Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 16:03

14
دی
ورزش هرگز نشه فراموش! - بخش دوم

ورزش هرگز نشه فراموش! - بخش دوم

مهم نیست چه ورزشی را انتخاب می‌كنید، انجام حركات كششی، انعطاف‌پذیری و دامنه حركتی را بهبود می‌بخشد و از هر نوع آسیبی پیشگیری می‌كند.

مزایای ورزش 

دستیابی به مزایای ورزش راحت‌تر از آنچه كه تصور می‌كنید است؛ برای بهره‌مندی از همه فواید ورزش نیازی نیست ساعات زیادی را به ورزش اختصاص دهید و به سالن‌های ورزشی مختلف بروید؛ فقط كافی است پنج بار در هفته 30 دقیقه ورزش كنید. حتی می‌توانید آن را به دو جلسه 15 دقیقه‌ای تقسیم كنید. فراموش نكنید انجام چند دقیقه كوتاه ورزش بهتر از ورزش نكردن است. با 5 یا 10 دقیقه ورزش شروع كنید و به مرور آن را به 30 دقیقه برسانید. هر چقدر بیشتر ورزش كنید، انرژی بدن بیشتر می‌شود و توان شما برای ورزش كردن افزایش می‌یابد. مهم این است كه متعهد باشید و ورزش كنید. ورزش در حد تعادل دو معنا می‌دهد: 

 كمی سنگین‌تر از حالت طبیعی تنفس كنید؛ به گونه‌ای كه به راحتی بتوانید با فردی كه در حال پیاده‌روی با شما است صحبت كنید، ولی نتوانید آواز بخوانید.  بدن شما گرم شود، ولی عرق نكنید.

انواع مختلف ورزش 

در حالی كه انواع ورزش‌ها برای سلامتی فوق‌العاده مفید هستند، ولی هر یك از آنها برای قسمتی از بدن مفیدترند:

 فعالیت‌های هوازی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا، قلب را تقویت می‌كنند و استقامت را افزایش می‌دهند. 

 تمرینات قدرتی مثل وزنه‌برداری، ماهیچه‌ها و توده استخوانی را بهبود می‌بخشند و مانع از تحلیل آن می‌شوند و یكی از بهترین ورزش‌ها برای پیشگیری از لرزش بدن در سالمندی می‌باشند. 

 ورزش‌های انعطاف‌پذیر مثل حركات كششی و یوگا از آسیب پیشگیری كرده، دامنه حركت را افزایش و سختی و درد عضلانی را كاهش می‌دهند.

در زندگی عادی خود

بیشتر حركت كنید: حتی اگر نمی‌توانید 15 یا 30 دقیقه از وقت خود را به ورزش اختصاص ‌دهید، این بدان معنا نیست كه نمی‌توانید ورزش كنید؛ كافی است با انجام تغییرات كوچك در شیوه زندگی خود و انجام فعالیت‌های بسیار كوچك، آغاز و كمی تحرك خود را بیشتر كنید. خانه را تمیز كنید، حیاط را بشوئید، باغبانی كنید، جارو بزنید، به جای آسانسور از پله‌ها و به جای اتوبوس از دوچرخه استفاده كنید، هنگام صحبت با تلفن راه بروید، هنگام تماشای تلویزیون، دراز و نشست كنید و یا وزنه بزنید و یا یك كار بهتر، تلویزیون را خاموش كنید و به پیاده‌روی بروید.

بیشتر افراد پس از تصمیم به انجام ورزش به سرعت در كلاس‌های ورزشی ثبت‌نام و چند بار در هفته از تجهیزات ورزشی استفاده می‌كنند و به سرعت هم انگیزه خود را از دست می‌دهند. اهداف غیر واقعی را كنار بگذارید، یك ساعت ورزش در روز در كلاس‌های ورزشی به سرعت شما را از ورزش دل‌زده می‌كند، ولی 10 تا 15 دقیقه ورزش و افزایش تدریجی مدت آن، انگیزه شما را بهبود می‌بخشد. ورزش را با انجام فعالیت‌های ساده آغاز كنید، آموزش برای یك دوی ماراتن، در حالی كه قبلاً اصلاً ورزش نكرده‌اید كمی دلهره‌آور است.

ورزش را به اولویت زندگی خود تبدیل كنید، این یكی از بهترین كارهایی است كه می‌توانید برای سلامت جسمی و روانی خود انجام دهید. حتی پرمشغله‌ترین افراد نیز وقت لازم برای ورزش را دارند. هیچ‌گاه به بدن خود انرژی منفی ندهید و از خود به بدی انتقاد نكنید. مهم نیست كه وزن، سن و یا تناسب اندام شما چگونه است، باید برای بهبود همه آنها ورزش كنید. برای خود هدف تعیین كنید و دستیابی به كوچك‌ترین اهداف تناسب اندام اعتماد به نفس را در شما بیشتر می‌كند.

 حتی اگر انجام ورزش چند روز و یا چند هفته متوقف شده ناامید نشوید، دوباره از اول شروع كنید. اگر قبلاً ورزش نكرده‌اید و یا مدت‌هاست كه ورزش و یا هر نوع فعالیت فیزیكی شدید را كنار گذاشته‌اید، به نكات زیر دقت كنید:

 اگر مبتلا به هر نوع بیماری جدی همچون بیماری قلبی و یا فشار خون بالا هستید، قبل از ورزش در مورد نوع آن با پزشك مشورت كنید.

 مهم نیست چه ورزشی را انتخاب می‌كنید، انجام حركات كششی، انعطاف‌پذیری و دامنه حركتی را بهبود می‌بخشد و از هر نوع آسیبی پیشگیری می‌كند.

 مقدار زیادی آب بنوشید: بدن شما زمانی به خوبی عمل می‌كند كه آب كافی داشته باشد. عدم نوشیدن آب كافی، به خصوص در هوای گرم می‌تواند خطرناك باشد.

 ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و رفتار آسان نیست و به احتمال زیاد موانع زیادی در طول مسیر به وجود می‌آید؛ ولی با گذشت زمان و ادامه ورزش بهبود می‌یابد. با دیگران در مورد پیشرفت خود در ورزش صحبت كنید كه انگیزه شما برای انجام آن بیشتر شود. در صورت امكان هر روز در یك زمان مشخص ورزش كنید. ورزش را به یك فعالیت اجتماعی و سرگرم‌كننده و لذت‌بخش تبدیل كرده و با دوستان و یا همكاران خود در باشگاه‌ها و یا كلاس‌های شنا شركت كنید. 

 

برچسب ها: روانشناسی بالینی، دوری از استرس، ورزش کردن، کاهش استرس، کاهش اضطراب تعداد بازديد: 974 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز