Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:07

1
تیر
وضعیت نمایش‌های عروسکی از نگاه سه کارگردان تئاتر

وضعیت نمایش‌های عروسکی از نگاه سه کارگردان تئاتر

در اینجا با روشنک کریمی، آزاده انصاری و زهره بهروزی نیا؛ سه کارگردان زن نمایش‌های عروسکی به صحبت پرداخته‌ایم تا بیشتر از کمبود اجراهای عروسکی جویا شویم.

صبا شادور

 

این روزها سالن‌های تئاتر میزبان خوبی برای مردم هستند تا در ایام ماه مبارک رمضان، نمایش‌های خود را برای دوستداران هنر تئاتر به اجرا بگذارند.

اگرچه تئاتر بخش‌های مختلفی دارد اما مردم اجراهایی را می‌پسندند که برگرفته از سلیقه شخصی باشد.

از نمایش‌های طنز و مردم پسند که به نام تئاتر گلریز معروف هستند، تا اجراهای سنگین و تخصصی که گاها سالن‌ها مملو از دانشجویان و علاقه مندان به این عرصه می‌شود.

اما در کنار این نمایش‌ها، نمایش‌هایی برای کودکان همیشه باید مد نظر و در سالنی ثابت اجرا شود که خانواده‌ها حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

از جمله نمایش‌های کودکی که قطعا مخاطبان خودرا دارند، نمایش تئاتر عروسکی است که تاکنون کارگردان‌های زیادی در این حوزه به فعالیت پرداخته‌اند؛ مرضیه برومند، بهروز غریب پور، زنده یاد احمد بهبهانی و ... هستند. اما چرا تئاتر عروسکی همچنان مهجور باقی مانده است، موضوعی است که به آن در این گزارش پرداخته‌ایم.

خیلی از کارگردان‌های جوان در این عرصه معتقد هستند که باید سالنی ثابت برای نمایش عروسکی تدارک دیده شود تا با کمبود سالن مواجه نباشیم.

از طرفی وقتی کلی اجرا در ترافیک خالی شدن سالن هستند چطور می‌توان انتظار داشت تا سالنی برای نمایش‌های خاص از سوی مدیران هنری در طنز گرفت شود.

اصلا شاید همین موضوع یکی از دغدغه هنرمندان برای روی صحنه بردن اجراهای‌شان باشد که هنوز محقق نشده است.

در انتظار سالن اختصاصی برای تئاتر عروسکی هستیم

روشنک کریمی‌ کارگردان فعال در عرصه تئاتر عروسکی است.

او ‌علاوه بر کارگردانی در نمایش‌های دیگر به عنوان بازیگر، دستیار کارگردان، طراح لباس و عروسک و روابط عمومی‌فعالیت می‌کند.

او معتقد است که تئاتر عروسکی باید سالنی اختصاصی داشته باشد و بدون حضور جشنواره‌ها هم فعال باشند.

کریمی‌درباره فعالیت‌های اخیر خود در عرصه تئاتر گفت: حدود هجده سال است که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنم.

مطمئن هستم که هر کدام از هنرمندان در عرصه تئاتر به دلیل عشق و علاقه ایستاده‌اند و کار می‌کنند؛ چرا که شرایط مالی و اجرایی در وضعیت مطلوبی نیست و اگر این حرفه را صرفا یک شغل بدانیم باید این کار را ببوسیم و کنار بگذاریم.

تئاتر عروسکی در فقر بودجه مالی به سر می‌برد. نفس خود جشنواره‌ها و کار در گروه‌های مختلف این انگیزه را به من هنرمند می‌دهد تا در این رقابت‌ها شرکت کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: تئاتر دیگر کشورها وقتی در این جشنواره‌های بین المللی حضور دارند، تبادل فکر و به روز شدن امکانات را ناخودآگاه به هنرمندان منتقل می‌کنند.

اگر چه اغلب این جشنواره‌ها پشتوانه اجرایی ندارند. کاش موقعیتی ایجاد می‌شد تا نمایش‌ها در جشنواره حمایت اجرایی عموم را بدست می‌آوردند.

این بازیگر تئاتر به سالنی مجزا برای اجرا تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت:در تئاتر کودک و نوجوان بعد از سال‌ها یک سالن تخصصی برای اجراها از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نظر گرفته شد.

در عرصه تئاتر عروسکی هم امیدوارم تالاری اختصاصی برای اجرا نمایش‌های عروسکی در نظر گرفته شود.

فعالان تئاتر عروسکی واقعا کار می‌کنند و من فکر می‌کنم با انگیزه‌ترین هنرمندان هستند.

اگر چه کمترین امکانات و بودجه همیشه برای تئاتر عروسکی است اما باید حمایت نمایش‌های عروسکی هم همانند نمایش‌های بزرگسالان باشد.

باید این امر را هم درنظر گرفت که طی سال‌های اخیر بی عدالتی‌های زیادی در عرصه تئاتر شده است.

صحنه‌ای از اجرای نمایش "ماکاندو"

 

نیاز به سالنی ثابت برای اجرا نمایش‌های عروسکی داریم

آزاده انصاری دیگر کارگردان نمایش‌های عروسکی است. انصاری معتقد است که بعد از سال‌ها نمایش تائتر عروسکی در مسیر درست قرار گرفته است.

اگر سالنی ثابت هم برای اجرا نمایش‌های عروسکی در نظر گرفت شود، انگیزه بیشتری برای فعالیت خواهیم داشت.

 این کارگردان نمایش عروسکی بیان کرد: من معتقدم وقتی فضای صمیمی‌میان هنرمندان تئاتر ایجاد شود و با هم تعامل داشته باشد ناخودآگاه مشکلات کهنه شده با جلسات متعدد حل خواهد شد.

در طول این سال‌ها خیلی از نمایش‌ها بوده‌اند که بنا به دلایلی شاید مدیریتی، در کنار دیگر آثار پذیرفته نشده‌اند.

انصاری در ادامه بیان کرد: امیدوارم روزی شرایطی فراهم شود که سالن مجزا برای نمایش‌های عروسکی داشته باشیم تا این نمایش‌ها به اجرای عمومی‌برسند.

این کمترین توقع بچه‌های عروسکی از این هنر است. حتی این موضوع انگیزه هنرمندان تئاتر عروسکی را برای فعالیت، بیشتر خواهد کرد.

خیلی از نمایش‌های عروسکی در تلاش برای شرکت در این جشنواره‌ها به سر می‌برند اما این اتفاق نمی‌افتد.

 صحنه‌ای از اجرای نمایش "درفش کاویانی"

 

نمایش عروسکی با مشکل اجرا عمومی‌ روبرو است

زهره بهروزی نیا کارگردان نمایش عروسکی است.

او درباره وضعیت نمایش‌های عروسکی می‌گوید، این نمایش‌ها صرفا تولیدی برای جشنواره هستند و سرنوشت اجراهای ما بعد از جشنواره مشخص نیست و امیدی به اجرای عمومی‌آثارمان نداریم.

بهروزی‌نیا در پایان گفت: مشکل اساسی اکثر کارگردان‌های عروسکی این است که تولیدات خود را تنها برای جشنواره می‌رسانند و بعد از جشنواره هیچ تضمیمنی برای اجرای عمومی‌آثار تولید شده وجود ندارد.

البته کار عروسکی بزرگ‌سالان با کار عروسکی کودک و نوجوان فرق می‌کند.

چرا که کارهای عروسکی کودک، سالنی برای نمایش از سوی کانون پرورش فکری دارند اما آثار عروسکی بزرگسالان معمولا زمان و مکانی برای اجرا ندارند.

او افزود: باید به روزهای زیادی که در انتظار ما نمایشگران عروسکی است، امیدوار باشیم؛ هرچند قطعاً شرایط ما الان ایده‌آل نیست، اما نسبت به گذشته بهتر شده است.

بنابراین امیدوارم نمایشگران عروسکی در صلح و آرامش زندگی کنند.

 

برچسب ها: طراح لباس، تئاتر عروسکی، کارگردان زن، نمایش عروسکی، آزاده انصاری، زهره بهروزی نیا، روشنک کریمی، اجرا عروسکی، هنرمند زن تعداد بازديد: 936 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز