Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:03

26
فروردین
لطفاً آرامش داشته باشید (1)

لطفاً آرامش داشته باشید (1)

میزان استرس یا به عبارتی پاسخ افراد به تغییرات زندگی بسته به شرایط جسمی، روحی و اجتماعی فرد متفاوت است.

اعظم میرحاج؛ مسئول آموزش انجمن آلزایمر

 

 

 

در زندگی روزمره عواملی هست كه آرامش فرد را به هم می‌زند كه الزاماً هم عوامل ناخوشایند و بد نیستند.گاهی حتی اخبار و وقایع خوب نیز باعث فشار روانی به فرد می‌شوند. مثلاً اشتغال به كار یا نقل مكان به شهر جدید هم ممكن است مثل مرگ افراد مورد علاقه یا اخراج از كار باعث بهم‌ریختگی فرد شود.

این وضعیت شامل واكنش‌های جسمی و روانی و عاطفی در فرد به هنگام مواجهه با تغییراتی در زندگی است كه به آن استرس گفته می‌شود كه ممكن است از نوع مثبت یا منفی باشد.میزان استرس یا به عبارتی پاسخ افراد به تغییرات زندگی بسته به شرایط جسمی، روحی و اجتماعی فرد متفاوت است.

فشار های روانی

نكته مهم این است كه بدانیم عوامل استرس‌زا همواره در زندگی وجود دارند و بروز تغییرات مربوط به استرس تا حدودی برای فرد لازم و ضروری‌ هستند؛ اما اگر فشار روانی به مدت طولانی تداوم یابد، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشكلات شود؛ از جمله بیماری آلزایمر كه طبق پژوهش‌های انجام‌شده استرس‌های مزمن و مداوم با تغییرات هورمونی و شیمیایی در مغز باعث كوچك شدن آن و اختلال شناختی می‌گردند.

از طرفی عدم آرامش روحی و روانی باعث اضطراب می‌شود كه خود از مهم‌ترین دلایل فراموشی كوتاه‌مدت است.

آرامش فرد

 آرامش فرد تأثیر مستقیم بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز دارد. از آنجا كه در روند زندگی عوامل استرس‌زا وجود دارند و همیشه نمی‌توان جلوی استرس را گرفت یا از آن دوری كرد، باید روشی را در زندگی پیش بگیریم كه ضامن سلامت جسم و ذهن ما باشد. بدین ترتیب توجه به آرامش روحی و روانی در همه سنین به‌ویژه در دوره سالمندی حائز اهمیت است.

 بینش و معرفت سالمندی

سالمندی یكی از مراحل تكاملی زندگی است كه امكان پرورش بسیاری از شایستگی‌های آدمی را فراهم می‌سازد و بینش و معرفت او نسبت به زندگی و تجربه‌هایش را كامل می‌كند.

هرچند برای پیری حد و مرزی تعیین شده، اما هر فرد با برنامه‌ریزی و نگرش صحیح و دقیق در طول زندگی می‌تواند سلامت جسمی و روانی، عزت نفس و رضایت خاطر از زندگی را جایگزین بیماری و ناامیدی کرده و با ایجاد انگیزه‌های نو واستفاده از تجارب گذشته به آرزوها و اهداف خود دست یابد. این بدین معنی است كه حتی اگر سالمند از نظر جسمی ضعیف و كم‌توان شده، اما از نظر روانی كامل‌تر شده است.

 احساس واقعی فرد از سن خود چیست؟

به عبارتی فرد تصور می‌كند واقعاً چند سال دارد. این به لحاظ روانشناختی در روحیه فرد بسیار اثرگذار است. بدین ترتیب فرقی نمی‌كند كه در ابتدای جاده زندگی هستید یا نزدیك پایان آن؛ همواره به یاد داشته باشید هرگونه احساس شكست، نوامیدی، خشم و سردرگمی در زندگی نهایتاً به شما و درونتان بازمی‌گردد. سعی كنید با چشیدن طعم آرامش، سلامت را به خود هدیه دهید و انسان‌های دیگر را نیز بهره‌مند سازید.

روش‌های دستیابی به آرامش روحی و روانی

داشتن خواب كافی و پیوسته: 8 ساعت خواب شبانه عمیق و پیوسته نه تنها موجب بهبود خلق فرد می‌شود، بلكه به طور مستقیم نیز باعث استراحت مغز و عملكرد بهتر آن خواهد شد. این مورد به‌ویژه در مورد سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است، چون اغلب به دلایل مختلف ممكن است دچار اختلال در كمیت و كیفیت خواب شوند كه باید بموقع تشخیص داده شود و تحت كنترل درآید.نكته مهم در هنگام خواب این است كه به هیچ وجه سر را نپوشانید، چون افزایش تجمع CO2 و كاهش اكسیژن اثرات مخربی بر مغز دارد.

ماساژ

یكی از تكنیك‌های موثر ریلكسیشن یا آرام‌سازی است و از طرفی به طور مستقیم نیز باعث بهبود خواب، كاهش اضطراب، شل شدن عضلات و بهبود جریان خون از جمله گردش خون مغزی می‌گردد؛ به‌ویژه اگر با روغن‌های معطر انجام شود، بسیار مؤثر خواهد بود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- لطفاً آرامش داشته باشید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: استرس، فشارهای روانی، واکنش های جسمانی، شرایط جسمی، آرامش افراد، آرامش روحی و روانی، احساس واقعی، روش‌های دستیابی به آرامش تعداد بازديد: 807 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز