Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:32

31
فروردین
باورهای غلط در مورد سیگار (1)

باورهای غلط در مورد سیگار (1)

بیشتر سیگاری‌ها از سنین نوجوانی و جوانی مصرف سیگار را شروع می‌كنند. هنگامی كه قادر به یك انتخاب آگاهانه نیستند و زمانی سعی به ترك آن دارند كه دیگر به آن معتاد شده‌اند.

 حوریه ملكی

 

باور غلط

بیشتر سیگاری‌ها در اثر كشیدن سیگار نمی‌میرند بلكه كسانی هستند كه در سنین بالا فوت می‌كنند و در نهایت، حداكثر عمر خود را می‌كنند.

واقعیت

نیمی از افرادی كه به مدت طولانی سیگار مصرف می‌كنند، دچار مرگ ناشی از بیماری‌های وابسته به آن خواهند شد و نیمی از این افراد با از دست دادن 30-25 سال از عمر خود، در خلال سنین میانسالی می‌میرند.

باور غلط

دخانیات صرفا موضوعی است در ارتباط با افراد ثروتمند و كشورهای مرفه.

واقعیت

مصرف دخانیات اغلب در بین مردان كشورهای پردرآمد در حال كاهش است و در مقابل مصرف آن در بین مردان كشورهای كم درآمد و متوسط و به طور كلی زنان در سراسر دنیا در حال افزایش است. به طور معمول مصرف دخانیات و بیماری‌های وابسته به آن در بین افراد كم درآمد بیشتر است.

باور غلط

استعمال دخانیات برای مصرف‌كنندگان یك انتخاب آزادانه و اختیاری است.

واقعیت

بنا به دلایل متعددی، چنین باوری برخلاف واقعیت است چرا كه:

1- بسیاری از سیگاری‌ها نسبت به خطراتی كه آن‌ها را تهدید می‌كند آگاه نیستند و یا به سادگی آن‌ها را دست كم می‌گیرند و خطراتی را كه متوجه آن‌هاست كوچك می‌شمرند.

2- بیشتر سیگاری‌ها از سنین نوجوانی و جوانی مصرف سیگار را شروع می‌كنند. هنگامی كه قادر به یك انتخاب آگاهانه نیستند و زمانی سعی به ترك آن دارند كه دیگر به آن معتاد شده‌اند.

3- استعمال دخانیات، هزینه‌هایی را به غیر سیگاری‌ها تحمیل می‌كند. به طور مثال انتخاب خرید سیگار با انتخاب خرید سایر كالاها بسیار تفاوت دارد.

باور غلط

همیشه افراد سیگاری خودشان متحمل زیان‌های ناشی از نوع انتخاب خود می‌شوند.

واقعیت

بدون شك افراد سیگاری هزینه‌هایی را بر غیرسیگاری‌ها تحمیل می‌كنند. هزینه‌های مشهود شامل آسیب‌های سلامتی، گرفتاری‌ها و تحریكات ناشی از استنشاق تحمیلی دود سیگار می‌باشد.

بررسی‌های اخیر در كشورهای پردرآمد حاكی از آن است كه علی‌رغم كوتاه بودن عمر افراد سیگاری، هزینه‌های مراقبت‌های اولیه بهداشتی این افراد در طول زندگی‌شان، خیلی بیشتر از افراد غیرسیگاری است و چون این‌گونه هزینه‌ها از بودجه عمومی پرداخت می‌شود، این هزینه‌ها بر دوش افراد غیرسیگاری جامعه نیز تحمیل می‌شود.

باور غلط

كنترل دخانیات باعث از بین رفتن شغل‌های ثابت می‌شود.

واقعیت

سیاست‌های موفق كنترل دخانیات در سطح جهانی در جهت كاهش و سیر نزولی مصرف و تولید دخانیات طی چند دهه آینده پیش‌بینی شده است و این موضوع طی چندین سال آینده تاثیر چندانی بر از بین رفتن شغل‌های ثابت ندارد. مطالعات نشان‌داده‌اند كشورهایی كه میزان مصرف در آن‌ها كاهش یافته، نه تنها فرصت‌های شغلی در آن‌ها از بین نرفته، بلكه كاهش نیز نیافته است.

باور غلط

وابستگی به دخانیات آنچنان شدید است كه صرفا با افزایش مالیات نمی‌توان آن را كاهش داد.

واقعیت

افزایش مالیات باعث كاهش تعداد سیگاری‌ها و كاهش مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار می‌شود. به علاوه كاهش تعداد افرادی كه بعد از ترك مجددا به سمت سیگار روی می‌آورند را در پی خواهد داشت. جوانان و نوجوانان بیشترین مصرف‌كننده‌های سیگار هستند و در برابر تغییرات قیمت بسیار حساس‌ترند و اگر مالیات و قیمت محصولات دخانیات افزایش یابد، این گروه بیشتر تمایل به ترك و یا كاهش مصرف نشان می‌دهند...

 

برچسب ها: استعمال دخانیات، دخانیات، مصرف سیگار، افراد سیگاری، سیگاری ها، غیر سیگاری ها، عوارض دود سیگار تعداد بازديد: 825 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز