Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:13

31
فروردین
مضرات استعمال دخانیات (1)

مضرات استعمال دخانیات (1)

سیگار، موجب افزایش عوارض و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا، بیماری‌های كم‌خونی عضله قلب، بیماری‌های عروق مغزی و بیماری‌های روماتیسم قلبی می‌شود.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

 

استعمال دخانیات، هر 10 ثانیه، در گوشه‌ای از دنیا یك نفر را به جمع قربانیانش می‌افزاید! اگر روند كنونی استعمال دخانیات ادامه یابد، طی 30 الی 40 سال آینده، در هر 3 ثانیه یك مرگ ناشی از مصرف دخانیات اتفاق خواهد افتاد. تحقیقات اخیر، بر این نكته تاكید دارد كه خطرات ناشی از استعمال دخانیات اساسا بیشتر از آن چیزی است كه قبلا تصور می‌شد.

مطالعات نشان می‌دهد كه مصرف طولانی‌مدت دخانیات، موجب می‌شود كه میزان مرگ افراد سیگاری از نوجوانی به بعد، نسبت به افراد غیرسیگاری حدود 3 برابر بیشتر شود. استفاده از فرآورده‌های دخانی، عامل بروز بیماری‌های گوناگونی است كه امروزه ارتباط آن با 25 نوع بیماری ثابت شده است.

مصرف سیگار ارتباط مستقیم با ابتلا به سرطان‌های كشنده‌ای مانند سرطان‌های لب، حفره دهان، حنجره، مری، لوزالمعده، ریه، نای و نایژه دارد. علاوه بر آن، تاثیر مصرف سیگار در ایجاد سرطان‌های دستگاه ادراری به‌ویژه سرطان مثانه نیز به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر، مصرف سیگار موجب ایجاد تشدید اثرات انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. سیگار، موجب افزایش عوارض و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا، بیماری‌های كم‌خونی عضله قلب، بیماری‌های عروق مغزی و بیماری‌های روماتیسم قلبی می‌شود.

مصرف سیگار علاوه بر ایجاد سرطان‌های دستگاه تنفسی، بیماری‌های تنفسی دیگری را در فرد سیگاری ایجاد می‌كند كه بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، آمفیزم، برونشیت و انسداد مزمن مجاری تنفسی از آن جمله‌اند. همچنین احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، آسم و سل را نیز افزایش می‌دهد. كشیدن سیگار توسط مادران باردار باعث ایجاد اثرات جانبی زیادی بر جنین می‌شود. كم‌وزن بودن نوزاد هنگام تولد، مرده‌زایی، زایمان زودرس، افزایش میزان سقط جنین و مرگ زودرس نوزاد از عوارض اصلی سیگار كشیدن مادران است.

دود حاصل از مصرف دخانیات، در محیط‌های بسته، عامل ایجاد آلودگی هوا است. این آلاینده مخلوطی از دودهای جانبی حاصل از سیگار، پیپ و قلیان و همچنین دود بازدم ریه افراد مصرف‌كننده می‌باشد. به این ترتیب، افرادی كه شخصا دخانیات مصرف نمی‌كنند اما در معرض دود ناشی از استعمال دخانیات می‌باشند به صورت غیرفعال سیگار می‌كشند.

بنابراین تاثیر زیان‌بخش دخانیات فقط محدود به مصرف‌كنندگان آن نیست، بلكه علاوه بر ایجاد اثرات زیانبار بر روی شخصی كه دخانیات مصرف می‌نماید، اطرافیان، همكاران و خانواده وی نیز كه در محیط حضور دارند در معرض خطرات آن قرار می‌گیرند و در اثر استنشاق ناخواسته دود موجود در محیط، دچار بیماری‌های مزمن و خطرناكی می‌شوند.

یك فرد سیگاری كه در حضور فرزندان خود سیگار می‌كشد، علاوه بر آنكه خود به عنوان یك الگو، آنها را به كشیدن سیگار ترغیب می‌كند، ناخواسته میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند نارسایی تنفسی، اختلالات تنفسی نوزادان و حتی احتمال مرگ ناگهانی فرزندانش را افزایش می‌دهد.

آیا می‌دانید میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات از بیماری‌های خطرناك، حوادث رانندگی و سایر عواملی كه باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند، بیشتر است؟ مطابق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، دخانیات سبب مرگ 5/3 میلیون نفر در سال یا حدود 000/10 نفر در روز می‌شوند.

برآورد سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد كه امروزه بیش از 1100 میلیون نفر سیگاری دائمی در دنیا وجود دارد كه حدود 300 میلیون نفر آنها در كشورهای توسعه یافته و سه برابر آنها در كشورهای در حال توسعه می‌باشند. این گزارش حاكی از آن است كه مصرف سیگار در كشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است...

 

برچسب ها: استعمال دخانیات، افراد سیگاری، مضرات دخانیات، مصرف دخانیات، فرآورده های دخانی، بیماری های خطرناک دخانیات تعداد بازديد: 722 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز