Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:02

6
شهریور
وحید تاج: استاد شجریان همیشه بر لزوم صداقت در هنر تاکید می‌‌کردند

وحید تاج: استاد شجریان همیشه بر لزوم صداقت در هنر تاکید می‌‌کردند

وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایرانی در سال 1362 در دزفول متولد شد و در نونهالی فنون ابتدایی موسیقی و آواز را نزد پدر و در کانون خانواده آموخت و سپس به شکل رسمی وارد این عرصه شد.

خبرنگار: بهاره کنجکاوفرد

 

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی با حضور در کلاس‌‌های آواز محمدرضا شجریان، به یکی از شاگردان موفق خسرو آواز ایران تبدیل شد و توانست در ادامه فعالیت‌های خود و با استعدادی که در این زمینه از خود بروز داد، به یکی از بهترین‌‌های موسیقی اصیل کشورمان تبدیل شود.

در ادامه گفتگوی ماهنامه "دنیای زنان" با این خواننده جوان را بخوانید:

شما یکی از شاگردان استاد شجریان بودید. با توجه به شناختی که از ایشان دارید، شخصیت حرفه‌ای ایشان چگونه بود؟ فراگیری آواز در محضر خسرو آواز ایران چگونه بود؟

صحبت کردن درباره استاد شجریان ساده نیست اما فکر می‌‌کنم همین محبوبیت، لطف و محبتی که مردم همیشه به هنرمندان داشته اند، نشانگر این است که قدر هنر از طرف مردم شناخته شده است.

محمدرضا شجریان فوق‌العاده در برخورد با مردم، انسان صادق و روراستی است و تصور می‌‌کنم صداقت با مردم در کار هنر حرف اول را می‌‌زند.

استاد همیشه با ما تاکید می‌‌کردند که در روند فعالیت‌‌های هنری با مردم با صداقت برخورد کنید و هنرتان را بدون ریا و بدون حیله به مردم ارائه دهید و به طور یقین همین ویژگی باعث ماندگاری ایشان در ذهن و قلب مردم شده است.

در مدتی که بیماری استاد شجریان شدت پیدا کرده، ملاقاتی با ایشان داشتید؟

با توجه به اینکه استاد شجریان در این مدت زمانی در ایران حضور نداشتند، ایشان را ندیدم اما به وسیله همایون شجریان، دیگر دوستان، خانواده ایشان، خانه موسیقی یا هرکسی که از ایشان خبری داشته باشد، جویای حالشان هستم و امیدوارم به زودی بهبودی کامل خود را به دست بیاورند.

از فعالیت‌‌های جدیدتان چه خبر؟ آلبومی در دست تهیه دارید؟

آلبوم‌‌های جدیدی در دست تهیه دارم که در یکی از آن‌‌ها با استاد اردشیر کامکار همکاری داشته‌ام. این اثر درحقیقت حاصل کنسرت‌‌هایی است که ما در در دو سال اخیر برگزار کرده‌ایم و در قالب آلبوم ضبط و منتشر می‌‌شود.

همچنین تعدادی از کارهایی که از چند سال قبل باقیمانده و ضبط شده اما متاسفانه هنوز فرصتی برای انتشار پیدا نکرده همراه با یکسری از کارهای جدید، به ترتیب و با الویت زمانی با توجه به وضعیت انتشار آثار موسیقی در جامعه، منتشر می‌‌شود.

برنامه ریزی برای برگزاری تور کنسرت‌‌هایتان به چه صورت است؟

اخیرا همراه با گروه "آهنگ" کنسرتی را در تنکابن برگزار کردیم و قرار است تور کنسرت‌‌ها با این گروه در شهرهای مختلف ادامه پیدا کند و تمام تلاش خود را به کار می‌‌گیریم تا در تمام شهرهایی که امکانش وجود دارد، روی صحنه برویم.

اتفاقی که در سال‌‌های اخیر در روند اجراهای صحنه‌ای موسیقی رخ داده که کنسرت‌‌های موسیقی سنتی هم از آن در امان نبوده، ورود اسپانسرها به این عرصه است.

با توجه به اینکه به طور طبیعی اسپانسرها دراین مسیر به تبلیغ کالای مورد نظر خود توجه می‌‌کنند، فکر نمی‌کنید ادامه چنین روندی در ادامه به اجراهای صحنه‌ای آسیب وارد می‌‌کند؟

آیا این اتفاق در کنسرت‌‌های شما هم رخ می‌‌دهد؟

به هر حال موسیقی و اجرای آن به حامی مالی نیاز دارد چون در درجه اول سالن‌‌های کنسرت به خصوص در شهر تهران بسیار گران است و قیمت‌‌ها بی‌رویه بالا رفته است.

در زمینه برگزاری یک کنسرت هزینه‌‌های مختلفی از جمله دستمزد خواننده و نوازنده و موارد حاشیه‌ای وجود دارد و برای برگزاری چنین برنامه‌‌‌‌ای به سرمایه نیاز داریم.

طبیعتا اسپانسر در قبال پولی که هزینه می‌‌کند، توقعی دارد که باید برآورده شود اما تصور می‌‌کنم هرچقدر این توقع هنری‌تر باشد و در راستای اهداف هنری قرار بگیرد، مسیر به شکل بهتری پیش می‌‌رود.

این اتفاق در کنسرت‌‌های من هم می‌‌افتد چرا که بدون حضور اسپانسر تقریبا اجرایی امکان پذیر نیست.

در این راستا وجهه اسپانسر و شرکت مورد نظر برای من خیلی مهم است و فکر می‌‌کنم این موضوع برای تمام موسیقیدان‌‌ها هم اهمیت داشته باشد که چه تبلیغی قرار است پشت سر آن‌‌ها قرار بگیرد.

لطفا نظر خود را به اختصار درباره اسامی زیر بیان کنید.

استاد محمدرضا شجریان؟

دماوند آواز ایران

موسیقی اصیل ایرانی؟

فرهنگ ریشه دار ایرانی

محمد معتمدی؟

دوست و برادر عزیز من

بستنی سنتی؟

تابستان. بستنی را دوست دارم اما در مواردی به دلیل پرهیزهایی که وجود دارد، ناچار هستم که استفاده نکنم.

در چند سال اخیر در روند برگزاری اجراهای موسیقی اصیل شاهد فراگیری تصنیف خوانی به جای آوازخوانی بوده ایم.

ممکن است این اتفاق به وجه غالب در اجراهای شما هم تبدیل شود؟

به طور یقین هدف از حضور در کنسرت موسیقی سنتی، برای تصنیف نیست بلکه برای آواز در چنین برنامه‌‌‌‌ای حضور پیدا می‌‌کند.

بخشی از کار خواننده‌‌های سنتی، تصنیف است اما بنده همیشه در کنسرت‌‌هایم آواز می‌‌خوانم چرا که شکل اصیل موسیقی ایرانی از ساز و آواز تشکیل می‌‌شود.

بسیاری از مخاطبان موسیقی سنتی دوستدار آواز هستند و علاقه مندند وقتی به کنسرت خواننده مورد علاقه شان می‌‌روند، آواز هم بشنوند و بر همین اساس ما در روند اجراهایمان سعی می‌‌کنیم دو وزنه تصنیف و آواز را متعادل کنیم.

لغو کنسرت‌‌ها برای اهالی موسیقی موضوعی آشنا است که این اتفاق در روند اجراهای شما هم رخ داده است.

اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که تنها متولی تصمیم‌گیری در این بخش، این وزارت خانه است. فکر می‌‌کنید این بیانیه در مرحله عمل چقدر اتفاق بیفتد؟

در گذشته هم وضعیت باید به همین شکل پیش می‌‌رفت اما امیدوام این بار این بار این اتفاق عملی شود و تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که مجوزی را صادر یا لغو کند. امیدوارم واقعا کنسرت‌‌ها لغو نشود.

 

برچسب ها: کنسرت، محمدرضا شجریان، خوانندگی، وحید تاج، خواننده موسیقی، موسیقی اصیل ایرانی، شاگرد استاد شجریان، موسیقی سنتی تعداد بازديد: 923 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مصاحبه چیست؟

فیلم روز
تصویر روز