Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:31

20
مرداد
آثار درمانی خلسه‌های طولانی هيپنوتيزمی

آثار درمانی خلسه‌های طولانی هيپنوتيزمی

در كتاب تلقینات هیپنوتیزمی و استعاره‌ها نشریه علمی و آموزش انجمن هیپنوتیزم ...

آثار درمانی خلسه‌های طولانی هيپنوتيزمی

 

 

در كتاب تلقینات هیپنوتیزمی و استعاره‌ها نشریه علمی و آموزش انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریكا درباره‌ی آثار خلسه‌های طولانی هیپنوتیزم در درمان بیماری‌های روان- تنی مطالبی نوشته كه به علت اهمیت و تازگی مطلب به بیان قسمت‌هایی از آن می‌پردازیم:

به خلسه‌های طولانی یا بسط یافته‌ی هیپنوتیزمی در كتاب‌های جامع درسی و دانشگاهی حتی اشاره‌ای هم نشده و تنها دو مقاله توسط دكتر كراتوچویل و دكتر كوری یاما در كتاب‌های انگلیسی زبان و دو مقاله دیگر به زبان‌های آلمانی و چكسلواكیائی در دست است. طرح این مقالات در كتاب درسی انجمن هیپنوتیزم پزشكی آمریكا به این دلیل بوده كه به قول دكتر هاموند به این روش درمانی بدیع و بی‌نظیر كه شایسته انجام بررسی‌های بیشتری بر روی آن است، اشاره و تاكیدی شده باشد. احتمالا تحقیقات دو دانشمند دیگر در این زمینه كه حتی فقط چند ساعت استراحت قبل از هیپنوتیزم درمانی بر میزان تلقین پذیری هیپنوتیزمی بیماران می‌افزاید و به این ترتیب نتایج درمانی افزایش زیادی پیدا می‌كند، براساس این فرضیات است:

1- خلسه‌های طولانی به وجود انسان قدرت شفاپذیری و درمانی زیادی می‌دهد.

2- با آرامشی كه پیدا می‌شود، قدرت شفابخشی فرد نسبت به خودش افزایش یافته و بیشتر می‌تواند به خودش كمك كند.

3- هیپنوتیزم گسترده یا طولانی به آمادگی بیمار برای پذیرش انواع روش‌های هیپنوتیزم درمانی می‌افزاید.

4- هیپنوتیزم درمانی طولانی میزان تاثیر خلسه را افزایش داده و بیمار با رضایت این جریان را قبول می‌كند.

 

نحوه انجام خلسه‌های طولانی

اقتصاد درمانی و امكانات پزشكی مطب اجازه نمی‌دهد بیماری را 3-4 ساعت و یا بیشتر در حالت خلسه نگه‌داشت، ولی ممكن است ابتدا با صرف در حدود 20-25 دقیقه بیمار را در شرایط خلسه قرار داد و بعد از یك تا سه لوح فشرده كه حاوی تلقینات سازنده و متناسب با وضعیت و مشكل بیمار است، برای استمرار قرار دادن بیمار در یك خلسه طولانی استفاده كرد. باید به بیمار اطمینان داد كه خلسه‌های طولانی خطری ندارد و بهتر آن است كه به بیماران مشتاق تجربه خلسه‌های طولانی، خود هیپنوتیزم را آموزش داد و یا از نوار صوتی مناسب برای رفتن به خلسه عمیق استفاده كرد كه متن این نوع كاست‌ها یا لوح‌های فشرده می‌تواند توسط هر درمانگری برای درمان بیمارش و با توجه به مسایل و مشكلات او تهیه شود و یا از لوح‌های به زبان فارسی كه در كتاب سراها وجود دارند، در ارتباط نزدیك با مشكلات بیمار استفاده كرد، به شرطی كه این لوح‌ها از اعتبار علمی كافی برخوردار باشند.

همین‌طور می‌توان به صورت شرطی شدن بیماران یا افراد علاقمند را برای خلسه‌های عمیق و طولانی با اهداف درمانی مورد نظر آماده كرد كه شرح و تفسیر طولانی و تخصصی آن‌ها در كتاب‌های دكتر كوریدون هاموند – روان‌شناس – وجود دارند.

 

نگاهی دیگر به مضمون خلسه‌های طولانی

در كتاب هیپنوتیزم علمی نوین كه توسط پروفسور ریچارد شروت پرزیدنت انستیتوی تحقیقات هیپنوتیزم در آمریكا تالیف و در ایران نیز توسط نگارنده ترجمه و تاكنون 7 بار توسط انتشارات موسسه اطلاعات چاپ و منتشر شده، مطالب بیشتری در این زمینه به این صورت وجود دارد:

اساتید هیپنوتیزم درمانی در شوروی سابق اعتقاد داشتند كه خلسه‌های عمیق حتی بدون تلقینات درمانی آثار خوب درمانی به بار می‌آورند. به باور آن‌ها اگر بعد از هیپنوتیزم درمانی معمولی با تلقینات متناسب، بیماران به یك خلسه طولانی برسند، در این شرایط این امكان وجود دارد كه مطالب متن تلقین بهتر و بیشتر در ذهن آنان تجزیه و تحلیل و سپس در مغز آن‌ها پذیرفته و ضبط شود. همانطور كه در شرایط خواب طبیعی دریافت‌های اطلاعاتی روز قبل طبقه‌بندی، مرتب و آرشیو یا بایگانی می‌شوند. این خواب بعدی می‌تواند از 10 دقیقه تا 120 دقیقه طول بكشد.

روان‌پزشك برجسته معاصر انگلستان دكتر ویلیام سارجنت كه چند اثر ارزنده او مانند روح‌های تسخیر شده و شستشوی مغزی – ترجمه آقای دكتر سیف بهزاد – به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، معتقد است كه صرفنظر از آثار مثبت تلقین، اصولا رفتن به خلسه هیپنوتیزمی مفید و درمانگر است و بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های روحی تنها با چند جلسه قرار گرفتن در شرایط خلسه هیپنوتیزمی – حتی بدون دریافت تلقین- درمان می‌شوند. دكتر كوری یاما هم معتقد است كه چند بار رفتن به خلسه هیپنوتیزمی – حتی بدون دریافت هرگونه تلقینی – مفید و درمانگر است و موجبات از بین رفتن بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها را فراهم می‌سازد.

 

خلاصه و نتیجه‌گیری پایانی

همانطور كه یك خواب طبیعی طولانی بسیاری از كسالت‌ها و ناراحتی‌های عصبی را تسكین می‌دهد، شواهد موجود در قسمت‌های قبلی این مطلب نشان می‌دهند كه خلسه‌های بسط یافته یا طولانی بر روی مشكل اصلی و اساسی بیماران كه به خاطر آن‌ها به پزشك مراجعه كرده‌اند بسیار موثرتر است، بلكه استقرار در این خلسه‌های طولانی آثار درمانی گسترده‌ای دارد كه تجربیات بالینی آثار خوب آن‌ها را نشان داده است.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، هيپنوتيزمی تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز