Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:47

28
آبان
گفتگوی اختصاصی با حجت اشرف زاده؛ خواننده موسیقی ایرانی

گفتگوی اختصاصی با حجت اشرف زاده؛ خواننده موسیقی ایرانی

در اینجا با یکی از خوانندگان محبوب ایرانی؛ حجت اشرف‌زاده گفتگویی داشته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد. آلبوم ماه و ماهی حجت اشرف زاده طرفداران زیادی پیدا کرده است.

خبرنگار: بهاره کنجکاوفرد

 

حجت اشرف زاده:

"ماه و ماهی" در بهترین زمان به گوش مردم رسید

حجت اشرف‌زاده خواننده جوان موسیقی ایرانی که آلبوم‌‌های موفقی همچون "شرح پریشانی" و "خاتون" را در کارنامه هنری خود به یادگار دارد، با انتشار آلبوم "ماه و ماهی" در سال گذشته و استقبال مردم از این اثر، موفقیت بزرگی را برای خود رقم زد.

گفت و گوی "دنیای زنان" با اشرف زاده از دلایل موفقیت آلبوم "ماه و ماهی" تا وضعیت آلبوم جدیدش را در متن زیر بخوانید.

پس از انتشار آلبوم موفق "ماه و ماهی" هم اکنون مشغول چه فعالیتی هستید؟

برای تولید آلبوم جدید حدود یک سال و نیم برای انتخاب شعر زمان صرف کرده‌ام و با اضافه شدن تعدادی از دوستان دیگر، مشغول انجام مراحل تولید آلبوم جدید هستیم.

در آلبوم جدید از غزل محمد علی بهمنی و ترانه‌‌هایی از احمد امیرخلیلی، عباس محمدی و غزل روزبه بمانی استفاده می‌‌کنیم.

آهنگسازی قطعه‌‌ها را در آلبوم جدید علیرضا افکاری، بهروز صفاریان، حمید اکبرزاده و افشین عزیزی انجام داده اند. در این آلبوم همچنین از غزل‌‌های علیرضا بدیع نیز همچون گذشته، استفاده می‌‌کنم.

آلبوم جدیدم به لحاظ ادبیات، اثر متفاوتی خواهد بود و با نگاه به ادبیات غنی، پرمفهوم و تصویرسازی‌‌های ویژه غزل‌‌ها و ترانه‌‌ها در روند آثار صورت می‌‌گیرد و تمام تلاش خود را به کار می‌‌گیریم تا طی چند ماه آینده این آلبوم را وارد بازار موسیقی کنیم.

ممکن است مخاطبان شما در آلبوم جدید، موسیقی متفاوتی با آنچه را که تا به حال ازحجت اشرف‌زاده شنیده‌اند، بشنوند؟

به طور یقین در آلبوم جدید و در راستای هماهنگ سازی با قالب اشعار تفاوت‌‌هایی وجود دارد به ویژه که در زمینه تنظیم قطعه‌‌ها کمی به سمت موسیقی الکترونیک حرکت می‌‌کنیم و همچنین از بین قطعه‌‌های خاطره انگیزی که در کنسرت‌‌ها اجرا می‌‌کنیم نیز قطعه‌‌هایی را در آلبوم جدید داریم.

در این مجموعه همچنین قطعه‌‌هایی را از بین قطعه‌‌های موسیقی خراسانی انتخاب کرده ایم و تلاشمان بر این است که یک اثر موسیقایی کاملا متفاوت و متنوع را متناسب با تمامی سلیقه‌‌ها تولید کنیم تا ضمن اینکه حرف جدیدی برای گفتن دارد و ادبیات غنی هموطنانمان در این اثر شنیده می‌‌شود، باعث شود مردم با شنیدن قطعه‌‌های آن، خاطره بسازند.

شما به تازگی در آلبوم موسیقی عاشورایی"خاتون"که به قول خودتان اثری پژوهشی محسوب میشه حضور داشتید. لطفاکمی ازحضور در این آلبوم و تمام تلاشی که برای معرفی درست نغمه‌های عاشورایی داشتید، برایمان بگویید.

سال‌‌ها پیش دغدغه من و بسیاری از دوستانی که در آلبوم "خاتون" فعالیت کردند، این بود که نغمه‌‌ها و آواهای اصیل ایرانی که در نوحه خوانی‌‌ها و مراسم مختلف مذهبی استفاده می‌‌شد و از پایه‌‌های اصیل در موسیقی ایرانی بهره مند بودند را، مورد توجه قرار بدهیم چراکه متاسفانه این نغمه‌‌ها کم کم رنگ باختند و تبدیل به صداهایی نخراشیده شدند چرا که موسیقی‌‌هایی که امروزه و در خلال سوگواری‌‌ها می‌‌شنویم در مواقعی کاور یا بازسازی موسیقی‌‌های بعضا لس آنجلسی هستند.

در آلبوم "خاتون" هم از افرادی که در زمینه موسیقی عاشورایی سال‌‌های سال زحمت کشیده و با این نغمه‌‌ها زندگی کرده بودند، بهره گرفته شد و هم اینکه بخشی از این نغمه‌‌ها بازسازی شد و در واقع اشعاری از زمانه امروز ما در آن قالب جای گرفت.

به هر حال آلبوم "خاتون" یک تلاش بی‌وقفه‌ برای زنده نگه داشتن نام نغمه‌‌های کهن اصیل ایرانی بود که در حوزه روضه و نوحه خوانی وجود دارند.

نخستین کنسرت آنلاین را شما درتالار اندیشه برگزار کردید. براساس تجربه‌ای که در این زمینه دارید، یک کنسرت آنلاین به لحاظ کیفیت و سپس موارد اجرایی چه تفاوتی با اجراهای غیرآنلاین دارد؟

همیشه ورود هر تکنولوژی به ایران با کمی زاویه روبه رو است که برگزاری کنسرت به شیوه آنلاین در فضای مجازی هم از جمله این موارد است البته مهم‌ترین مسئله‌ای که در این خصوص وجود دارد، قطعی نشدن بحث کپی رایت برای موسیقی در کشور است.

هنگامی که یک خواننده یا موسیقیدان اثر خود را به هر شیوه‌ای، چه به صورت تصویری و چه به صورت صوتی در شبکه‌‌های مختلف اجتماعی و مجازی در حال دانلود شدن، می‌‌بیند، مهم ترین آسیب را متحمل می‌شود.

کنسرت آنلاین زمانی معنای اصلی خود را پیدا می‌‌کند که مردم برای دیدن یک برنامه موسیقی از تکنولوژی استفاده کنند و حداقل هزینه ممکن را پرداخت کنند.

معمولا زمانی که قطعه‌‌های یک خواننده به شکل نامحدود در فضای اینترنت قابل دانلود است، در مخاطب رغبتی برای تماشای اجرای زنده موسیقی در این فضا که باید با پرداخت هزینه همراه باشد، دیده نمی‌شود.

متاسفانه دررابطه با بحث کپی رایت و موضوعی با این اهمیت هنوز قانون اجرایی و قانونی که از ضمانت اجرایی برخوردار باشد، دیده نمی‌شود و از این جهت تا زمانی که قوانین مشخصی برای این اجراها نباشد، شاید برگزاری کنسرت آنلاین چندان موفقیت‌آمیز نباشد اما در عین حال آغاز خوبی برای استفاده از فضای مجازی در راستای هنر و هنرمند محسوب می‌شود.

رمز اصلی شنیده شدن و سپس ماندگاری «ماه و ماهی» را در چه عاملی می‌دانید؟

ممکن است هر هنرمند در دوران فعالیت هنری خود یک یا چند اثر که شاخص تر هستند و مردم با آن‌‌ها بیشتر رابطه برقرار کرده‌اند را داشته باشد.

گاهی یک اثر و یک شعر در یک زمان و یک مکان خاص تولید می‌‌شود و همزمانی آن موسیقی با اتفاق‌‌ها و رویدادهای جامعه و گره خوردن با حال مردم، تولید اثری را رقم می‌‌زند که مخاطبان را در آن حال و هوا با بارقه‌ای از عشق و حال خوب همراه می‌‌کند.

«ماه و ماهی» هم همچون بسیاری از نغمه‌‌ها در بهترین زمان و شرایط ممکن برای گروه تولید کننده‌اش اتفاق افتاد و در بهترین زمان به گوش مردم رسید.

تصور می‌‌کنم این رویدادها اتفاقی نیست بلکه نتیجه ذهنیت شاعر و تلاش یک گروه هم دل و هماهنگ است.

البته در این راستا باید توجه داشته باشیم که در عین حال که تمام آهنگسازها و موسیقیدان‌‌ها سعی در ارائه بهترین اثر خود را دارند اما انتخاب مردم به واقع غیرقابل پیش بینی است.

«ماه و ماهی» به هر دلیل ممکن مانند عشق‌‌های درون، عزیزان از دست رفته و عاشقی‌‌های روزمره مردم توانسته با احوال آن‌‌ها ارتباط برقرار کند و از این افتخاری که به دست آوردیم، بسیار خوشحال هستم.

بعد از انتشار آلبوم جدید، برنامه‌ریزی‌‌ها برای برگزاری تور کنسرت‌های شما به چه صورت است؟

آلبوم جدیدم به زودی منتشر می‌‌شود و پس از اینکه این اثر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت، تور کنسرت‌‌ها براساس برنامه‌ریزی‌‌های منسجم و دقیق آغاز می‌‌شود و با کلی عشق برای مردم عزیزمان، با آن‌‌ها دیدار می‌‌کنیم.

 

برچسب ها: مصاحبه با خواننده، خوانندگی، حجت اشرف زاده، خواننده ایرانی، موسیقی ایرانی، آلبوم ماه و ماهی، مصاحبه با حجت اشرف زاده تعداد بازديد: 1054 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز