Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:25

28
مهر
سوء استفاده از مخاطب نکنید!

سوء استفاده از مخاطب نکنید!

مخاطب فیلم کمدی در سالن سینما نباید مورد سو استفاده قرار بگیرد، چون مخاطب آمده است یک فیلم کمدی ببیند و بخندد. ما نباید از این فرصت به این شکل استفاده کنیم که هر چیزی بگوییم تا او بخندد.

گفت‌و‌گو: ملیکا مومنی‌راد

 

رحیم بهبودی‌فر از کمدی «هشتگ» می‌گوید:

مخاطب فیلم کمدی در سالن سینما نباید مورد سو استفاده قرار بگیرد، چون مخاطب آمده است یک فیلم کمدی ببیند و بخندد ما نباید از این فرصت به این شکل استفاده کنیم که هر چیزی بگوییم تا او بخندد.

چندی پیش اولین خبر از فیلم سینمایی «هشتگ» با رونمایی از چهره نیوشا ضیغمی در نقش یک پیر مرد منتشر و توسط عموم مردم دیده شد حالا این فیلم به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر و با بازی بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما، بیژن بنفشه‌خواه، امید روحانی و ... روی پرده سینما است و با گذشت چند روز از اکران خود توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند، به بهانه اکران این فیلم سینمایی با کارگردان آن به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

در شرایطی که مخاطب سینما از کمدی‌ها بیشتر استقبال می‌کنند و شاید بتوان به نوعی گفت نیاز جامعه است و هر ساله تعداد بیشماری فیلم کمدی روانه پرده سینما می‌شوند، کمدی «هشتگ» با وقفه دو ساله به روی پرده آمد، علت این تعویق در اکران چه بود؟

متاسفانه تقاضای مردم با اتفاقاتی که از سوی مسئولان ارشاد و نظارت و ارزشیابی می افتد همسو نیست و تفاوت دارد.

فیلم «هشتگ» از همان ابتدا یعنی از زمان اخذ پروانه ساخت درگیر مشکلاتی شد، پروانه ساخت فیلم دیر داده شد، اعضای نظارت و ارزشیابی تغییر کردند و حتی پروسه‌ای یک ساله زمان برد تا این فیلم تدوین و صداگذاری شود، بعد از آن فیلم اصلاحیه خورد و... همچنین برای اخد پروانه نمایش نیز زمان زیادی را صرف کردیم.

ما متوجه نشدیم این دو سال چگونه گذشت! فارغ از این مسائل بچه‌های دفتر ساخت فیلم «هشتگ» پیش از این فیلم «آپاندیس» را کار کرده و مشغول اکران این اثر بودند.

یک بخشی از علت تعویق در اکران نیز به همین مسئله بر می‌گردد که قرار بود اول فیلم «آپاندیس» اکران شود اما اینکه مشخصاً مشکل خاصی وجود داشته باشد، نه! به این شکل نبود. 

یکی از نکات قابل توجه «هشتگ» این است که این فیلم به هر دری نمی‌زند تا مخاطب خود را بخنداند و برای تعریف قصه و شوخی‌های خود حد و مرزی قائل است، چقدر به عنوان یک فیلمساز رعایت خط قرمزها در کمدی و اینکه مخاطبتان تمامی اعضای یک خانواده باشد اهمیت داشته و دارد؟

در من نگاه متفاوتی به کمدی وجود دارد، معتقدم مخاطب فیلم کمدی در سالن سینما نباید مورد سو استفاده قرار بگیرد، چون مخاطب آمده است یک فیلم کمدی ببیند و بخندد ما نباید از این فرصت به این شکل استفاده کنیم که هر چیزی بگوییم تا او بخندد.

من برای مخاطب خود احترام قائل هستم و دوست دارم او را به معنای واقعی در یک موقعیت کمدی قرار دهم تا اینکه بخواهم از برخی دیالوگ‌ها استفاده کنم و او بخندد.

در خیلی از فیلم‌ها حتی آن‌هایی که ادعای نگاه ارزشی و اخلاقی داشتند و به دفاع مقدس پرداختند تا زمانی که اکبر عبدی با تلفظ یک کلمه بازی نمی‌کرد و تعبیر دیگری برای مخاطب تداعی نمی‌شد تماشاگر نمی‌خندید.چنین رویکردهایی سبب شده است مخاطب کج سلیقه شود. ایده آل من این است که چنین فضایی را ترمیم کنم و به اندازه خودم این کج سلیقگی‌ها را مرتفع کنم. در فیلم «هشتگ» نیز این تلاش را داشتم تا کمدی متفاوتی ارائه دهم و مخاطبم سالم بخندد.

 

در ادامه فعالیتتان می‌خواهید باز هم در ژانر کمدی فیلم سازی را پی بگیرد یا به این قائل هستید که یک کارگردان باید ژانرهای مختلف را تجربه کند؟

کاملاً موافقم که یک کارگردان باید فیلم‌سازی در ژانرهای مختلف را تجربه کند منتها علاقه خودم سینمای کمدی آن هم از نوع گروتسک است کمدی را دوست دارم اما نه آن کمدی که آهنگ داوود مقامی پخش کنیم و برقصیم.

مطرح کردن مسائل اجتماعی در قالب کمدی دغدغه و اولویت من است. 

در سینمای ما علیرغم وجود جشنواره سالانه اما طیف سنی کودک و نوجوان آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شوند و نه تنها در سینما که در فیلم‌های در اصطلاح مناسب این گروه سنی هم خیلی فوکوسی روی آن‌ها نیست، اما به نظر می‌رسد شما در «هشتگ» توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشتید!

اساساً خاستگاه من سینمای کودک بوده و هست، فیلم قبلی من با عنوان «آدم آهنی» فیلم برگزیده مردمی در جشنواره کودک و نوجوان شد.

اما از آنجایی که سینمای کودک و نوجوان ژانر محسوب نمی‌شود و در سینمای ما بیشتر یک ژانر خانوادگی اجتماعی وجود دارد علاقه مندم

 در ژانر خانواده فیلم بسازم طبیعتاً کودک و نوجوان هم بخشی از خانواده است.

در حوزه تئاتر کار کودک انجام دادم و حتی چند تله فیلم هم در این زمینه ساختم و اساساً دغدغه کودک و نوجوان را دارم.

پیش‌تر در سینما شاهد ایفای نقش بازیگران مرد به جای زنان، آن هم به کرات بودیم اما این اتفاق به سبب موازینی که وجود دارد در مورد بازیگران خانم کمتر افتاده است و به نوعی یک جسارت را هم طلب می‌کند، در مورد ایفای نقش نیوشا ضیغمی به جای یک پیر مرد شرایط چطور پیش رفت؟

به هر حال جسارت که قطعاً اتفاق افتاده است، در بحث گریم چالش‌هایی داشتیم اما اینکه فکر کنید به لحاظ ممیزی درگیری وجود داشته، اصلاً اینطور نبوده است! اما این کار به هر ترتیب ریسک بود.

من فکر نمی‌کردم آقای ملکی اینقد خوب گریم خانم ضیغمی را دربیاورد. در مورد این گریم از قبل صحبت‌هایی داشتیم اما حقیقتاً فکر نمی‌کردم تا به این اندازه خروجی کار خوب شود.

یادم می‌آید اولین بار که خانم ضیغمی را با این گریم دیدم از سر صحنه می‌آمدم و در راهرو ایشان را دیدم. ابتدا نشناختم و حتی جا خوردم.

زمانی هم که خانم ضیغمی با این گریم و لباس‌ها در فضای عمومی ظاهر شدند کسی متوجه نشد که این گریم است.

خوشبختانه خانم ضیغمی از پس این نقش و گریم برآمدند ضمن اینکه من اصلاً اصرار نداشتم فیلم ام تحت تأثیر و ذوق زده این موقعیت باشد و سعی کردم خیلی هم روی آن فوکوس نکنم. 

ظاهراً خود نیوشا ضیغمی هم ابتدا از پذیرش و قرارگیری در چنین موقعیتی نگران بود؟

این نگرانی در مورد نیوشا ضیغمی وجود داشت، هم در مورد موقعیت‌های کمدی و هم در رابطه با ایفای نقش یک زن به جای شخصیت مرد! خوشبختانه خانم ضیغمی بعد از تماشای فیلم از آن رضایت داشت. 

«هشتگ» شروع خوبی در اکران داشته است، چقدر از شرایط اکران، وضعیت تخصیص سالن و سانس به این فیلم رضایت دارید؟

خوشبختانه آقای مسافرچی پخش کننده این اثر توانستند سینماهای خوبی را برای نمایش این فیلم بگیرند، فروش و میزان جذب مخاطب فیلم «هشتگ» در چند روز نخست نسبت به فیلم‌هایی که به صورت همزمان با ما اکران شدند قابل قبول بود و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. 

با توجه به اینکه اغلب آثار کمدی در باشگاه میلیاردی‌های سینما قرار می‌گیرند این فیلم نیز می‌تواند به چنین فروشی دست پیدا کند؟

امیدوارم، این فیلم هم میلیاردی می‌شود اما اینکه چند میلیارد نمی‌دانم، اگر جلوی اکران آن گرفته نشود، اکران آن محدود نشود و بگذارند بیش از دو یا سه هفته نمایش داشته باشد تصور می‌کنم که این اتفاق خواهد افتاد.

 

برچسب ها: سینما، بهاره رهنما، سینمای ایران، نیوشا ضیغمی، فیلم کمدی، کمدی هشتگ، رحیم بهبودی فر، فیلم سینمایی هشتگ، مخاطب فیلم کمدی، بیژن بنفشه خواه تعداد بازديد: 542 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز