Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 07:11

14
شهریور
خندوانه میهمان دوست داشتنی این شب های خانواده های ایرانی

خندوانه میهمان دوست داشتنی این شب های خانواده های ایرانی

به اعتقاد من که روان‌شناس هستم: رامبد جوان قانون جذب را خوب می‌داند و می داند که چگونه از ما خنده بگیرد! بی‌شک همه شما رامبد جوان را می‌شناسید و با کارهای هنری او خاطره‌ها دارید.

محمدرضا دژکام؛ روان‌شناس و مشاور خانواده

 

نگاهی روان‌شناختی به برنامه پربیننده خندوانه و بررسی پیامدهای مثبت آن در بین مردم!

به‌واقع که در زندگی ماشینی و صنعتی امروزی کار شده وکاروبه نوعی گاهی وقت کم می‌آوریم تا کمی تفریح کنیم.... همواره در طی سالیان طولانی که کار مشاوره انجام می‌دهم به مراجعانم این جمله را گوشزد کرده و می کنم که: ما برای چی کارمی کنیم؟

هدفمان از تلاش روزمره برای رسیدن به چیست؟ اینکه فقط کار کنیم تا زندگی کنیم؟ و خیلی‌ها هم می‌گویند آیا شما جز این نظری دارید کار نکنیم... آن‌ها هم درست می‌گویند.

باید بگویم در روزگاری که اکنون زندگی می‌کنیم به جرات باید بگویم که: خمودگی و یا به عبارتی افسردگی، شاد نبودن، در همه اقشار جامعه متأسفانه این می‌شود!

حال اندکی که با ضعف و شرف و کم‌وبیش! نمی‌خواهم دراین‌باره سخن بگویم اما نکته اساسی این است که تمامی این دلایل باعث نمی شود که ما شاد زندگی نکنیم؟!

چراکه تنها یک‌بار زندگی می‌کنیم و برای بهتر زندگی کردن نیاز به شادی داریم، حال با خود می‌گویید، ما شادی بلد نیستیم شادی چگونه است؟

باید عرض کنم که حتماً نیازی نیست خودتان شادی را تولید کنید، همین‌که با افراد شاد بگردید، می‌تواند برایتان کافی باشد، مقوله‌ای که این روزها در جامعه ما گم‌شده است، اینجاست که بشر نیاز پیدا می‌کند تا از شادی به دیگران استفاده کند و دیگرانی که این شادی را خلق می‌کنند، خودشان یک‌پا هنرمند هستند، در واقع اشخاصی که دست به این کار می‌زنند، افرادی را حتی برای چند لحظه کوتاه بتوانند شاد کنند به‌واقع یک هنرمند هستند!!

درست مثل رامبد جوان و همکارانش در برنامه خندوانه که عملکردشان در جامعه این روزهایمان، قابل‌تقدیر، تحسین و تمجید است!

رامبد و گروهش یک هدف مشترک دارند و آن چیزی نیست جز خنداندن مردم!

به اعتقاد من که روان‌شناس هستم: رامبد جوان قانون جذب را خوب می‌داند و می داند که چگونه از ما خنده بگیرد!

بی‌شک همه شما عزیزان و خوبان خواننده، رامبد جوان را می‌شناسید و با کارهای هنری او خاطره‌ها دارید.

بیش از بیست سال پیش او در سریال خانه سبز، بازنده یاد خسرو شکیبایی و سرکارخانم آتنه فقیه نصیری، سرکار خانم مهرانه مهین ترابی همبازی بود و در سریال های دیگری همچون کت جادویی، مسافران و فیلم‌های سینمایی مانند ورود آقایان ممنوع، نگار، قانون مورفی که او کارگردانی کرده است آشنایی دارید.

ابتکار، خلاقیت، نوآوری حرفه‌ای را به‌خوبی رامبد جوان می‌شناسد.

در جایی خواندم یکی از نشریات خارجی (روزنامه گاردین) که از خندوانه توصیف و تمجید کرده بودند پرداختن به موضوعات روز و دغدغه‌های مردم، عنوان کردن مشکلات و گرفتاری‌های مردم در زندگی امروزی و دنیای پراز تنش این روزهای جامعه ما وفشارروانی اقتصادی ومالی و شرایط معیشتی مردم پرداختن به آن‌ها در قالب طنز و با حضور یک عروسک جذاب بنام "جناب خان" طراحی صحنه و لباس زیبا، طراحی دکور شیک همراه با رنگ‌های شاد فضایی برای مهمانان و اجرای موسیقی زنده و دیالوگ‌های جالب که نشان از هوش و درایت نویسندگان این برنامه داردودعوت از مردم و نیز هنرمندان، بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران، مجریان تلویزیون، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... اجرای همخوانی با همه حضار در سالن و استفاده یک تکیه‌کلام "بریم و بیایم" و طنازی‌های جناب خان ونیز به چالش کشیدن مهمانان برنامه با توجه به موقعیتی که دارند یا شغلی که دارند خود از دلایل موفقیت این برنامه است.

خواندن آوازهای جنوبی و نیز به سایر زبان توسط جناب خان، عروسک‌گردانی زیبا، برگزاری مسابقه بین شرکت‌کنندگان و اهدای جایزه به آنان و لوح تقدیر برنامه خندوانه به‌رسم یادبود به میهمانان از جمله ویژگی‌های اساسی این برنامه است.

احترام به نظر مخاطب از نگاه روان‌شناسی، هم ذات پنداری با مخاطب داخل سالن یا منزل، به وجود آوردن، شکوفا کردن کودک درون، کلمات و جملاتی مانند: ما خیلی باحالیم، ما خیلی خوبیم، حالمون خوبه و استفاده از واژه‌های فارسی مانند سپاس بجای مرسی و بسیاری دیگر از اتفاقات مانند: نوع پوشیدن لباس رامبد جوان و گروه رنگ‌های شاد و تیپ شخصیتی و اجرای خوب همگی نشان از یک نبوغ خلاقانه و هنری داردکه در مجموع مخاطب را به وجد و سرور و شادی می‌رساند که این همان رسالت و برنامه خندوانه است.

آری! از نگاه روان‌شناختی، خنداندن و خندانیدن رسالت و هدف نهایی و غایی برنامه خندوانه رامبد جوان و گروهش است که در رسیدن به آن در 5 فصلی که از شروع آن تاکنون گذشته می‌باشد و باید به آنان بابت این فرآیند تبریک جانانه‌ای گفت!

یک جمله را بگوییم و آن اینکه رامبد جوان از نگاه روان‌شناسی فردی ست که خودش را تافته جدا بافته، ازین مردم نه‌تنها نمی‌داند، بلکه دلش، قلبش، خودش و گروهش با آن‌هاست و بخشی از آن‌هاست و این‌هاست که باعث تداوم، ماندگاری، موفقیت و جذب مخاطب برنامه خندوانه شده است.

در سری جدید این برنامه و البته سری قبل (فصل 4 و 5) بخشی با عنوان خنداننده شو اضافه‌شده که جوانانی که احساس می‌کردند استعداد خنداندن مردم رادارند در یک مسابقه شرکت کردند و همچنان ادامه دارد و حضور هنرمندانی چون "خانم ژاله صامتی، خانم پانته آ بهرام آقایان حسن محجونی، سروش صحت، فرهاد آییش، اشکان خطیبی" به‌عنوان مربی داور برای تربیت جوانان با استعداد و کشف استعدادها و توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی جوانان برای حضوردراین برنامه و خنداندن مردم ونیز پیدا کردن استعدادهای ذاتی و درونی خود، ازجمله ویژگی‌هایی ست که نمی‌توان به‌سادگی از کنارش گذشت.

در همین فصل پنجم و سری دوم مسابقه (خنداننده شو 2) شاهد هرچه زیباتر شدن این برنامه بودیم و آرای مردم در شرکت کردن و انتخاب کمدین موردعلاقه خود و استندآپ کمدی و آرای زیاد نشان از پربیننده بودن این برنامه است.

حور مهران مدیری یا بقول جناب خان کاپیتان طنز ایران در فصل پنجم و گفتگوی او با رامبد جوان خود یکی از پرمخاطب‌ترین، شادترین و جذاب‌ترین برنامه خندوانه در طی این چند سری بوده که می‌تواند بیانگر این حقیقت باشد که مردم ما نیاز به شادی و شادمانی دارند و این حق مسلم و بدون چون وچرای هر ایرانی است.

مسابقه دارت بازی، پانتومیم، و مسابقه‌ی چندسوالی از جمله رویکردهایی ست که باعث جذب مخاطب شده است.

تمام آنانی که این برنامه را دوست دارند شب‌های چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه خود را ساعت 11 شب پای شبکه نسیم می نشاند که از نگاه روان شناختی یعنی جذب فراوان مخاطب واحترام به انان!

آنچه که می‌توانم در مقام یک رون شناس بگویم این است که رامبد جوان قانون جذب را بخوبی می‌داند و می شناسد!

روان شناسی جذب مخاطب و برنامه سازی رابلد است، طراح و کارگردان خوبی است! تصویربرداری با چندین دوربین همزمان ونماهای زیبا وخوب، حرکات موزون و موسیقی جذاب و حرکات زیبا همراه با نگاه‌های به موقع به دوربین و اکت های به جا، نشان ازین حقیقت دارد که او (رامبد جوان) در یک کلام کارش را بلد است"

بدون شک و تردید با یقین تمام می گویم او برنامه سازی موفق است درعصری که مردم ما تشنه خندیدن هستند واین بار مسولیت او را دوچندان ویا چندبرابر بیش از گذشته می‌سازد.

بقول خود رامبد جوان، فصل ششم خندوانه بعداز ایام ماه‌های محرم وصفر با نگرش جدیدتر وبخش هایی تازه‌تر ساخته خواهد شد واین یعنی که مردم ازخندوانه راضی هستندوبواقع غیرازین هم نمی‌تواند باشد. درود و آفرین براین همه انرژی مثبت رامبد و گروه پرتوانش که واقعاً کاری کرده‌اند کارستان بقول خودشان خیلی مخلصیم و دمتون گرم!

من هم همین جمله را می گویم: رامبد عزیز و مهربان دمت گرم و خیلی مخلصیم!

بنظرمن و بقیه دوستان برنامه خندوانه توانسته شادی را به خانواده‌های ایرانی هدیه کند!

شاید بتوان گفت که" شادی و شاد زندگی کردن و امید به زندگی و آینده تا حدودی در جامعه ما نبود و یا کم بود اما حالا روزنه ای توسط این برنامه خلق شد که مردم شب‌های آخر هفته خود را با یک آرامش روانی فراوان و خنده بر لب بخواب به پایان می برند و با دیالوگ‌های این برنامه و جملات آن، روز و شبشان را سپری می نمایند و در انتظار برنامه‌ای دیگر به خواب فرو می‌روند و این عشق یک بیننده است و صد برابر بیشتر عشق و علاقه برنامه ساز، طراح و کارگردان، عوامل و تهیه کنندگان این برنامه موفق از نگاه روان شناختی!

در پایان و بعنوان یک روان‌شناس تشکر می‌کنم از رامبد جوان و گروهش و برای همه عوامل این برنامه آرزوی آرامش و آسایش، تندرستی، سلامتی موفقیت و شادکامی را از یزدان پاک خواهانم.

رامبد جوان عزیزم! خیلی مخلصیم و دمتون گرم!

 

برچسب ها: شادی، برنامه خندوانه، رامبد جوان، خندوانه، روانشناسی خندوانه، شاد کردن مردم، برنامه طنز تلویزیون تعداد بازديد: 731 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز