Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:01

25
مهر
بدون دخانيات از خود مراقبت كنيم

بدون دخانيات از خود مراقبت كنيم

استعمال دخانیات توسط مادران و زنان باعث آسیب‌پذیری بیشتر کودکان می‌‌شود.

مهناز خدادوست

 

افزایش 50 درصدی نرخ مالیات بر دخانیات، 785 هزار نفر را از مرگ نجات می دهد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات 31 می 2014 مصادف با 10 خرداد ماه پیامی صادر کرد. در پیام دکتر سید حسن هاشمی آمده است: برآوردهای اخیر حاکی از آن است که چنانچه نرخ مالیات دخانیات کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به میزان 50 درصد افزایش پیدا کند، تعداد مصرف کنندگان مواد دخانی به میزان 3/5 میلیون نفر کاهش یافته و از مرگ 785 هزار نفر جلوگیری خواهد شد.

90 درصد سرطان ریه در مردان به دلیل استعمال دخانیات است
رییس فرهنگستان علوم پزشکی هم مهمترین عامل مرگ و میر در افراد را استعمال دخانیات عنوان کرد و گفت: در جهان بیش از 5 میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات از بین می‌‌روند که ممکن است در سال‌‌های آتی این تعداد به 8 میلیون نفر برسد ولی با ترک مصرف دخانیات می‌‌توان از وقوع اینگونه مرگ ها پیشگیری کرد. وی تعداد افرادی که در تماس با افراد سیگاری هستند را 800 هزار تا 1 میلیون نفر بیان کرد و افزود: متاسفانه در کشور‌های در حال توسعه و در میان افراد با در آمد کمتر مصرف دخانیات بیشتر است. دکتر مرندی با اشاره به این که زنان سکان‌دار مسائل بهداشتی خانواده هستند گفت: استعمال دخانیات توسط مادران و زنان باعث آسیب‌پذیری بیشتر کودکان می‌‌شود. وی گفت: دخانیات می‌‌تواند منجر به سرطان‌های ریه، حنجره، کلون، مری، معده و خون و همچنین باعث سقط جنین و نازایی شود.

دکتر مرندی با اشاره به این که مصرف سیگار باعث بالا رفتن هزینه ها در خانواده و کشور می‌‌شود گفت: باید مسئولان و دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه دهند که تبلیغی در مورد دخانیات صورت گیرد. وی افزایش مالیات بر سیگار را از عوامل کاهش مصرف سیگار بیان کرد و افزود: ممنوعیت استفاده از دخانیات در کلیه اماکن عمومی و ممنوعیت کشت تنباکو از دیگر عوامل بازدارنده در مصرف سیگار است. رییس فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه با اشاره به خود مراقبتی گفت: باید با آموزش‌های همگانی در خصوص خود مراقبتی برای ارتقاء سواد و فرهنگ سلامت جامعه نیز تلاش کرد.
86 درصد افرادی كه به دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی به زندان رفته‌اند، سیگاری هستند
رییس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات نیز گفت: 86درصد افرادی كه به دلایل ناهنجاری‌‌های اجتماعی به زندان رفته‌اند سیگار مصرف می‌‌كنند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن معین شیرازی گفت: بررسی‌‌های انجام شده بر روی 6 ندامتگاه ترك اعتیاد نشان داده كه 100 درصد افرادی كه اعتیاد داشتند در ابتدا سیگار مصرف می‌‌كردند. رییس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به این كه سالانه 30 میلیارد تومان بصورت سیگار دود می‌‌شود افزود: 3 برابر این مبلغ نیز برای درمان بیماری‌‌های ناشی از مصرف دخانیات مصرف می‌‌شود. وی در ادامه با اشاره به این كه 70 درصد شخصیت افراد در خانواده شكل می‌‌گیرد افزود: خانواده نقش بسیار مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات دارد.

برگزاری كمپین ملی زندگی عاری از دخانیات در مدارس راهنمایی سراسر كشور
دكتر شهرام رفیعی فر نیز در این همایش ضمن اشاره به این كه 90 درصد افراد استعمال دخانیات را از سن پایین‌تر از 18 سال شروع می‌‌كنند، آموزش و آگاهی‌‌های لازم در مورد خطرات و مضرات استعمال دخانیات را از سنین راهنمایی و دبستان برای كلیه دانش‌آموزان لازم و ضروری دانست. دبیر كارگروه آموزش، تحقیقات و ارتقا سلامت در ادامه از تشكیل كمپین ملی زندگی عاری از دخانیات در 22 هزار و 500 مدرسه راهنمایی سراسر كشور برای جمعیت 5/2 میلیونی خبر داد و افزود: همچنین نمایشگاهی به مدت 3 هفته در این راستا در مدارس برگزار خواهد شد كه  18 پوستر در مورد استعمال دخانیات و مضرات آن نیز در این نمایشگاه توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این كه دانش‌آموزان پس از بازدید از نمایشگاه می‌‌توانند تولید رسانه كنند گفت: تولید رسانه شامل نقاشی، فیلم كوتاه، مقاله و شعر می‌‌باشد كه پس از ارسال به وزارتخانه‌‌های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به بهترین آنها جوایزی اهدا خواهد شد و از این رسانه‌ها در جهت تداوم آموزش به همسالان دانش‌آموزان نیز استفاده خواهد شد. سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت در بخش دیگری از سخنان خود، از برگزاری كمپین سالم زیستن با قلب سالم در 58 هزار مدارس ابتدایی سراسر كشور خبر داد و گفت: در این كمپین، گروه هدف جمعیت 18 میلیونی شامل دانش آموزان و والدین مدارس ابتدایی هستند چرا كه رفتار مخاطره آمیز والدین می‌‌تواند سلامت كودكان را به خطر بیاندازد.

30 درصد مرگ‌‌های ناشی از سرطان به دلیل استعمال دخانیات است
دكتر محمد اسماعیل اكبری نیز ضمن بیان این مطلب افزود: سالانه 90 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌‌شوند كه 33 هزار نفر از آنها به دلیل بیماری فوت می‌‌كنند. وی با اشار ه به این كه 30 تا 35 درصد علت سرطان‌ها به مصرف دخانیات برمی‌گردد گفت: در حال حاضر شیوع سرطان در كشور 150 در 100 هزار می‌‌باشد كه این رقم نسبت به كشور‌‌های دیگر، رقم بالایی نیست. وی در ادامه اظهار داشت: پیشگیری از دخانیات وظیفه شرعی و قانونی ما  است و نباید دخانیات در قالب سیگار خلاصه شود چراكه قلیان هم كه در حال حاضر شایع شده است مضر بوده و مصرف آن معادل با 20 تا 100 نخ سیگار می‌‌باشد. دكتر اكبری تریاك و مشتقات آن را بعنوان مواد دخانی مضر دانست و گفت: 63 درصد سرطان‌‌های ركتوم بر اثر مصرف دخانیات می‌‌باشد كه 30 درصد از آنها افرادی هستند كه تریاك مصرف می‌‌كنند.

 

برچسب ها: اعتیاد، استعمال دخانیات، مواد مخدر، معتاد، دخانیات تعداد بازديد: 1056 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز