژی اتمی معادل عمق نفوذ نمونه خارجی است.

تحريريه پزشك امروز

 

 

 

لطفا در مورد فعالیت‌های دانشگاهی خود، به طور مختصر اشاره بفرمایید.

اینجانب متولد سال33 در شهرستان نهاوند می‌باشم.در سال52 وارد دانشكده پزشكی اصفهان شدم و در سال 65 در رشته دستیاری  اورولوژی، دانشگاه شهید بهشتی شروع به تحصیل نمودم.پس از دوره تخصصی  به مدت یك سال در سال 1369 دوره فلوشیپ پیوند كلیه را در بیمارستان لبافی‌نژاد طی كردم و در خرداد ماه سال 1370 به سمت استادیاری دانشگاه شهید بهشتی در بخش اورولوژی نایل شدم؛ مهر سال 1370 مسئولیت ریاست بیمارستان شهدای تجریش به اینجانب واگذار شد، كه مدت 9 سال در این سمت مشغول ارائه خدمت بودم.

از سال 1372 نیز بخش پیوند كلیه، بیمارستان شهدای تجریش را فعال كردم كه تاكنون نزدیك به 500 پیوند كلیه در این بیمارستان انجام شده است، كه آخرین مورد آن هفته گذشته بوده است.در سال 1376 به سمت دانشیاری ارتقا یافتم. در سال 1379 به عنوان معاون آموزشی بخش لیزر دانشگاه مشغول فعالیت شدم و در تیر ماه 1386 نیز به سمت استادیاری دانشگاه نایل شدم.

آقای دكتر، در خصوص آغاز به كار مركز و نحوه فعالیت‌های آن توضیحاتی بفرمایید.

مركز تحقیقات لیزر از سال 1385 آغاز به كار كرده و طی مدت سه سال گذشته، كارهای تحقیقاتی را آغاز نموده است. در طی این مدت 12 طرح را در این مركز، با همكاری شورای پژوهش دانشگاه، به انجام رساندیم، از این میان، تعداد 5 طرح به مراحل پایانی رسیده و 3 طرح در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

هم اكنون بالغ بر 16 طرح مصوب جدید، در زمینه‌های مختلف جراحی، طب فیزیكی، اورولوژی، چشم پزشكی و پوست در حال انجام است. همچنین طرح‌هایی را با همكاری گروه‌های علوم پایه انجام می‌دهیم. در زمینه سرطان‌ها با مراكز تحقیقاتی خارج از دانشگاه شهید بهشتی نیز طرح‌هایی را انجام می‌دهیم تا از این طریق فعالیت‌های بین بخشی را افزایش دهیم.لازم به ذكر است.

همكاران مركز پژوهشكده لیزر و اپتیك سازمان انرژی اتمی ایران، مشوق ما در این مركز بوده‌اند.در اینجا، لازم می‌دانم از زحمات دكتر اسماعیل بیگی، دكتر صباغ‌زاده و دكتر ذبیحی تشكر و قدردانی نمایم.

لطفا در خصوص نحوه همكاری مركز با شركت‌های تولید كننده داخلی توضیح دهید.

در حال حاضر، یكی از اهداف مهم ما این است كه با اجرای طرح‌های تحقیقاتی میزان اثربخشی لیزرهای ساخت داخل كشور را مورد ارزیابی قرار دهیم، و میزان اثربخشی آن را به شركت‌های سازنده اعلام می‌نماییم.

آقای دكتر، لطفا در مورد بارزترین فعالیت‌های مركز كاربرد لیزر، بیشتر توضیح دهید.

این مركز اولین دستگاه لیزر پزشكی را، در كشور بكار گرفت. همچنین اولین مركزی بوده‌ایم كه از لیزر برای درمان تومورهای خوش‌خیم پروستات استفاده نموده‌ایم.اینجانب دوره كار با دستگاه «YAG- ND» را در بیمارستان «گروس هاون» مونیخ طی كرده‌ام. و از سال 1372 كار با دستگاه «YAG- ND» را آغاز نمودیم.

لطفا در خصوص سمینارهایی كه این مدت به همت مركز برگزار شده‌اند، توضیحاتی بفرمایید.

طی این مدت 6 سمینار در زمینه‌های مختلف برگزار شده است مانند: سمینار لیزر در علوم پزشكی، سمینار استفاده از فتودینامیك‌تراپی، سمینار تازه‌های لیزر در درماتولوژی، همچنین تاثیر لیزر در سلولیت‌ها. البته در مرداد ماه سال‌جاری نیز سمینار كاربرد لیزر در درد برگزار خواهد شد.

لطفا در خصوص میزان اثربخشی و تاثیر لیزر «KTP» یا «Green Light» كه در مركز شما، به انجام رسیده است، بیشتر صحبت كنید.

این نوع لیزر مورد تایید FDA بوده و در سراسر جهان برای درمان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما، این طرح را با همكاری سازمان انرژی اتمی انجام دادیم. هدف از انجام این طرح، بررسی میزان عمق نفوذ لیزر «KTP» است كه با انجام آزمایشاتی صورت گرفته است. پس از اینكه دانشمندان كشورمان در سازمان انرژی اتمی و پژوهشكده لیزر اپتیك به این نوع دست پیدا كردند.

طرح مقایسه اثربخشی این نوع لیزر، با نمونه‌های معادل خارجی آغاز شد، پس از تحقیقات انجام شده، به این نتیجه رسیدیم، میزان عمق نفوذ لیزر «KTP» ساخت سازمان انرژی اتمی معادل عمق نفوذ نمونه خارجی است، و لیزر ساخت كشورمان نیز هیچ نوع صدمه‌ای به بافت‌های عمقی وارد نكرد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- درمان تومور‌های پروستات بوسیله لیزر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پروستات، سرطان‌ها، تومور‌های پروستات، درمان تومور‌های پروستات، پیشگیری از تومور‌های پروستات، تومور تعداد بازديد: 741 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز