Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:08

4
مهر
روش‌های ساده و لذت‌بخش برای كاهش استرس

روش‌های ساده و لذت‌بخش برای كاهش استرس

همه ما می‌دانیم كه استرس بیش از حد برای سلامتی مضر است و گاه روش‌هایی كه برای مبارزه با استرس به آنها متوسل می‌شویم نیز اگرچه به بدی استرس نیستند، ولی خود‌شان برای سلامتی مضرند.

آمنه چوپانی

 

 

همه ما می‌دانیم كه استرس بیش از حد برای سلامتی مضر است و گاه روش‌هایی كه برای مبارزه با استرس به آنها متوسل می‌شویم نیز اگرچه به بدی استرس نیستند، ولی خود‌شان برای سلامتی مضرند؛ مثل خوردن مقادیر زیادی شكلات و یا رفتن به بیرون از منزل و خوردن یك ظرف بستنی.

برای خلاص شدن از استرس نیازی نیست كه به روش‌های سخت متوسل شوید، ‌فقط كافی است ترفندهای ساده، سالم و لذت‌بخش زیر را به كار بندید؛

دلیلی برای مصرف شكلات

حتماً تا به حال شنیده‌اید كه با مصرف نوع تیره شكلات‌ها كمتر به بیماری فشارخون و یا سكته مبتلا می‌شوید و این خواص ناشی از وجود موادی به نام فلاونوئیدهاست. امروزه پژوهشگران دریافته‌اند افرادی كه در رژیم غذایی آنها شكلات (چه سفید و چه تیره) وجود داشته باشد، 37درصد كمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. فراموش نكنید كه شكلات پركالری است؛ بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نكنید.

 ترفندهای ساده و سالم برای كاهش استرس

 فقط نفس عمیق بكشید، دم و بازدم   خوردن كمی شكلات می‌تواند به لحاظ شیمیایی ترشح هورمون‌های خوب بدن را افزایش و استرس را كاهش دهد و موجب آرامش شود.  یوگا را به عنوان ورزش انتخاب كنید. حتی انجام حركاتی ساده شبیه یوگا نیز در رسیدن به آرامش موثر است. روی نوك پاهای خود را بلند و كمی به جلو خم شوید و دست‌‌های خود را بالا ببرید و نفس عمیق بكشید.

این حركت در رسیدن به آرامش بسیار مفید است.  به تمام كارهایی كه وظیفه‌ای برای انجام آنها ندارید، «نه» بگویید.  مطالعات نشان می‌دهند كه شركت در انجام كارهای داوطلبانه شادی را افزایش می‌دهد.  انجام ورزش صورت و حركاتی شبیه بوسه، ترشح هورمونی را در بدن افزایش می‌دهد كه احساس خوبی ایجاد می‌كند.

افرادی را كه به آنها علاقه دارید، ببوسید.  از انجام بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای خودداری كنید كه باعث احساس تنش و وحشت می‌شود.  یك شمع بنفش رنگ و معطر روشن كنید. نگاه كردن به شمع و استشمام بوی خوب آن با كاهش استرس ارتباط مستقیم دارد. 

یك برنامه سفر بگذارید. رفتن به طبیعت احساس خوبی را در شما به وجود می‌آورد.  یك خواب خوب بیش از گوش دادن به موسیقی و تماشای تلویزیون، آرامبخش است. 95درصد از مردم معتقدند كه هیچ‌چیزی لذت‌بخش‌تر از یك خواب خوب و یك تشك گرم و نرم نیست.

سه نوع چای كه هر خانمی به آنها احتیاج دارد

چای سیاه: چای سیاه استرس را دور و آرامش ایجاد می‌كند. براساس پژوهش‌ها، زنانی كه چای سیاه در رژیم روزانه غذایی آنها وجود دارد، كمتر هورمون استرس كورتیزول ترشح می‌كنند و آرامش بیشتری دارند و راحت‌تر می‌توانند كارهای سخت را انجام دهند.

چای سبز: چای سبز، وزن را كاهش می‌دهد و سرشار از ماده‌ای به نام Epigalocatechin یا همان (EGCG) است كه جذب چربی را در بدن كاهش می‌دهد.

چای نعناع: در مطالعات انجام شده آمده است كه با مصرف این چای عملكرد كارگران بیشتر و بهتر می‌شود و حتی بوییدن این چای اعصاب مغز را تحریك و توجه و تمركز را بیشتر می‌كند.

3 رژیم دوست داشتنی و عجیب

 آوكادو: آوكادو سرشار از فیبر و چربی‌های مفید است كه باعث ایجاد احساس سیری در افراد می‌شود و برخلاف تصور عموم كم‌كالری است. هر یك‌چهارم از یك آوكادو با سایز متوسط فقط 50 كالری دارد.

 تخم‌مرغ: در تحقیقاتی پژوهشگران دریافتند افرادی كه برای صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، در طی روز كالری كمتری مصرف می‌كنند. زرده تخم‌مرغ سرشار از ویتامین D است و همچنین می‌تواند از قلب، كبد و مغز محافظت كند. برای افراد سالم خوردن یك تخم‌مرغ در روز ضروری است.

 آجیل و دانه‌ها: پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی كه روزانه دست‌كم یك مشت  آجیل می‌خورند، به نسبت سایر افراد لاغرتر و سالم‌ترند، چرا كه با خوردن آجیل كمتر احساس گرسنگی كرده و كمتر غذاهای دیگر را مصرف می‌كنند. 24 عدد بادام و 47 عدد پسته را بشمارید و در جیب خود بریزید و در طی روز میل كنید.

 

برچسب ها: استرس، سلامتی، کنترل استرس، دلایل استرس، استرس چیست، راه های پیشگیری استرس، ترفند کاهش استرس تعداد بازديد: 795 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز