Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:20

1
دی
فاجعه زیر پوست آرایشگاه‌‌های زنانه غیرمجاز!

فاجعه زیر پوست آرایشگاه‌‌های زنانه غیرمجاز!

در اینجا به بررسی قربانیان آرایشگاه‌های زنانه غیرمجازی که این روزها در نقاط مختلف شهرهای بزرگ زیاد شده‌اند می‌پردازیم. این آرایشگاه‌ها برای جلب مشتری دست به هر ترفندی می‌زنند.

حسین خدنگ

 

از تشویق به مصرف شیشه تا فعالیت باندهای اغفال زنان و دختران

دختر جوان سرش را پایین انداخته تا لب گزیدن‌‌ها و اشکی که در چشم‌‌هایش حلقه زده را پنهان کند.

«بیتا» الان 17 روز است در یکی از مراکز ترک مواد در حال ترک کردن شیشه است. 

او البته تنها یکی از 30 زنی است که در این مرکز پانسیون مانند دوره درمان خود را می‌گذارند.

زنانی که تا یکی دو سال قبل حتی نام برخی از انواع جدید مواد مخدر را نمی‌دانستند اما امروزه در دام روانگردان‌‌ها کابوس وار زندگی می کنند.

آنچه در این میان قصه اعتیاد بیتا را خاص و قابل توجه کرده مکانی است که درست مثل دروازه‌ای به سوی جهنم زندگی او را به آتش کشیده است.

دروازه‌ای که این روزها نام آن با بسیاری از پرونده‌‌های اغفال و اعتیاد دختران ایرانی گره خورده است.

بیتا هم مانند دختران و زنان پرونده‌‌های ریز و درشت قضایی قربانی فعالیت آرایشگاه زنانه غیرمجازی است که این روزها مانند قارچ در نقاط مختلف تهران و شهرهای بزرگ روییده اند و برای جلب مشتریان خود به هر ترفند و فعالیتی دست می زنند.

شاید باور کردنی نباشد اما ورود به دنیای جهنمی دختران قربانی بسیاری این روزها از طریق حضورشان در آرایشگاه‌‌های غیرمجازی اتفاق افتاده است که از غفلت آنان سواستفاده کرده و کارکردی شبیه به باندهای سازمان یافته اغفال دختران پیدا کرده‌اند.

داستان بیتا از یک توصیه دوستانه آغاز می شود که او را به آدرس آرایشگاهی در شمال غرب تهران می کشاند که بدون مجوز و در قالب یک مرکز درمانی غیر مجاز از تزریق ژل و پروتز گرفته تا تاتو و خالکوبی و خدمات چاقی و لاغری و سولاریم و یوگا را انجام می دهد و در پوشش این کار دختران جوان را به ورود به دنیای مدلینگ، عکاسی، مواد مخدر، شرکت‌‌های هرمی و... تشویق می کند.

حضور در این آرایشگاه غیرمجاز آغاز سراشیبی تباهی او و دخترانی شبیه او است که حالا حاضرند هر چه دارند بدهند تا به گذشته پاک و معصومانه خود برگردند.

قربانیانی که هر روزه بر تعداشان افزوده می شود و تنها اشتباهشان بی توجهی به یک مجوز ساده کسب و کار و صنفی است.

فعالیت و مشکلات آرایشگاه‌‌های زنانه غیر مجاز در چند سال گذشته همواره یکی از مشکلات جامعه بوده است و در رسانه‌‌ها اخبار مختلفی از تخلف‌‌های متعدد این مراکز  منتشر شده است.

اگر چه این اخبار تا چندی قبل تنها به مواردی از تشویق به مصرف شیشه برای کم کردن وزن و تاتو و خاکوبی غیر مجاز در این مکان‌‌ها محدود بود اما امروزه از فعالیت عادی آرایشگران مرد در برخی از این مراکز غیر مجاز تا ارایه انواع خدمات جراحی و پزشکی و زیبایی را می توان به فهرست تخلفات این آرایشگاه‌‌های غیرمجاز اضافه کرد.

*فهرست بلندبالای از جرم در آرایشگاه‌های زنانه

بر اساس دسته بندی پرونده‌‌های تشکیل شده در سازمان تعزیرات هم‌اکنون در آرایشگاه‌های زنانه به چند صورت مختلف انجام می گیرد.

از تشویق زنان به استفاده از شیشه تا دخالت در امور پزشکی و تزریق و عکاسی از زنان و دختران جوان و اخاذی به شیوه انتشار عکس‌‌ها در فضای مجازی.

علاوه بر این‌‌ها بخش مهمی از این تخلفات صنفی و گروهی دیگر تخلفات بهداشتی است که تخلفات صنفی شامل گرانفروشی، ارائه خدمات بدون كیفیت، درج نکردن فهرست قیمت خدمات در آرایشگاه یا ارائه خدماتی پایین‌تر از ارزشی واقعی است. در زمینه تخلفات بهداشتی هم در برخی از آرایشگاه‌های زنانه مشاهده می‌کنیم که با انجام خدمات پزشکی درمانی مانند بوتاکس، تزریق ژل، تاتو، پاکسازی پوست و همچنین استفاده از کرم‌های ضد چروک، ویتامینه و تقویت مو در امور پزشکی دخالت کرده‌اند که این امر باعث می‌شود سلامت بانوان به خطر بیفتد.
 تزریق ژل یك كار پزشكی است و آرایشگر نمی‌تواند عملی را مرتكب شود كه در حوزه خدمات ارائه‌ شده آن نیست.

بنابراین، اگر آرایشگری مرتكب چنین عملی شود، این کارش «دخالت در امر پزشكی» محسوب می‌شود و در صورتی كه اداره اماكن از آن مطلع شود، می‌تواند ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت، به طرح شكایت و اعلام جرم در مراجع قضائی اقدام کند و آن مراجع به این موضوع رسیدگی خواهند كرد.
 یکی دیگر از تخلفات این واحدهای غیر مجاز تشویق و حتی فروش شیشه به مشتریان است. چاقی و اضافه‌ وزن از دغدغه‌های فکری بسیاری از زنان محسوب می‌شود.

بسیاری از مردم به ویژه زنان تصور می‌کنند که شیشه اعتیادآور نیست، اما کارشناسان اعتیاد معتقدند که شیشه به همان اندازه که موجب بالا رفتن حس هوشیاری و سرخوشی می‌شود و فرد را به اوج می‌رساند، به همان سرعت افول می‌کند و موجب بروز افسردگی، خستگی شدید و ناتوانی می‌شود.
 هر چند مصرف شیشه در برخی آرایشگاه‌های زنانه تا همین چند سال پیش تکذیب می‌شد، اما واقعیت‌هایی که در این باره وجود دارد باعث شده است مسئولان به این معضل اذعان کنند.

برخی از آرایشگاه‌های زنانه به صورت غیر قانونی اقدام به عرضه و فروش ‏موادی تحت عنوان «مواد تنظیم کننده اندام و برای کاهش وزن و اشتها» و یا «بالا بردن روحیه» به مراجعان خود می‌کنند.

این مواد حاوی مواد محرک و صنعتی به ویژه شیشه و در مواردی خود این ماده است. با مصرف این مواد فرد به تدریج دچار اعتیاد می‌شود و درمانشان کار سختی است و بیشتر در آرایشگاه‌هایی دیده ‏می شود که مجوز قانونی ندارند و به صورت غیر قانونی کار می‌کنند.
 یکی دیگر از خدمات این سالن‌‌های غیر مجاز برنزه کردن مشتریان است.

باید توجه داشت سولاریوم نه تنها خطرناک و سرطانزاست، بلکه در کشور ما انجام آن قانونی نیست، متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی ‏هم بر مراکزی که به طور غیرقانونی این عمل را انجام می‌دهند صورت نمی‌گیرد.

تازه ترین تخلف‌‌های این مراکز غیر مجاز هم تشویق و تسهیل ورود دختران به چرخه مدلینگ و عکاسی است تا از این طریق به عکس‌‌های خاص آنان دست یافته و به اخاذی از این قربانیان دست بزنند.

متاسفانه با وجود این فهرست بلندبالای تخلف در آرایشگاه‌‌های زنانه غیرمجاز باید گفت آسیب‌‌های فعالیت این مراکز تنها به این موارد محدود نمی شود و آنگونه که گزارش سازمان تعزیزرات حکومتی هشدار می دهد اکنون باندهایی برای اغفال دختران در مراکز غیر مجاز به فعالیت اشتغال دارند.

*فعالیت باندهایی برای اغفال و فریب دختران در برخی آرایشگاه‌های زنانه

در این راستا چندی قبل علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور از تشکیل باندهایی برای اغفال و فریب دختران در برخی آرایشگاه‌های زنانه خبرداد و تاکید کرد که با این باندها به شدت برخورد می‌شود.  

بنا به این گزارش در پی ارسال شکایت‌های مردمی و افزایش پرونده‌های تشکیل شده در مورد تخلف‌های آرایشگاه‌های زنانه، سازمان تعزیرات حکومتی با اجرای طرحی برخورد با این تخلفات را در دستور کار خود قرار داد که این موضوع مورد استقبال سایر دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت و مقرر شد در قالب اقدام و گشت‌های مشترک صورت پذیرد.
 
این طرح از مهر ماه سال گذشته در قالب اقدام و گشت‌های مشترک آغاز شد و در همین رابطه دو هزار و ۴۶۱ پرونده تخلف آرایشگاه‌های زنانه تشکیل شد که این رقم نسبت به سال ۹۳، دو برابر شده و دلیل نگرانی و برخورد سازمان تعزیرات هم همین آمار است.

علیرضا جمشیدی درباره تخلفات آرایشگاه‌های زنانه و بازرسی از این آرایشگاه‌ها اظهار داشت: برخورد با آرایشگاه‌های متخلف همچنان ادامه دارد.

برخی از این آرایشگاه‌ها حتی با تشکیل باندهایی، دختران را فریب می‌دهند و ایجاد فساد می‌کنند.

او افزود: برای مقابله با ایجاد باند برای اغفال دختران، بحث پیشگیری گسترده ای داریم و با صنف آرایشگرها جلسات متعددی برگزار کرده ایم.

جمشیدی همچنین استفاده از وسایل آرایشی بهداشتی غیراستاندارد و غیربهداشتی و نیز دریافت مبلغی خارج از نرخ اتحادیه از مردم توسط برخی آرایشگاه‌های زنانه را از جمله تخلفات بارز این آرایشگاه‌ها عنوان کرد.

این مقام مسئول تعزیرات درباره آرایشگاه‌های بدون مجوز خاطرنشان کرد: ما با صنف مربوطه جلساتی داشته ایم تا به این دسته از آرایشگاه‌ها در صورت دارا بودن شرایط دریافت مجوز، پروانه داده شود و درغیر این صورت آرایشگاه‌های فعال بدون مجوز را پلمب کنند.

*فعالیت 20 هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران

بر اساس آمارها در تهران تنها بیش از 20 هزار آرایشگاه غیر مجاز فعالیت می کنند و به گفته نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران فعالیت غیرقانونی آرایشگاه‌های زیرزمینی عامل شیوع آسیب‌های اجتماعی شده است.

نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران معتقد است که فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه که هیچ گونه سنخیتی با سالن‌های آرایشی قانونمند ندارند، موجب افزایش بیماری‌های پوستی و همچنین شیوع آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

عابدی با تاکید بر اینکه فعالیت زیرزمینی تعداد قابل توجهی از آرایشگر نماها غیر مجاز و غیر قانونی بوده و پدیده زشتی است که شیوع پیدا کرده، خاطرنشان کرد: مشکل از آن جایی شروع می شود که عده‌ای با استفاده از فضای مجازی برای جذب مشتریان و به جهت کسب درآمد در مکان‌هایی غیر قابل دسترس بستر را برای شیوع انواع بیماری‌ها و همچنین ورود مدل‌های غیر متعارف به جامعه ایجاد کرده‌اند.

وی با ابراز تاسف نسبت به فعالیت این قبیل مکان‌ها که اغلب در منازل مسکونی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این قبیل مکان‌ها برای بازرسی قابل شناسایی نیست، اما اتحادیه با حمایت اتاق اصناف و همچنین با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی با جدیت و تلاش مستمر در حال شناسایی و برخورد با این قبیل فعالیت‌‌ها است.

نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران در ادامه با بیان اینکه حضور در مکان‌‌هایی که هیچ گونه سنخیتی با سالن‌های آرایش قانونمند ندارند موجبات افزایش بیماری‌‌های پوستی و همچنین شیوع آسیب‌‌های اجتماعی با رویکرد هدف قرار دادن بنیان خانواده را در پی دارد، گفت: انتظار می رود تا در چنین شرایطی مردم هم با پلیس نظارت بر اماکن عمومی و اتحادیه با هدف استحکام کانون گرم خانواده و پیشگیری از افزایش بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه همکاری کنند، زیرا در نهایت هم مردم هستند که با تبعات مثبت یا منفی این قبیل فعالیت‌‌های غیر مجاز مواجه می شوند.

وی ادامه داد: شایان ذکر است تاکنون طی بررسی و بازرسی‌های بعمل آمده از سالن‌های دارای مجوز و قانونی گزارش در خصوص نوع تخلفات و موضوعات مطروحه مشاهده نشده و از مردم  خواهشمندیم که ضمن عدم مراجعه به این مراکز غیر قانونی هرگونه اطلاعی از این مکان‌ها دارند با شماره تلفن (٢٠-٧٧٦٤٩٠١٩) اتحادیه آرایشگران زنانه تهران تماس بگیرند تا اقدامات قانونی صورت پذیرد.

 

برچسب ها: مواد مخدر، ترک اعتیاد، اعتیاد به شیشه، آرایشگاه زنانه غیرمجاز، مصرف شیشه، اعتیاد و آرایشگاه، اتحادیه آرایشگران زنانه تعداد بازديد: 1615 تعداد نظرات: 2

نظرات

  • آگاه سازی دختران و زنان که زود فریب چنین مراکزی را می خورند ضروری است . نقطه ضعف اکثر زنان در مورد تصور جسمانی خودشان است و به هر نحوی سعی در تغییر آن مینمایند چاق ها به لاغری و باغرها به چاقی ترغیب می شوند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز