Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:26

9
آبان
رضا رويگری: من با ورزش بزرگ شدم

رضا رويگری: من با ورزش بزرگ شدم

در این گفتگو جلوه دیگری از فعالیت رضا رویگری در هنر آشپزی را شاهد خواهیم بود.

تهیه و تنظیم: حسن گوهرپور

 

رضا رویگری اهل تهران و به قول خودش «بچه همین شمرون» است. سال 1325 به دنیا آمده و از سال 1348 با بازی در نمایش «عبادتی بر مصیبت حسین ابن منصور حلاج» به كارگردانی «خجسته كیا» وارد عرصه بازیگری در تئاتر شد. تجربه بعدی رضا رویگری كار با «آربی آوانسیان» بود. او در نمایش «ویس و رامین» به كارگردانی آوانسیان بازی كرد و از آن هنگام تا امروز در عرصه بازیگری فعال است. در این گفتگو جلوه دیگری از فعالیت رضا رویگری در هنر آشپزی را شاهد خواهیم بود.

از هیكل‌تان معلوم است كه ورزش هم می‌كنید؛ همین طوره؟
بله، من با ورزش بزرگ شدم. ما تجریش داخل یك باغ زندگی می‌كردیم كه وسطش استخر داشت. من هم تنها فرزند خانواده بودم كه پس از 14 سال با كلی نذر و نیاز به دنیا آمده بودم. پدرم به خاطر اینكه در این استخر غرق نشوم، چهار ساله بودم كه شنا یادم داد. من عكس دارم كه زمستون و تابستون توی استخر بودم. كوه تجریش هم كه همیشه زیر پایمان بود. من واقعا با ورزش بزرگ شدم. الان هم حدود چهار سال است كه به شدت ورزش می‌كنم و هوای خودم را دارم!

چه ورزشی؟
بدنسازی و ورزش‌های هوازی.

حالا این همه ورزش می‌كنید، چقدر تغذیه برای‌تان اهمیت دارد؟
برای من تغذیه خیلی مهم است. مفید و مقوی غذا می‌خورم؛ اما متاسفانه سر موقع نیست.

مثلا شما صبحانه چی میل می‌كنید؟
متاسفانه با اینكه می‌گویند صبحانه را خودتان بخورید، نهار را با دوست‌تان و شام را بدهید به دشمن، من صبحانه نمی‌خورم، اما شام را خوب می‌خورم.

غذای غالب شما چیست؟
من ماهی زیاد می‌خورم؛ یعنی هفته‌ای سه، چهار بار ماهی می‌خورم.

ماهی تنها یا با پلو؟
من اغلب خودم غذا درست می‌كنم (آشپزی هیچ‌كس را قبول ندارم)، كمی سبزی‌پلو به همراه سیر تازه، ماهی سفید و...  .

شما كه در طی روز ورزش می‌كنید، فكر می‌كنید بدن‌تان چه پروتئین یا ویتامین‌هایی نیاز دارد؟
راستش من یك مشكل بزرگ دارم و آن هم بموقع غذا نخوردن است. به جز در باشگاه كه غذاهای رژیمی درست می‌كنند و می‌توانم بخورم، در بقیه مواقع، برنامه مناسبی برای تغذیه ندارم. در باشگاه هم ماهی قزل‌آلا با سبزی، حبوبات و... برایم درست می‌كنند.

به كدام یك از غذاهای سنتی ایران علاقه‌مندید؟
من عاشق غذاهای سنتی ایران هستم. سرگنجشكی (كوفته قلقلی)، اشكنه، آبگوشت، انواع مختلف آش، دمپختك با پیازترشی. مادرم غذایی درست می‌كرد به نام‌ «خورش هل به‌‌سرك» كه گوشت و پیاز را سرخ می‌كرد، اما به جای سبزیجات فقط اسفناج می‌ریخت با آلو و عدس كه البته كمی شبیه خورش آلواسفناج می‌باشد. این غذا فوق‌العاده دلچسب بود و من گاهی به یاد مادرم آن را درست می‌كنم.

یكسری غذاها برای آدم خاطره‌انگیز است، از این غذاها چیزی در ذهن دارید؟
«دمپختك» و «دمپخت بلغور» برایم فوق‌العاده خاطره‌انگیز است. «دمپخت بلغور» چیزی شبیه «شله‌زرد» بود. «والك‌پلو» هم از دیگر غذاهایی است كه برایم خاطره‌های فراوانی را تداعی می‌كند.

كدام یك از این غذاها را شما بهتر درست می‌كنید؟
من همه غذاها را بی‌نظیر درست می‌كنم.

حالا چند تا از این غذاها را بگویید كه بهتر درست می‌كنید؟
جدی می‌گم، من تمام این غذاها را عالی درست می‌كنم. وقتی برای ما مهمان می‌آید، همه می‌گویند غذایی كه رضا درست كرده كدام است تا بخوریم و می‌گویند بی‌نظیر است. غذاهایی كه من درست می‌كنم، سرآشپزهای بهترین هتل‌های دنیا هم نمی‌توانند درست كنند.

این همه خلاقیت از كجا آمده؟
اینها همه به بچگی من برمی‌گردد. یادم هست وقتی مادرم ماه رمضان برای سحر غذا درست می‌كرد، من پیش او می‌ماندم و نگاه می‌كردم كه چه موادی را با هم مخلوط و چگونه آشپزی می‌كند و بعد از آن زمان ازدواجم بود كه عموما اوقاتی كه سر كار نبودم، غذا برای خانواده درست می‌كردم.

اگر مهمان برای‌تان بیاید و قرار باشد غذا درست كنید، چه چیزی درست می‌كنید؟
حتما یك غذا با ماهی درست می‌كنم. باور كنید اگر روغن كرمانشاهی و كره بریزم كه اصلا از پای سفره بلند نمی‌شوید. خورش فسنجان یا قرمه‌سبزی هم درست می‌كنم. البته غذاهای فرنگی هم بلدم. مثلا بیف‌استروگانف كه الان مدتی است به خاطر اینكه گوشت قرمز نمی‌خورم، این غذا را درست نمی‌كنم.

اولین غذایی كه درست كردید یادتان هست؟
بله، اولین غذا نیمرو بود! بعدش استامبولی و دمپختك درست كردم.

از غذاهای بیرون مثل انواع ساندویچ، پیتزا و كلا غذاهای فست‌فود هم استفاده می‌كنید؟
نه چندان، یعنی غذای غالب من این غذاها نیست؛ مگر اینكه مجبور شوم.

با تنقلات میانه‌ای دارید؟
خیلی دوست دارم، اما از آنها دوری می‌كنم.

چرا؟
تنقلات بدون اینكه متوجه باشی چاق‌كننده است. من و خانمم زیاد تنقلات مصرف می‌كردیم؛ اما مدتی است اصلا مصرف نمی‌كنیم؛ مگر كمی كشمش آن هم با چای.

چیپس، پفك و... چطور؟
اصلا. بیسكویت، چیپس و این‌جور چیزها را اصلا نمی‌خورم.

وقتی سر كار و فیلمبرداری هستید چه می‌خورید؟
من اصلا سر كار چیزی نمی‌خورم. طاقتم به گرسنگی زیاد است. عموما برمی‌گردم منزل و غذای خودم را می‌خورم.

چه پیشنهادی برای تغذیه مردم دارید؟
غذای سالم، بدن را سالم نگه می‌دارد. من گمان می‌كنم ما ایرانی‌ها چندان با سبزیجات به عنوان وعده غذایی میانه‌ای نداریم. حتما باید برنج، نان، خورش، گوشت و... باشد تا بگوییم غذا خورده‌ایم. پیشنهاد من این است كه سبزیجات و انواع سالاد را به عنوان وعده غذایی، به‌ویژه در شب بپذیریم و از خوردن چربی، روغن و ... پرهیز كنیم.

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران، رضا رویگری، گفتگو با رضا رویگری، بازیگران سینما و تلویزیون، رضا رویگری و تغذیه تعداد بازديد: 854 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز