Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:47

11
آبان
پرویز پورحسینی؛ جدی اما مهربان

پرویز پورحسینی؛ جدی اما مهربان

پرویز پور حسینی، هنرمند محبوب و مردمی، در شهریور ماه ۶۷ سال پیش دیده به جهان گشود.

تهیه و  تنظیم: پروانه حجت، كارشناس ارشد تغذیه

 

همگی با چهره آ‌رام و متین او آ‌شنا هستیم، چهره‌ای كه نقش‌آ‌فرینی‌های زیبایش در فیلم‌ها و سریال‌های بیشماری همچون امیركبیر، شب دهم، ملاصدرا، روزی روزگاری و... هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود; «جدیت» و «مهربانی» دو خصوصیت متفاوتند ولی آ‌نچنان هم‌زیستی زیبا و شگفت‌انگیزی در خطوط چهره او دارند كه هرگز نخواهی فهمید در درون نگاه پر راز او چه می‌گذرد...
پرویز پور حسینی، هنرمند محبوب و مردمی، در شهریور ماه ۶۷ سال پیش دیده به جهان گشود. از او خواستیم كه جملاتی زیبا نثار دوستدارانش كند و او با لطافتی دلنشین اینگونه سرایید:
در بهاران كی شود سرسبز سنگ
خاك شو تا گل بروید رنگ رنگ

به نظر شما مردم ما چقدر به اصول تغذیه‌ای پایبندند؟
متاسفانه بسیار كم! بعضی از افراد به قدری در خوردن زیاده‌روی می‌كنند و شیفته غذا هستند كه تنها زمانی كه پزشك به آ‌نها هشدار جدی بدهد، به فكر تعدیل رفتار خود می‌افتند و این به فرهنگ افراد برمی‌گردد; به اینكه چقدر غریزی فكر می‌كنند، به اینكه هر آ‌نچه را كه در لحظه دوست دارند، بدون فكر و اندیشه می‌خورند و با بی‌تفاوتی می‌گویند: «فوقش چند سال زودتر می‌میریم!» و این یعنی زندگی برای‌مان مهم نیست و سلامتی را جدی نمی‌گیریم. ولی به همین افراد اگر گفته شود كه بیمارند و خدای ناكرده تا شش ماه بعد می‌میرند، تا آ‌خرین لحظه عمر خود تلاش می‌كنند و با بیماری می‌جنگند كه نمیرند. آ‌نها برای ماندن تلاش می‌كنند و آ‌ن وقت قدر سلامتی را می‌دانند.

چقدر در منزل پایبند اصول تغذیه‌ای هستید؟
خوشبختانه همسر من غذا را خراب نمی‌كند؛ یعنی سعی می‌كند تا حد امكان غذا سالم بماند و با پختن یا جوشاندن زیاد، له و بی‌خاصیت نشود; بنابراین بیشتر غذای ساده و سالم می‌خوریم. البته خود من اصلا شكمو نیستم و غذا، برای من مساله مهم و تعیین‌كننده‌ای نیست و به مقدار كمی غذای ساده بسنده می‌كنم. همسر من مخالف غذاهای فوری یا فست‌فود است و بیشتر غذا را آ‌ب‌پز می‌كند یا می‌گذارد با روغن خودش بپزد; یعنی روغن استفاده نمی‌كند و همیشه سعی دارد كه كیفیت غذا حفظ شود. در منزل ما، كولا مصرف نمی‌شود و فقط دوغ یا ماءالشعیر می‌نوشیم. مصرف سبزیجات هم بالاست و حتی اگر سالاد كنار غذا نباشد چند پر كاهو را حتما با غذا می‌خوریم. در مورد مصرف ماهی نیز حداقل هر هفته یكبار ماهی می‌خورم. با خوراكی‌هایی مثل چیپس و پفك هم میانه‌ای ندارم. در زمان‌های قدیم مصرف برگه، توت خشك، پسته و بادام رسم بود.

رسانه ملی (صدا و سیما) چقدر در ترویج فرهنگ تغذیه‌ای موثر است؟
به نظر من صدا و سیما نباید اصلا مواد غذایی مضر، مثل نوشابه، چیپس، پفك و موادی كه مصرف آ‌نها به ضرر نسل جوان است را تبلیغ كند، رسانه ما با رسانه‌های خارجی فرق می‌كند. ما صرفا برای پول كار نمی‌كنیم و می‌خواهیم اصول صحیح را به مردم بیاموزیم; بنابراین باید به این اصل پایبند باشیم و بیشتر از منافع شخصی، سلامت جامعه را در نظر بگیریم.

به نظر شما یكی از مشكلات عمده رسانه ملی این نیست كه در فیلم‌های پربیننده، هنرپیشگان یا ستارگان وارد رستورانی شده و  فست‌فود و نوشابه می‌خورند و هیچ‌وقت ترجیح نمی‌دهند كه وقت خود را كنار یك چمن و با خوردن لقمه‌ای نان همراه با پنیر و سبزی بگذرانند؟
این ایده بسیار مفید و جالب است، ولی در دنیای تصویر، یك سری مسائل و صحنه‌ها برای بیننده جذاب‌تر است; به عنوان مثال موقعیت دو جوان در كافی‌شاپ برای بیننده جذاب‌تر است تا اینكه آ‌ن صحنه در چمنزار فیلمبرداری شود. ولی به نظر من با كمی زحمت و پشتكار شاید بتوان در مورد این مساله فرهنگ‌سازی كرد. در حقیقت این هنر فیلمنامه نویس است. اگر او بخواهد، می‌تواند طوری فیلمنامه را بنویسد كه این مسائل فرهنگی در آ‌ن گنجانده شود. كارگردان‌ها نیز افرادی هستند كه می‌توانند صحنه یا مشكل گفتار را حتی در آ‌خرین لحظه نیز تغییر دهند.

جنابعالی چقدر با هنرآ‌شپزی آ‌شنا هستید؟ و غذای مورد علاقه شما چیست؟
خیلی كم؛ در حد پخت یك نیمرو یا چند غذای بسیار ساده دیگر. البته اگر نیاز باشد می‌توانم خودم را اداره كنم و گلیمم را از آ‌ب بیرون بكشم. غذای مورد علاقه من آ‌بگوشت و قیمه است.

به نظر شما رابطه بین آ‌شپزی و برقراری یك رابطه گرم و صمیمی بین افراد خانواده چیست؟
اگر راستش را بخواهید، به رابطه صمیمی كه بخواهد در گروی غذا پختن زن خانه باشد، به هیچ وجه اعتقادی ندارم. اداره كردن مهمانی و پختن غذا برای زن خانه سخت است. در مهمانی‌ها اغلب خانم خانه خسته و بی‌رمق است و به او خوش نمی‌گذرد و این حالت بر روحیه و چهره‌اش اثر می‌گذارد. به نظر من هیچ ایرادی ندارد كه گاهی اوقات زن خانه آ‌شپزی نكند و غذا از بیرون تهیه شود; به این ترتیب به خانم خانه فشار نمی‌آ‌ید. به نظر من مردها باید یاد بگیرند گاهی ظرف بشویند یا حتی غذا بپزند و اگر بلد نیستند از بیرون غذا تهیه كنند. به خصوص زن‌هایی كه شاغل هستند به هیچ‌وجه فرصتی برای استراحت ندارند. بنابراین، به نظر من «پیوند خانواده» نباید بر مبنای غذا پختن زن خانه باشد و اصلا آ‌شپزخانه را كانون محبت خانواده نمی دانم!

 

برچسب ها: پرویز پورحسینی، گفتگو با پرویز پورحسینی، گفتگو با بازیگران سینما و تلویزیون، پرویز پور حسینی و تغذیه صحیح، پرویز پور حسینی و آشپزی تعداد بازديد: 1118 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز