Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:56

24
مرداد
نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس: آرزوی آینده ای روشن برای زنان دارم

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس: آرزوی آینده ای روشن برای زنان دارم

سیده فاطمه ذوالقدر دبیر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ و نیز نائب رئیس فراکسیون زنان، درباره مسائل فرهنگی، حقوق زن، خانواده و حضور زنان ورزشکار به صحبت پرداخت.

صبا شادور

 

با ورود زنان به صحن مجلس، نگاه جدی‌تری به بیمه زنان خانه‌دار، حل مشکلات زنان در عرصه ورزشی و... می‌شود؛ همه این‌ها مسائلی است که هر کدام به نوعی می‌تواند موقعیت زنان در جامعه را بیشتر تشریح کند.

زنانی که گاها و تا پیش از دولت نهم موقعیت‌ها و فرصت‌های محدودی برای بیان مشکلات خود داشتند.

البته که از همان ابتدا و نه در سال‌های اخیر باید زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، به عنوان نمایندگان قشر مهمی‌از جامعه و برای بیان نیازهای آن‌ها وارد دایره نمایندگان مجلس می‌شدند.

حالا هم وقتی در رسانه‌های مختلف می‌بینیم و می‌شنویم که حدود 17 فعال زن در مجلس شورای اسلامی‌نظرات خود را به کرسی می‌نشانند و دغدغه آن‌ها می‌شود مشکلاتی همچون بحث ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی، برنامه‌های جدی‌تر برای حجاب و عفاف، پیگیری بیمه زنان خانه‌دار، رسیدگی به مسائل هنری و ... حداقل خیال مان آسوده تر می‌شود که کسانی هستند که به فکر زنان این جامعه‌اند و تلاش خودرا برای برطرف کردن مشکلات زنان درپیش می‌گیرند.

سیده فاطمه ذوالقدر دبیر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ و نیز نائب رئیس فراکسیون زنان، میهمان دنیای زنان بود و درباره مسائل فرهنگی، حقوق زن، خانواده و حضور زنان ورزشکار به صحبت پرداخت.

شنیدن اتفاقات خوب و تلاش عضوی از خانواده زنان جامعه در کابینه سیاسی، علاوه بر چاره جویی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، می‌تواند نقطه مثبتی برای فعالیت این نمایندگان در محافل سیاسی باشد.

در همین خصوص سیده فاطمه ذوالقدر یکی از اعضا کمیسیون معتقد است، وی و همكارانشان در فراكسیون زنان تمام تلاش خود را معطوف نموده‌اند تا آنچه به نام مشکلات زنان در جامعه رخ می‌دهد را به گوش رده‌های بالاتر برسانند و چاره ای برای مسائل و حقوق زنان بیاندیشند.

ذوالقدر می گوید، آرزوی من آینده‌ای روشن برای زنان جامعه است. البته این فعال کمیسیون فرهنگی می‌گوید گاهی با مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، بهتر کارها پیش می‌رود.

آنچه در این گفتگو می‌خوانید حاصل صحبت‌ها‌ زنی فعال در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی است که با نگاه فرهنگی می‌خواهد دغدغه‌های امروز زنان را به گوش مسئولان برساند.

زنان سرپرست خانوار در جامعه چه طور تحت پوشش کمیسون قرار می‌گیرند؟

برای زنان سرپرست خانوار کمیسیون فرهنگی دولت را موظف کرد که زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار دهد.

آماری که از زنان سرپرست و بد سرپرست و کودکان آنها وجود دارد حدود 7 میلیون نفر هستند.

ساماندهی آنها، امرار معاش سرپناه، حرفه‌آفرینی، اشتغال، بیمه و سلامت آنها تا آخر برنامه ششم توسعه به مجلس ابلاغ شده است.

در بحث بیمه زنان خانه‌دار که بیش از سه فرزند دارند، دولت را موظف کردیم که زنان خانه‌دار را به صورت قانون درآوریم که به زودی این طرح در دولت اجرا شود.

در این مدت هم ما موظف هستیم که از سوی نمایندگان پیگیری کنیم که این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وضعیت ورزشکاران زن در جامعه را چطور می‌بینید؟

کمیسیون فرهنگی با وزارت ارشاد و سازمان‌های زیر نظر ارشاد که مسائل فرهنگی، زن، خانواده و ورزشی مورد توجه آن‌هاست، حوزه کاری بسیار گسترده و شیرینی دارد.

در بحث ورزشی برخی تبعیضات جنسیتی دیده می‌شود. حتی در داخل فدراسیون‌ها، خانم‌ها پست‌های مدیریتی و نائب‌رئیسی دارند اما متاسفانه حق رای ندارند. در بحث بودجه هم مشکلاتی هست که تلاش کردیم تا این مشکلات هم به مرور حل شود.

من و تمام اعضا کمیسیون فرهنگی، فعالیت‌های زیادی در مجلس نهم و دهم داشتیم و از فدراسیون‌های مختلف بازدید کردیم.

بحث جداسازی المپیک و پاراالمپیک در همین دوره انجام شد. به هر حال وظیفه هر کدام از اعضا این کمیسیون است تا یک به یک مشکلات را برطرف کنیم.

محرومیت‌ها برای زنان در عرصه ورزشی باعث می‌شود که مشکلاتی بوجود بیاید. چه تدابیری برای رفع این محرومیت‌ها تاپیش از مسابقات جهانی در نظر گرفته‌اید که هنوز هم عملی نشده است؟

محرومیت‌هایی هست که بسیاری از پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره می‌ماند. وزیر ورزش و جوانان قول داده با کمک بخش خصوصی بسیاری از این پروژه‌ها را به اتمام برسانند؛ اما مسائل مالی، مالیاتی و... مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

در برنامه ششم، کمیسیون تلفیق با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، 27 درصد مالیات 1 میلیارد و نیم، به صورت تساوی به ورزش استان‌ها و آموزش و پرورش و ورزش بانوان در راستای توسعه ورزشی همگانی تخصیص پیدا کند.

از مصوبات خوب کمیسیون تلفیق بودجه که در بودجه 96 هم در بخش ورزشی، زن و خانواده مصوبات خوبی داشتیم. بحث عدالت جنسیتی بحثی بود که ما تلاش کردیم باقی بماند.

مشکلاتی که فدراسیون‌ها داشتند، همچنان مد نظر کمیسیون فرهنگی است. کمیسیون فرهنگی در مورد لباس تیم بستکبال هم رسیدگی کرده است.

فدراسیون جهانی، هم حوزه علمیه و هم اعضای کمیسیون فرهنگی از لباس و پوشش زنان بسکتبالیست بازدید کردند و نوع پوشش ورزشکاران مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است.

به هر ترتیب مشکلات را مطرح می‌کنیم تا برطرف شود. برای بحث حجاب زنان در بازی‌های جهانی باید رایزنی‌های بیشتری با فدراسیون‌های جهانی صورت گیرد.

در دولت دهم نسبت به این موضوع، کوتاهی و به این امر مهم، کمتر پرداخت شده بود، اما الان این مشکلات برطرف شده است.

هنوز هم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها با موانع زیای روبرو هستیم. اگرچه بازی‌های جهانی والیبال در ایران،‌ و حضور زنان در جایگاه تا حدی این سخت گیری‌ها را کاهش داد.

اما چطور می‌توان در استادیوم‌های ورزشی شاهد حضور تماشاگران زن بود؟

تاکید ما به خانواده است که خانواده‌ها در فضای سالم و در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. بحث فقط حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست بلکه ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها، مدنظر است.

من نوعی، ترجیح می‌دهم در کنار همسرم و فرزندم به تماشای بازی در ورزشگاه‌ها بنشینم چرا که در این فضا، بسیاری از مسائل رعایت خواهد شد.

در جلسات مختلف صحبت شده و این مساله غیرقابل اجرایی نیست. نظر مراجع و علما هم طبق گزارشاتی است که به آنها ارائه می‌شود.

اما اگر در ورودی مجزا شود و در ورزشگاه به این بزرگی جایگاهی برای خانم‌ها تعیین شود، قطعا آن تصوری که از مشکلات داریم، کمتر خواهد شد.

در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر ورزش داشتیم، مقرر شد بخشی از بودجه تخصیص پیدا کند برای مجهزسازی ورزشگاه‌ها که خانواده‌ها استفاده کنند.

این موضوع در کمیسیون فرهنگی با استقبال هم روبرو شد. به هر حال مثل همه فضاهای فرهنگی باید بعضی مسائل، فرهنگ‌سازی و نهادینه شود تا مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.

البته برای هر اقدامی‌باید با تدبیر و تلاش دیگر سازمان‌ها و نهادهاپیش برویم. هنوز مجهز سازی ورزشگاه‌ها نیاز به زمان دارد.

*در بحث مشکلات و نیازهای زنان، قطعا بحث حجاب مهمترین اتفاق خواهد بود. چطور می‌توان تعریف درست و قابل اجرایی برای حجاب و عفاف و نوع پوشش زنان ارائه داد؟

بحث حجاب و عفاف، بحث گسترده‌ای است. در واقع بحث بی‌حجابی نداریم و همه خانم‌ها پوشش دارن اما پوشش‌ها متفاوت است که باید متناسب با فرهنگ اسلامی‌ایران ما و با آن تناسب داشته باشد.

قطعا من موافق نیستم که در پوشش زنان، در تقلید کورکورانه از عرب و ماهواره باشیم. باید این موضوع هم فرهنگسازی شود.

کارگاه مد و لباس در مجلس، فعالیت‌های خوبی داشتند. شما هر سال شاهد حضور جشنواره مد و لباس هستید.

تنوع رنگ و طراحی در بخش مسابقه خلاقیت یک طرح، واقعا کارهای خوبی ارائه داده شده بود.

در عین حال که لباس‌ها پوشیده بودند، تنوع خوبی در رنگ و طرح داشتند که با فرهنگ ایرانی و اسلامی‌ما همسو بود.

با قیمت مناسب در راستای اقتصاد مقاومتی در جشنواره هم عرضه می‌شدند. اما وظیفه ما این است که تلاش کنیم این تولید کننده‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.

حتی از بازار کشورهای اسلامی‌در این زمینه استفاده شود. اسلام با رنگ مخالفتی ندارد.

چرا اجرا زنده برنامه‌های مد و لباس هنوز هم با مشکلاتی روبرو است؟

ما هم موافق اجرا زنده برنامه‌های مد و لباس هستیم اما باید زمینه برای این کار فراهم شود تا حاشیه دار نشود.

در بخش نمایشی باید شرایط تقویت شود، چون مد و لباس هم از جمله مباحث مهمی‌است که رسیدگی به آن در حیطه وظایف کمیسیون فرهنگی است.

سکان فرهنگی کشور در بحران و سقوط اخلاقی قرار دارد. چرا فرهنگ تحت تاثیر این گونه مشکلات در جامعه است؟

در درجه اول خانواده‌ها خیلی‌ تاثیرگذار هستند. علاوه بر خانواده، صدا و سیما و سینما هم روی بحران‌های اخلاقی تاثیر می‌گذارند.

گاهی می‌بینیم که هنرپیشه‌ها، حرفهایی می‌زنند که نباید زده شود. باید به گروه‌های سنی توجه کرد. صدا و سیما خود یک کلاس و مدرسه بزرگی است.

در برخی کشورها حتی اخبارها مختص گروه‌های سنی است، اما رسانه و تلویزیون ما، حتی در کتاب‌ها مسئله گروه سنی رعایت نمی‌شود.

به همین دلیل مدرسه، خانواده، صدا و سیما، اصحاب رسانه می‌توانند در این زمینه کمک رسان باشند.

ورود زنان در کابینه‌های سیاسی و دولتی در دوره اخیر چقدر موثر بوده و آیا این مسیر می‌تواند دوره‌های آتی هم تاثیر گذار باشد؟

در دولت قبل هم وزیر زن داشته‌ایم. 17 خانم در مجلس هستیم.

امیدواریم شاهد حضور زنان در عرصه‌های سیاسی بیشتری هم باشیم. چون در کابینه خانم‌ها حضور دارند اما ما دوست داریم که به عنوان وزیر از خانم‌ها استفاده شود.

خانم‌هایی که سابقه فعالیت سیاسی در کابینه را داشته‌اند، می‌توانند به عنوان وزیر معرفی شوند و فعالیت کنند به هر حال این فرصت در اختیار زنان است که در کابینه‌های مختلف حضور داشته باشند.

اگر به این فکرکنیم، خانم‌ها نمی‌توانند یا شاید نتوانند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند، کم لطفی است؛ چطور ما این فرصت را به آقایان می‌دهیم.

خیلی از وزرای مرد ناموفق هم عمل کردند، پس این فرصت را به خانم‌ها بدهیم که در بخش وزارتخانه‌ها خود را مطرح کنند و ثابت کنند. بالاخره همانطور که شانس را به آقایان می‌دهیم.

این مسئله در خارج از کشور هم می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد. ما نمایندگان زن از جریانات سیاسی مختلفی هستیم اما همه در فراکسیون زنان تلاش می‌کنند که حتما زنان حضور داشته باشند.

تعصبات را کنار بگذاریم تا بیشتر شاهد حضور زنان باشیم.

 

برچسب ها: زنان ورزشکار، سیده فاطمه ذوالقدر، گفتگو با سید فاطمه ذوالقدر، نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس، گفتگو با نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس، فراكسیون زنان، ورزشکاران زن تعداد بازديد: 1327 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز