Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:11

21
دی
مسمومیت با آرام‌بخش‌ها و خواب‌آورها (بخش دوم)

مسمومیت با آرام‌بخش‌ها و خواب‌آورها (بخش دوم)

پارا الدهید یک داروی بسیار منسوخ و متروک آرام‌بخش و خواب‌آور است كه از طریق دهان، رکتال، وریدی، عضلانی مصرف می‌شود.

 

علایم

علایم به صورت هیپوتانسیون، هیپوترمی، هیپورفلکسی، هیپوتونی، میوز،آتاکسی، سنگینی کلام، کنفیوژن، نیستاکموس، پیشرفت به کمای عمیق با از دست رفتن تمامی علایم E.E.G حتی می‌تواند مرگ مغزی را تقلید کند. در مرگ‌های تاخیری نارسایی کلیه، ادم ریوی، عفونت ریوی، ضایعات بلوز و عفونت این ضایعات دیده می‌شود.

علاوه بر درمان‌های حمایتی هموپرفیوژن مپروباماتها نام تجاری Equnil، milpath – Miltown قرص‌های 400 میلی‌گرم به سرعت از GI جذب می‌شود. پروبانیل کاربامات که مشخصا مپروبامات نامیده می‌شود اثرات فارماکولوژی مشابه باربیتورات دارد. نیمه عمر آن درحدود 10 ساعت و Peak 2 تا 3 ساعت است. خواب‌آوری آن نیاز به دوز بیشتری دارد. تشدیدکننده درد و شل‌کننده خفیف عضلات است.  متابولیزاسیون کبدی دفع 90درصد کلیوی است.

دوز بالاتر از 12 گرم (30 قرص) کشنده می باشد. تابلو مرگ با دپرسیون شدید CNS، تنفسی هیپوتانسیون شدید که حتی مرگ‌های ناگهانی به دنبال دوز متوسط دیده شده است. سطح خونی درمانی 1 mg/dl، دپرسان CNS 5 mg/dl و کما 10 mg/dlو مرگ و میر 10-20 mg/dl گزارش شده است. بعضی از دانشمندان سم‌شناس عقیده دارند به جهت مسمومیت‌زدایی دارویی Safe است.

برومورها

محرک دستگاه G.I است كه از راه دهان، استنشاق و جلد ورود می‌كند.  در بازار به صورت خالص کمتر دیده می‌شود. از دهه 60 تا 70 میلادی به‌دلیل مسمومیت‌زایی شدید جمع‌آوری شد. ولی در ترکیبات آنتی‌هیستامینیک، شل‌کننده عضله، ضدسرفه، به‌عنوان سداتیو در بازار 17 تا 25 درصد وجود دارد اما در همین میزان‌ها می‌تواند مسمومیت‌زا باشد. Br محرک G.I آزاردهنده سلول‌های C.N.S است به‌طوری كه مصرف طولانی مدت آن منجر به عارضه عصبی روانی به نام برومیسم می‌شود؛ در گذشته 2 درصد بیماران روانی را تشکیل می‌داد.

ضایعات پوستی متعاقب مصرف طولانی نیز گزارش شده است. 1-3 گرم برومور سدیم باعث ایجاد سداتیو، بیش از 5 گرم تحریک شدید G.I، 20 تا 30 گرم برومورسدیم دوز کشنده (به دلیل دپرسیون C.N.S)، همچنین توکسیسیته گوارشی و آسپیراسیون ریوی می‌شود.

کلرال هیدرات

کپسول‌های 250، 500 و 1000میلی‌گرم- الکزیر برای بالغان و اطفال. مخلوط برای انما و شیاف دارد.

Noctec: مخلوط اتانول باکلرال هیدرات به نام قطره نوک اوت- با الکل شدیدا اثر تشدیدی دارد. متعلق به گروه قدیمی سداتیو هیپنوتیک‌ها به‌وسیله A.DH متابولیزه می‌شود بنابراین نیمه عمر اتانول را طولانی می‌کنند.

اثرات: به صورت دپرسیون CNS، دپرسیون عضله میوکارد می‌باشد و ممکن است تا حدودی تشدید دردکند. هیپوتانسیون مربوط به وازودیلاتاسیون- هپاتوتوکسیسیته- نکروزتوبولرکلیوی است.

دوز درمانی آن 5/0 تا 1 گرم است، بالاتر از دو گرم مسمومیت ایجاد می‌کند و مصرف بین 5 تا 10 گرم دوزکشنده است.

پارا الدهید

یک داروی بسیار منسوخ و متروک آرام‌بخش و خواب‌آور است كه از طریق دهان، رکتال، وریدی، عضلانی مصرف می‌شود. دوزدرمانی ماده به صورت مایع این دارو5 تا 10 سی‌سی دهانی است. مسمومیت تا حد مرگ 25 سی‌سی گزارش شده است. مکانیسم مسمومیت آن به صورت اسیدوز شدید با آنیون گپ نتیجه تخریب پارآلدهید به آستایدهید و اسید اسیتیک است. دپرسیون CNS، هپاتیت سمی، ادم پولمنار، نفروزتوکسیک، ضایعات التهابی تخریبی UI دیده می‌شود.

پورتان‌ها نام تجاری Valmid

جذب سریع و تاثیر کوتاه‌مدت میزان موثر آن در تردید است. نیمه عمر این دارو 2 تا 3 ساعت است. از سداتیوهیپوتیک‌های قدیمی است. متابولیزاسیون کبدی دارد و در مسمومیت آن تهوع ، استفراغ ، ظهور راش‌های جلدی دیده می‌شود.

Piperdinediones

راه مصرف  Glutithimide با نام تجاری Doriden دهانی است. در آب کم محلول حلالیت فراوان در چربی دارد. جذب آن تاخیری و متغیر است. نیمه عمر آن 5 تا 22 ساعت است و در کبد متابولیزه می‌شود. CNS دپرسان است. مصارف آرام‌بخش و خواب‌آوری و سوءاستفاده دارویی دارد.

اثر آنتی‌کولی نرژیکی و ظهور خلط چسبنده که گاهی منجر به آپنه می‌شود، در آن دیده می‌شود. دامنه مسمومیت‌زایی از 3 گرم شروع می‌شود. ادم مغزی، تشنج و اختلالات نیورولوژیکی وسیع دارد. ادم ریه و هیپوتانسیون نیز مشاهده می‌شود. مخلوط کدئینه آن به شدت Abuse می‌شود و اخیرا در لس‌‌آنجلس، نیویورک و نیوجرسی باعث مرگ و میر فراوان شد.

ترکیبات Quinozolines

داروی متاکوالن Methaqualene : راه جذب خوراکی دارد، بعضی موارد استنشاق نیز می‌شود. نام تجاری آن Quaalude و به صورت قرص 75-150-300 میلی‌گرم است. سرعت جذب و Peak اثر آن 1 تا 2 ساعت است و متابولیزاسیون کبدی دارد.

به شدت Abuse می‌شود. سال‌هاست از بازارهای اروپا و آمریکا جمع‌آوری شده است. تولید آن فقط در کانادا و مکزیک انجام می‌شود. شدیدا افوریک است. دپرسیون CNS، کاردیواسکولار، تنفس.. اثرات درمانی آن به صورت سداتیو هیپنوتیک، ضدتشنج، آنتی‌اسپاسمودیک، ضدسرفه، آنتی‌هیستامین است.

کاربینول‌ها Ethchlorovynal

نام تجاری آن Placidyle است و از راه دهان و I.V مصرف می‌شود. دوز درمانی آن500 میلی‌گرم است. دوز سمی 10 تا 15 برابر درمانی سریعا و کاملا از G.I جذب می‌شود؛ تا 15 تا 30 دقیقه اثرات آن ظاهر می‌سازد. Peak اثر آن1 تا 5/1 ساعت طول می‌كشد.

اثر تا 5 ساعت و 90 درصد متابولیزاسیون کبدی اثرات دپرسیون CNS و تنفسی کمای عمیق می‌دهد. به جهت حالت تبخیری این ماده بوی پلاستیک از دهان استشمام می‌شود. شست‌وشوی گوارشی به جهت رنگ خالص کپسول صورتی رنگ است. هموپرفیوژن درمان بهتری از همودیالیز است.

 

براي خواندن بخش اول - مسمومیت با آرام‌بخش‌ها و خواب‌آورها- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: علايم آرامبخش ها، برومورها، کلرال هیدرات، پارا الدهید، مسموميت با قرص هاي خواب آور تعداد بازديد: 1428 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز