Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:54

11
اسفند
توصیه‌‌های کاربردی برای مقابله با آلرژی

توصیه‌‌های کاربردی برای مقابله با آلرژی

حملات آلرژیکی زمانی ایجاد می‌‌شوند که سیستم ایمنی بدن در مقابل عامل خارجی که وارد بدن می‌‌شود واکنش نشان می‌‌دهد.

الهه گودرزی؛ كارشناس تغذیه

 

واکنش حساسیتی چیست؟
حملات آلرژیکی زمانی ایجاد می‌‌شوند که سیستم ایمنی بدن در مقابل عامل خارجی که وارد بدن می‌‌شود واکنش نشان می‌‌دهد. در حقیقت در این زمان سیستم ایمنی آلرژن (ماده خارجی) را به عنوان تهدیدی برای سلامت بدن شناسایی می‌‌کند. در پاسخ به ورود این آلرژن به هر قسمت از بدن که باشد، در بدن هیستامین آزاد می‌‌شود. مثلا در خصوص بیماری تب یونجه هیستامین زمانی آزاد می‌‌شود که آلرژن یا ماده خارجی گرده گلها و گیاهان باشد و در تماس با مخاط و پوشش بینی قرار گیرد.

چرا در تابستان علائم شروع می‌شود؟
علائم و نشانه‌‌های تب یونجه در ماه‌‌های تابستان اوج می‌‌گیرد. چرا که در این زمان گرده‌ها و اسپور‌‌های گیاهان به شدت در هوا پراکنده اند. اما روز‌‌های بارانی به معنای خلاصی از این آلرژی‌ها و عوارض طاقت فرسای آن اند.  چرا که گرده‌ها و اسپور‌ها با قطرات باران دستگیر شده و روی زمین می‌‌نشینند. ازاین رو افراد حساس به آلرژن تا زمانی که آب و هوا خشک نشود و این گرده‌ها باز هم در هوا پراکنده نشوند از دست این آلرژی‌ها در آسایش اند. اما در برخی از مبتلایان به تب یونجه این علائم بعد از اتمام فصل گرده افشانی همچنان ادامه می‌‌یابد.
روش‌‌های مقاومتی و حصاری
روش‌‌های مقاومتی  و ایجاد حصار‌‌های ایمنی برای مقابله با واکنش‌‌های آلرژیکی مورد استفاده قرار گرفته اند. به این منظور برای مقابله با ورود آلرژن به بدن از روغن هایی طبیعی نظیر روغن نارگیل یا روغن بادام برای محافظت مخاط بینی از تماس آلرژن‌ها مانند گرده‌ها و سایر آلرژن‌‌های پراکنده در هوا استفاده می‌‌شود. برای خارش چشم‌ها، آیورودا (هنر درمانی دیرین هندی‌ها برای توسعه سلامتی) یک چاره ساده داشته است. در این روش یک قاشق سوپ خوری دانه‌ گشنیز را در یک لیوان آب خیس کرده درب آن را می‌‌پوشانند و اجازه می‌‌دهند آرام خنک شود. بعد از این که مایع کاملا خنک شد یک پد استریل را درون آن قوطه ور کرده و سپس آن را روی چشمان بسته می‌‌گذارند.
عوامل محرک حساسیت‌ها، گرما را دوست دارند
عوامل محرک تب یونجه و سایر حساسیت‌ها گرما را دوست دارند. حال این گرما می‌‌تواند گرمای طبیعی هوا باشد یا گرمای تنظیم کننده مصنوعی هوا. به هر حال علائم تب یونجه با گرم شدن هوا پیشرفت می‌‌کنند. اگرچه در این شرایط سرد کردن هوا، زدودن گرده‌ها و بهبود شرایط امکان پذیر نیست اما استرس عامل مهمی است که عوارض آلرژی را بسیار تشدید می‌‌کند و تا حد امکان باید آن را كنترل کرد.

تماس‌‌های سیستم ایمنی
در صورتی که سیستم ایمنی عاملی را به عنوان تهدید برای بدن احساس کند در حالی که این عامل در حقیقت خیلی هم مضر نباشد، ما می‌‌توانیم اقداماتی را برای رهایی از این واکنش‌‌های آلرژیکی و کسب آرامش انجام دهیم. تمام این اقدامات در خصوص آلرژی‌ها نیز قابل انجام است. برای این منظور از تکنیک‌‌های سرکوب سیستم ایمنی (EFT) استفاده می‌‌شود که در واقع تحریک پذیری سیستم ایمنی را کاهش داده و عوارض آلرژی بسیار تعدیل می‌‌گردد.

توصیه‌‌های عمومی برای کاهش حملات آلرژیکی
فرار از دست آلرژن‌‌های هوای آزاد:
1. افرادی که حساسیت شدید  به آلرژن‌های هوای آزاد دارند باید اطلاعاتی در خصوص محل  و زمان‌‌های گرده افشانی داشته باشند و تا حد امکان از انجام فعالیت در هوای آزاد و زمانی که شمار گرده‌ها بالا است بپرهیزند.

2. سعی کنید درب و پنجره‌‌های خانه، محیط کار و یا اتومبیل تان بسته باشد و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

3. افرادی که به چمن و سبزه حساسیت دارند باید از بازی کردن و فعالیت در چمن‌زار‌ها، در طول بهار و اوایل تابستان پرهیز کنند.

4. افرادی که به کپک‌ها و قارچ‌ها حساسیت دارند باید از چیدن علف‌ها، جمع‌آوری برگ‌ها و کود دادن به درختان بپرهیزند.
فرار از دست آلرژن‌‌های فضاهای بسته:
1. بالش‌ها و پشتی‌های استراحتی، تشک و خوش خواب‌هایی محفوظ از هوا که جنس پلاستیک دارند و نیز تمیز کردن هر هفته آنها می‌‌تواند گرد و غبار درون خانه را کاهش دهد. نکته مهم آنکه از بالش‌ها و تشک‌‌های پشمی و مخصوصا پر دار خودداری شود.

2. در صورت امکان جابجایی مبلمان و وسایلی که گرد و خاک به خود جمع می‌‌کنند نظیر قفسه‌‌های کتاب، میز تلویزیون، عروسک‌‌های پارچه‌ای، فرش‌ها و سایر وسایل پارچه‌ای جمع کننده گرد و غبار از اتاق خواب‌ها همچنین می‌‌تواند باعث کاهش آلرژی‌‌های درون خانه شود.

3. اگر شما در منزل خود حیوان خانگی نگه می‌‌دارید بهتر است در حد امکان از آوردن حیوانات به فضای درون خانه و اتاق خواب بپرهیزید. شستن مکرر و واکسینه کردن سگ و گربه می‌‌تواند در کاهش آلرژن‌‌های حیوانات بسیار کمک کننده باشد.

 

برچسب ها: آلرژی، درمان آلرژی، تغذیه و آلرژی، حساسیت های فصلی، حساسیت و آلرژی، عطسه های فصلی، آلرژی های فصلی تعداد بازديد: 3292 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز