Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:40

17
اسفند
همه آنچه باید درباره سریال‌های نوروزی بدانید

همه آنچه باید درباره سریال‌های نوروزی بدانید

هر سال نوروز، مردم منتظر اعلام سریال‌های ویژه این ایام از شبکه‌های تلویزیونی هستند تا ساعاتی از تعطیلات‌شان را در کنار خانواده به تماشای این سریال‌های جذاب بپردازند.

لاله خردادی

 

«کلاه قرمزی» برنده این رقابت است یا «علی‌البدل»؟

در سال‌های اخیر هر زمان که سریال‌های مخاطب پسند و باکیفیتی برای نوروز تدارک دیده شده است مواجه بوده‌ایم با کسادی کار شبکه‌های ماهواره‌ای که در این سال‌ها مدام کوشیده‌اند با پیوند زدن غیراخلاقیات توجه جلب کنند.

از آن سو هرگاه هم که رسانه ملی محصولات جذابی برای مخاطب نداشته است مواجه شده‌ایم با چرخش گیرنده‌ها به سمت ماهواره.

امسال مدیران رسانه ملی سعی زیادی کرده‌اند که محصولاتی نسبتاً باکیفیت را برای ارائه به مخاطب انتخاب کنند؛ همین که شرایط بازگشت «کلاه قرمزی» که پرمخاطب‌ترین محصول نوروزی این سال‌ها است به تلویزیون فراهم شده و از آن سو سریال مفرح «علی البدل» که کاری است از تیم تولید «پایتخت» از مدت‌ها قبل آماده شده برای پخش نوروزی یعنی اوضاع بهتر از قبل است.

حسین سهیلی زاده کارگردان آثاری خوش ساخت نظیر «دلنوازان» و «آوای باران» با سریال «مرز خوشبختی» مهمان نوروزی مخاطبان است.

سامان مقدم کارگردان کمدی «نهنگ عنبر» هم نوروز امسال با سریال «خانه ما» به رسانه ملی می‌آید.

سریالی به نام «افسر نمونه» به کارگردانی مسعود آب پرور دیگر سریال نوروزی امسال رسانه ملی است.

کلاه قرمزی و رفقا قدرتمند می‌آیند

مجموعه «کلاه قرمزی» در همه این سال‌ها کوشیده است با تکیه بر هسته ثابت و خلاق حمید جبلی-ایرج طهماسب-حمید مدرسی و تیم تولید ثابت خود محصولاتی با حدی بالا از استاندارد به مخاطب عرضه کند.

آخرین بار نوروز 94 بود که «کلاه قرمزی» و رفقایش روی آنتن رفتند ولی در نوروز 95 به دلیل عدم برآوردن بسته مالی پیشنهادی تیم تولید، سریال روی آنتن نرفت. امسال اما نوروز شبکه دوم را با «کلاه قرمزی» خواهیم گذراند.

دست اندرکاران «کلاه قرمزی» از اوایل اسفندماه کار جدی ضبط این مجموعه را آغاز کردند و البته مهمترین چالش آنها نیز انتخاب جایگزین مرحوم دنیا فنی زاده برای عروسک گردانی «کلاه قرمزی» بود؛ چالشی که گویا با انتخاب یک عروسک گردان متبحر حل شده است.

درباره جایگزین فنی زاده در «کلاه قرمزی» شنیده‌های مختلفی طرح شده است؛ برخی از حضور حامد ذبیحی عروسک گردان «جناب خان» در برنامه می‌گویند و برخی از حضور شیما بخشنده که عروسک گردان «دختر همسایه» در این مجموعه بوده است، می گویند.

در این بین به نظر می‌رسد شانس نفر دوم برای عروسک گردانی بیشتر بوده به خصوص که در همه این سالها در تیم تولید حاضر بوده است.

در فصل جدید «کلاه قرمزی» سه تا چهار عروسک جدید هم وارد فضای داستانی اثر شده‌اند و البته که به روال سابق تعدادی از چهره‌های سرشناس هنر و ورزش نیز به عنوان مهمان ویژه در قسمت‌های مختلف حضور خواهند یافت و ماجراهای مفرحی را با حضور کلاه قرمزی، پسرخاله، پسرعمه زا، فامیل دور و بقیه رفقا رقم خواهند زد.

 گویا در فصل جدید «کلاه قرمزی» که در فاصله دو ماه مانده به انتخابات روی آنتن خواهد رفت برخی از دغدغه‌های معیشتی شهروندان از طریق دو عروسک «دیبی» و «جیگر» نمایانده خواهد شد.

ادامه ماجراهای «ایران برگر» در «علی البدل»؟

«علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از سریال‌هایی بود که تکلیف آن زودتر از کارهای دیگر مشخص و از آن از همان ابتدا به‌عنوان سریال نوروزی شبکه یک یاد شد.

به سیاق بیشتر کارهای اخیر سیروس مقدم فیلمنامه این سریال را نیز نویسنده و بازیگر محبوب سینما و تلویزیون محسن تنابنده نوشته است. در «علی‌البدل» خشایار الوند نیز به تنابنده در نگارش سناریو یاری رسانده است.

داستان «علی‌البدل» که برخی آن را ادامه داستان کمدی-سیاسی «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی دانسته‌اند در روستایی در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد.

داستان این سریال که فضایی مردانه دارد و بانوان بیشتر ایفاگر نقش‌های مکمل آن هستند در مورد افرادی است که حضور دارند اما حق رأی ندارند.

کسانی که در مجالس و شوراها اعضای علی‌البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رأی ندارند. ظاهراً طعنه‌های سیاسی در این اثر نیز مثل «پایتخت» وجود دارد ولی طعنه‌های اجتماعی رنگ و لعاب بیشتری دارد.

ازجمله بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به مهدی ‌هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، احمد مهرانفر، حسین محب‌اهری، ‌هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر، بهرام افشاری، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، آرزو نبوت، میثم چگینی و محسن تنابنده اشاره کرد.

قرارگیری مهدی هاشمی و مهدی فخیم زاده به عنوان بازیگران اصلی این سریال در برابر هم باید جالب باشد. این دو سالها پیش به عنوان بازیگر-کارگردان در کمدی «همسر» یک همکاری موفق و البته در گیشه موفق را داشتند.

«خانه ما» با حضور پررنگ بانوان

«خانه ما» به کارگردانی سامان مقدم که به مانند «علی‌البدل» سیروس مقدم، خشایار الوند فیلمنامه اش را نوشته از جمله کارهایی است که از همان ابتدای ساخت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های نوروزی مطرح بوده است.

«خانه ما» از جمله سریال‌های نوروزی است که بخشی از مهمترین کاراکترهای آن توسط بازیگران زن ایفا شده است و از این حیث شاید استثنائی در میان آثار نوروزی باشد چون از ویشکا آسایش گرفته تا رؤیا تیموریان، گوهر خیراندیش، آزاده صمدی، شمسی فضل اللهی، مهوش وقاری و یاسمینا باهر در آن ایفاگر کاراکترهایی متفاوت از زنان اجتماع ما بوده‌اند.

فرهاد آییش، پژمان جمشیدی، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری و رضا ناجی بازیگران مرد «خانه ما» هستند. این سریال که البته ممکن است نامش تغییر یابد، مضمونی کمدی دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند.

این خانواده‌ها هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند.

«خانه ما» به مانند «شمس‌العماره» دیگر سریال کمدی مقدم اغلب در لوکیشن‌های داخلی روایت می‌شود و برمبنای تکیه کلام‌ها و موقعیت‌های کمدی پیش می‌رود.

از بیکاری تا عشق در «مرز خوشبختی»

حسین سهیلی‌زاده که ابتدای امسال با سریال «پریا» به شبکه سه رفت و با شکستن تابوهایی بی‌اساس درباره ایدز مخاطبانی فراوان و پیگیر برای سریالش دست و پا کرد، در ادامه راهش دوباره با سریال «مرز خوشبختی» به شبکه دو آمده و به عبارتی به خانه همیشگی‌اش بازگشته است.

سهیلی‌زاده سریال جدیدش را با فضایی مفرح پیش برده البته با بازیگران تیپیکال آثار تلویزیون از امثال شهرزاد کمال زاده گرفته تا پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی و سروش جمشیدی.

داستان «مرز خوشبختی» روایتگر داستان جوانی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران می‌آید و جزو نخبگان علمی می‌شود.

او به خواهر دوستش که در یک طلافروشی کار می‌کند، علاقه دارد اما پدر دختر راضی به این وصلت نیست و در ادامه ماجراهایی پیش می‌آید که داستان را پیش می‌برد...

ماجراهای دوپینگ در «افسر نمونه»

«افسر نمونه» به کارگردانی مسعود آب‌پرور برای باکس نوروزی شبکه پنج یا شبکه تهران ساخته شده است.

«افسر نمونه» شاید برای ورزشکاران و علاقه‌مندان ورزش کاری جذاب‌تر و نامی آشناتر باشد؛ چرا که این سریال برخلاف اسمش اصلاً ارتباطی با فضای پلیسی و انتظامی ندارد.

 داستان این سریال در دو روایت موازی پیگیری می‌شود. یک قصه درباره فرهاد، افسر مبارزه با دوپینگ است که درگیر دوپینگ ورزشکاران مختلف می‌شود.

همچنین در قصه دیگری یک بازیکن ایتالیایی به ایران ترانسفر می‌شود و این دو قصه در کنار هم اتفاقات مختلفی را رقم می‌زنند.

از میان بازیگران سریال «افسر نمونه» می‌توان به محمدرضا شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی‌نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و... اشاره کرد و البته گفته می‌شود که یک فوتبالیست غیرایرانی نیز برای ایفای نقش در این سریال حضور دارد.

 

برچسب ها: سریال های نوروزی، سریال علی البدل، مجموعه کلاه قرمزی، سریال های نوروز 96، سریال ایران برگر، سریال خانه ما، سریال مرز خوشبختی، سریال افسر نمونه تعداد بازديد: 1043 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز