Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:59

23
آذر
خنده درمانی

خنده درمانی

پژوهش‌ها نشان داده است خنده سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، كاهش ولع در خوردن غذا و همچنین افزایش تحمل درد می‌شود.

منیره نوری‌فرد

 

 

پژوهش‌ها نشان داده است خنده سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، كاهش ولع در خوردن غذا و همچنین افزایش تحمل درد می‌شود. از این‌رو یكی از روش‌های درمانی جدید «خنده درمانی» است كه می‌تواند همراه با سایر درمان‌های پزشكی صورت گیرد. خنده همچنین استرس را كاهش می‌دهد. هر چه شادتر باشید، كمتر دچار استرس خواهید شد. 

اثرات خنده

تأثیر بر هورمون‌های بدن: خنده موجب كاهش سطح هورمون‌های استرس مانند: كورتیزول، آدرنالین، دوپامین و هورمون رشد و از طرفی، خنده باعث افزایش سطح هورمون‌های تقویت كننده سلامت بدن، از قبیل «اِندورفین» می‌گردد. خنده تعداد گلبول‌های سفید خون (نقش محافظتی دارند) و همچنین سلول‌های T شكل را افزایش می‌دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت و اثرات منفی استرس بر بدن را كم می‌كند. 

آرامش جسم: آیا تا به حال تجربه كرده‌اید كه پس از یك خنده از ته دل چقدر احساس سبكی و آرامش پیدا می‌كنید!؟ خنده سبب آرامش و رها شدن جسم و روان می‌شود. 

ورزش بدنی: یك خنده از ته دل به نوعی یك تمرین ورزشی برای دیافراگم، شكم و حتی شانه‌هاست و موجب رهایی و شل شدن عضلات بدن می‌گردد و حتی می‌تواند ورزشی برای عضله قلب باشد. 

برهم زدن حواس: خنده به بهترین نحو فكر و حواس شما را از موضوعات و احساسات آزاردهنده‌ای مانند خشم و عصبانیت، استرس، احساس گناه و سایر احساسات منفی دور می‌كند. 

دید مثبت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد واكنش افراد در برابر اتفاقات استرس‌زا دوگونه است؛ یا به آن به عنوان یك خطر و تهدید نگاه می‌كنند و یا آن را به عنوان یك واقعیت پذیرفته و با آن مبارزه می‌كنند؛ در حالی كه خنده می‌تواند دید افراد را نسبت به حوادث استرس‌زا عوض كرده و مثبت و شاد كند؛ در نتیجه افراد بهتر می‌توانند با عوامل استرس‌‌زا مقابله كنند. 

فواید اجتماعی خنده: خنده موجب تقویت روابط اجتماعی افراد می‌گردد و فرد خوش‌رو افراد بیشتری را جذب خود كرده و با افراد بیشتری ارتباط برقرار می‌‌كند. بنابراین هر چقدر شما بیشتر بخندید، افراد دور و بر شما نیز بیشتر می‌خندند و شادتر هستند و با بالا بردن روحیه و شاد كردن خلق و خوی اطرافیان خود استرس آنها را كاهش می‌دهید و در نتیجه كیفیت ارتباط شما با سایرین بهبود می‌یابد. همین امر به نوبه خود می‌تواند سطح استرس شما را نیز كاهش دهد. 

چگونه از خنده استفاده كنیم؟ 

خنده یكی از راهكارهای مطلوب و همیشه در دسترس و رایگان برای مدیریت كردن عوامل استرس‌زای زندگی است. شما می‌توانید با استفاده از راهكارهای زیر بیشترین خنده را در زندگی خود داشته باشید:

تلویزیون و انواع فیلم‌ها: سرگرمی‌های زیادی وجود دارند كه می‌توانند اسباب خنده و شادی شما را فراهم كنند؛ مانند رفتن به تئاترهایی كه موضوع طنز و كمدی دارند و یا دیدن انواع فیلم‌های كمدی و خنده‌دار. 

خندیدن همراه با دوستان: رفتن به سینما و یا تئاتر همراه با دوستان، می‌تواند بهترین راه برای بیشتر خندیدن شما باشد. از آنجایی كه خنده مسری است، خندیدن یكی از دوستان سبب می‌شود سایر افراد بیشتر بخندند. همچنین این موضوع خنده‌دار می‌تواند بعدا بین شما و دوستان‌تان به عنوان یك خاطره و موضوع خنده‌دار رد و بدل شده و مجددا سبب خنده شما گردد! رفتن به مهمانی و یا بازی كردن با دوستان نیز حس خوشایندی در شما ایجاد می‌كند و در نتیجه بیشتر می‌خندید. 

در زندگی خود موضوعات خنده‌دار و طنز را بیابید: به جای گله و شكایت كردن و نالیدن از زندگی و ناكامی‌های آن، سعی كنید به آن بخندید. به حوادث و اتفاقات ناامید كننده و ناراحت كننده‌ای كه در زندگی‌تان رخ می‌دهد، به چشم یك موضوع خنده‌دار نگاه كنید و به آنها بخندید. اگر با خنده و شادمانی به وقایع زندگی روزمره خود نگاه كنید، كمتر دچار استرس و نگرانی می‌شوید و اثرات فوق‌العاده مثبت خنده و شادی را در زندگی خود مشاهده خواهید كرد. 

حتی اگر نمی‌خواهید بخندید، لبخند بزنید: پژوهش‌ها نشان داده‌اند خندیدن، اعم از خنده واقعی یا تصنعی (خنده برخلاف میل) هر دو اثرات مثبت دارند و خنده تصنعی نیز می‌تواند اثرات یك خنده واقعی را داشته باشد. و منجر به خنده‌های واقعی و از ته دل شود! خنده علاوه بر اینكه روح و روان شما را آرام می‌كند، بر جسم نیز اثرات بسیار مثبتی می‌گذارد از جمله: خندیدن از ته دل، موجب پایین آمدن فشارخون و افزایش میزان اكسیژن در رگ‌های خونی می‌شود. یك خنده از ته‌دل به منزله ورزش ایروبیك (هوازی) برای برخی اندام‌های داخلی بدن از جمله ریه‌هاست و موجب می‌شود كه فرد تنفس بهتری داشته باشد. خنده از ته‌دل ترشح هورمون كورتیزول و در نتیجه استرس را كاهش می‌دهد.

 

برچسب ها: خنده درمانی، درمان با خنده، تاثیر هورمون بدن، اثرات خنده، برهم زدن حواس تعداد بازديد: 808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز