Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:06

5
بهمن
اســتـرس (3)

اســتـرس (3)

فشار روانی یا استرس هنگامی ایجاد می‌شود كه شخص در اثر اتفاقاتی سلامت جسم یا روانش به خطر می‌افتد. این اتفاقات شامل رویدادهای مخاطره‌آمیز، مانند فاجعه‌های طبیعی، سوانح، تعارض‌های جسمی و ... یا رویدادهای كنترل‌ناپذیر هستند؛

كیوان علوی‌زاده ؛كارشناس ارشد روان‌شناسی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركزی 

 

توصیه‌های یك روانشناس

این خود شما هستید كه مسؤولیت سلامت خود را به عهده دارید. ما می‌توانیم با به حداقل رساندن استرس زندگی، به جسم و ذهن‌مان كمك كنیم تا سالم بماند و از ابتلا به بیماری پیشگیری كنیم. اینكه به توصیه‌های زیر عمل كنید یا خیر، كاملا در اختیار شماست؛ زیرا هر انسانی درست همانقدر خوشبخت خواهد بود كه «اراده» كند

 احساس‌ها و مسائل منفی را از بین ببرید و تفكر مثبت ولی واقع‌بینانه را در خود بپروایند. از سختی‌ها و مشكلات زندگی استقبال كرده و سعی كنید با راهكارهای منطقی بر آنها غلبه نمایید.

استرس خود را تقسیم كنید! درباره نگرانی‌ها و مشكلات خود با اعضای خانواده، دوستان و مشاور صحبت كنید. گاهی اوقات دیگران می‌توانند به طور مستقیم به شما كمك كنند یا حداقل باعث شوند مشكلات را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهید.

 هر بار یك كار را انجام دهید. وقتی احساس می‌كنید بسیاری از كارهای انجام نشده شما را درمانده كرده است، فهرستی از مهم‌ترین آنها تهیه كنید و هر بار یكی آنها را انجام دهید.

 درست غذا بخورید. خوب استراحت كنید و ورزش را فراموش نكنید. وقتی شما سالم‌تر باشید، سازگاری با محیط استرس‌زا آسان‌تر است.

 برای لذت بردن از زندگی وقت صرف كنید. زمانی را به تفریح اختصاص دهید. ایجاد توازن بین كار و تفریح، به سلامتی شما كمك می‌كند و باعث می‌شود در شغل‌تان كارایی بیشتری داشته باشید.

 گاهی اوقات هم می‌توانید به مشكلات خود بخندید! رویكرد بسیار جدی به زندگی را كنار بگذارید. افراد شاد مشكلات روزمره زندگی خود را راحت‌تر تحمل و حل و فصل می‌كنند.

 پیوسته منتظر نباشید یك عامل بیرونی استرس شما را بكاهد و یا باعث شادمانی شما شود. نتایج پژوهشی نشان داده است كه تحصیلات عالیه، موقعیت‌های اجتماعی و مالی و به طور كلی عوامل بیرونی در شاد زیستن افراد تاثیر كمی دارند و عوامل اصلی و موثرتر شادی روان‌شناختی (درونی) هستند.

 قلب خود را از نفرت و خصومت خالی كنید و به جای آن شادمانی خود را با همه نیازمندان خوشبختی تقسیم كنید.

 رویدادهای گذشته و هیجان‌های منفی را بپذیرید و سپس آنها را رها كنید. «زندگی آب تنی كردن در حوضچه اكنون است».

 برای مشكلات خود معنایی بیابید. ما به خاطر چیزی مسؤول زندگی هستیم؛ هر چند در بدترین شرایط باشیم. برای زندگی هر كسی دلیلی وجود دارد. یكی عشق به فرزند، دیگری استعدادی كه آرزو دارد آن را بپروراند، آن دلایل را كشف كنید.
 از پیشداوری عجولانه در مورد افراد و مسائل زندگی بپرهیزید «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید».

 همواره شكرگزار خداوند باشید و شكر نعمت‌های او را به جا آورید و برای رهایی از مشكلات، هدایت و مراقبتش را بطلبید.

پروردگارا

به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را نمی‌توانم تغییر دهم، دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را می‌توانم تغییر دهم، بینش ده تا تفاوت این دو را بدانم و ادراكی ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار كنند...

 

برای خواندن بخش اول - استرس - اینجا کلیک کنید

برچسب ها: علائم استرس، استرس چیست؟، چگونه بر استرس غلبه کنیم؟، استرس و درمان استرس، استرس احساسی است تعداد بازديد: 709 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز