Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:49

17
فروردین
بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (2)

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (2)

برخی از تفاوت‌های میان فعالیت مغز زن و مرد، در طول زمان تكامل می‌یابد. به طور معمول، یك زن و مرد، دارای نقاط قوت فكری متفاوت هستند.

 

 مردان و زنان در درك درد نیز متفاوت هستند. زنان برای رسیدن به آرامش، نیاز به مورفین بیشتری دارند تا بتوانند آن را تحمل كنند. زنان درد خود را بیشتر ابراز می‌كنند و با صدای بلند از دیگران كمك می‌خواهند. منطقه‌ای از مغز كه در زمان درد فعال می‌شود، «amygdala» نام دارد كه پژوهشگران دریافتند در مردان قسمت راست مغز آنها فعال می‌شود و در زنان قسمت چپ.

«amygdale» راست با قسمتی از مغز كه علمكردهای خارجی را كنترل می‌كند، بیشتر در ارتباط است؛ درحالی كه «amygdale» مغز بیشتر با عملكردهای داخلی مغز ارتباط دارد؛ به همین دلیل كه زنان نسبت به درد حساس‌ترند. به علت اینكه مردان و زنان از مغزشان به طور متفاوت استفاده می‌كنند، برخی از اختلالات در مردان بیشتر و برخی دیگر در زنان بیشتر است.

مردان بیشتر مستعد ابتلا به نارساخوانی و سایر مشكلات مربوط به زبان هستند؛ در حالی كه زنان بیشتر مستعد اختلالات احساسی مثل افسردگی و اضطراب می‌باشند. تعداد مردان چپ‌دست نسبت به زنان چپ‌دست نیز بیشتر است (اگرچه چپ دست بودن اختلال نیست). همچنین مردان بیشتر به بیماری‌هایی همچون اوتیسم و سندرم مبتلا می‌شوند.

تغییر تكاملی: برخی از تفاوت‌های میان فعالیت مغز زن و مرد، در طول زمان تكامل می‌یابد. به طور معمول، یك زن و مرد، دارای نقاط قوت فكری متفاوت هستند. به نظر می‌رسد برخی از این تفاوت‌ها ناشی از تقسیم كار بین زن و مرد از دوران‌های بسیار قدیم باشد.

مثلاً مردها در مهارت‌های فضایی نقشه‌كشی، قضاوت، ناوبری، پرتاب نیزه بیشتر استعداد دارند (چرا كه در قدیم شكار توسط آقایان انجام می‌شده است) و زنان در به یاد سپردن كلمات و اشیا. همچنین مهارت‌های حركتی آنها مثل خیاطی، آشپزی و خانه‌داری بیشتر است (كه این مسأله نیز می‌تواند ناشی از این باشد كه در قدیم، زن‌ها وظیفه جمع‌آوری غذا در خانه را برعهده داشتند).

 تفاوت بین نیمكره‌ها

نیمكره چپ در شكل‌دهی تمامی ارتباطات مهم است و به همین دلیل اگر نیمكره چپ در اثر تصادف و یا سكته مغزی و یا هر نوع حادثه دیگری آسیب ببیند، مشكلات زیادی در تكلم فرد به وجود می‌آید. آسیب نیمكره چپ مغز در حركت دهان، دست و پا نیز مشكل ایجاد می‌كند به نظر می‌رسد كه نیمكره چپ، مسئول كنترل حركاتی است كه در ارتباطات از آنها استفاده می‌كنیم. در افراد ناشنوا، ارتباط با حركات دست و دهان (زبان اشاره) انجام می‌شود.

در این افراد، آسیب نیمكره چپ می‌تواند تأثیرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. نیمكره راست، در مقایسه با نیمكره چپ، در فعالیت‌های ارتباطی تأثیر چندانی ندارد؛ هر چند تا حدی به درك كلمات كمك می‌كند. در عوض در دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات بسیار مؤثر است. بنابراین آسیب به نیمكره راست، كار شناسایی تفاوت چهره‌ها، ملودی آهنگ‌ها، محل اشیا و ... را با مشكل روبه‌رو می‌كند.

بعضی از قسمت‌های نیمكره راست به درك آنچه می‌شنویم، و بعضی دیگر از قسمت‌های مغز به درك آنچه می‌بینیم، كمك می‌كند. «لوب تمپورال» (قسمت پایین نیمكره) آنچه را كه می‌شنویم، تجزیه و تحلیل می‌كند و «لوب پارتیال» (قسمت عقب و بالایی نیمكره) به تشخیص و تجزیه و تحلیل محل اشیاء كمك می‌كند و «لوب فرونتال» در هر دو نیمكره در تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی فعالیت‌های انسان مهم است.

چه غذاهایی مغز را سالم و جوان نگه می‌دارد

 آلزایمر و پیری حافظه، از جمله بیماری‌هایی است كه با افزایش سن به وجود می‌آید؛ اما قابل پیشگیری است و می‌توان با تغذیه خوب آن را به تأخیر انداخت و مغزی سالم و جوان داشت. علاوه بر درگیر شدن با فعالیت‌های روزانه و استفاده از مغز، رژیم غذایی مناسب و سرشار از آمینو اسیدهای ضروری، امگا3، مواد معدنی و ویتامین‌ها، به حفظ سلامتی مغز كمك می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: اوتیسم، درك درد، اختلالات در مردان، نارساخوانی، اختلالات احساسی، تغییر تكاملی، نقاط قوت فكری، تفاوت بین نیمكره‌ها مغز تعداد بازديد: 653 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز