Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:07

14
دی
ورزش هرگز نشه فراموش! - بخش اول

ورزش هرگز نشه فراموش! - بخش اول

كاهش استرس و اضطراب: 20 دقیقه دوچرخه‌سواری در روز، مشكلات زندگی را از بین نمی‌برد، ولی انجام منظم آن، اضطراب و استرس را كاهش می‌دهد.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

حتی یك تمرین بدنی كم ولی منظم می‌تواند افسردگی را از بین ببرد، انرژی را افزایش دهد و با استرس مقابله كند؛ ولی نیازی نیست كه حتماً یك ورزشكار حرفه‌ای باشید تا از فواید ورزش بهره‌مند شوید. فرقی نمی‌كند در چه سنی هستید یا مقدار آمادگی جسمانی و یا محدودیت‌های بهداشتی شما چقدراست، همیشه راه‌های لذت‌بخشی وجود دارند كه با استفاده از آنها، می‌توانید هر روز با انجام فعالیت‌های فیزیكی احساس بهتری داشته باشید. فواید ورزش فقط در افزایش قدرت و اندازه عضلات نیست، مطمئناً ورزش سلامتی و تناسب اندام را بهبود می‌بخشد، ولی دارای مزایای زیادی برای انرژی، روحیه و قوه ادراك و مغز است.

در تحقیقات انجام شده افرادی كه به طور منظم بیش از 13 سال ورزش می‌كردند در مورد انگیزه آنها از ورزش كردن سوال شد كه بیشتر آنها معتقدند با ورزش نیرو و انرژی‌شان افزایش می‌یابد و به آرامش می‌رسند و بهتر می‌‌خوابند. نكته مهمی كه باید آن را به خاطر سپرد، این است كه از تمامی مزایای ورزش بدون صرف هزینه عضویت در باشگاه‌های ورزشی و یا هزینه خرید تردمیل و ... می‌توان بهره‌مند شد.

ورزش منظم و بهبود در زندگی

كاهش استرس و اضطراب: 20 دقیقه دوچرخه‌سواری در روز، مشكلات زندگی را از بین نمی‌برد، ولی انجام منظم آن، اضطراب و استرس را كاهش می‌دهد. ورزش ایروبیك هورمون‌هایی را آزاد می‌كند كه استرس را كاهش داده و احساس خوب بودن را ایجاد می‌كند.

 افزایش روحیه: ورزش همچون یك داروی ضدافسردگی عمل كرده و موجب ترشح اندورفین می‌شود كه این ماده شیمیایی روحیه را بهبود می‌بخشد.

 افزایش قدرت مغز: اندورفین ترشح شده حین ورزش، موجب تحریك رشد سلول‌های مغزی جدید می‌شود و از تحلیل و كاهش آنها به دلیل پیری جلوگیری می‌كند.

 بهبود اعتماد به نفس: با ایجاد احساس قوی و قدرتمند بودن، اعتماد به نفس فرد افزایش می‌یابد.

 افزایش انرژی: افزایش ضربان قلب چند بار در هفته، انرژی را افزایش می‌دهد. با چند دقیقه ورزش در روز شروع كنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

موانع ورزش 

با وجود تمام مزایای ورزش، بسیاری از ما هنوز ورزش را یك كار سخت و طاقت‌فرسا می‌دانیم و احساس می‌كنیم ورزش فقط برای جوانان و ورزشكاران است و ما وقت كافی برای انجام آن نداریم. با پذیرش واقعیت‌ها و پرهیز از حدس و گمان‌ها بر موانع ورزش غلبه كنید.

چرا ورزش نمی‌كنیم؟

 وقت كافی ندارم: حتی یك ورزش كوتاه مدت مثل یك پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای به یك ابزار قدرتمند برای حفظ سلامتی تبدیل می‌شود و بدن به روش‌های مختلفی از شما تشكر می‌كند. 

 ورزش بیش از حد دشوار است: ضرب‌المثل نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، در مورد ورزش صادق نیست. نیازی نیست به خودتان فشار بیاورید. فقط با انجام كارهای ساده همچون پیاه‌روی، شنا، بازی گلف و یا حتی تمیز كردن خانه نیز می‌‌توانید به تناسب اندام و قدرت برسید. 

 خسته‌ام و نمی‌توانم ورزش كنم: ورزش منظم به میزان قابل توجهی، خستگی را كاهش و انرژی را افزایش می‌دهد، اگر احساس خستگی می‌كنید، یك پیاده‌روی كوتاه بروید. در این صورت خواهید دید كه احساس بهتری دارید. 

 خیلی پیر و یا چاق هستم و نمی‌توانم ورزش كنم: حتی اگر تا به امروز هیچ‌وقت ورزش نكرده‌اید، بدانید كه هیچ‌گاه برای شروع دیر نیست. 

 به لحاظ جسمی سالم نیستم و نمی‌توانم ورزش كنم: ثابت شده است كه ورزش بسیاری از بیماری‌ها همچون دیابت، آرتریت و ... را درمان می‌كند. اگر مشكل فیزیكی خاصی دارید و نگران عود بیماری خود هستید، قبل از ورزش با پزشك مشورت كنید.

 من ورزشكار نیستم: اصلاً نگران نباشید، بدون هیچ خجالتی به گروه بپیوندید؛ حتی اگر هماهنگ هم نیستید. می‌توانید آهسته بدوید و یا یوگا كار كنید.

ورزش خسته‌كننده است: مطمئناً یك ساعت فعالیت بر روی تردمیل خسته‌كننده است، ولی تمامی ورزش‌ها این‌گونه نیستند، فقط كافی است ورزش مورد علاقه خود را كه از انجام آن لذت می‌برید، پیدا كنید. تلویزیون و بازی‌های كامپیوتری را كنار بگذارید و اسكیت‌سواری، فوتبال، شنا، تنیس و پینگ‌پنگ را امتحان كنید. با هر یك از آنها كالری زیادی سوزانده می‌شود و علاوه بر آن، به راحتی می‌توانید متوجه شوید كه از انجام چه نوع ورزشی لذت می‌برید...

 

برای خواندن بخش دوم - ورزش هرگز نشه فراموش!- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، روانشناسی بالینی، ورزش کردن، استرس و اضطراب، اثرات ورزش کردن تعداد بازديد: 1951 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز