Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 16:57

16
بهمن
در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با میزبانی از گروه‌‌های مختلف در بخش‌‌های موسیقی ایرانی، کلاسیک، پاپ، تلفیقی، نواحی، ارکسترال و بانوان میزبان علاقه‌مندان به هنر موسیقی بود.

خبرنگار: بهاره کنجکاوفرد

 

گزارش اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

با توجه به تنوع قابل توجهی که در زمینه حضور گروه‌‌های موسیقی در جشنواره امسال وجود داشت، دوره سی و دوم بزرگ‌ترین رویداد موسیقایی کشور توانست سلیقه حجم وسیعی از علاقه مندان به موسیقی را جلب کند.

در گزارش زیر به تعدادی از پرمخاطب‌ترین اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر می پردازیم.

حجت اشرف زاده

حجت اشرف زاده خواننده موفق موسیقی تلفیقی کشورمان در ششمین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج آزادی با طرفداران خود دیدار کرد.

خواننده قطعه "عشق آمد" در بخش دیگری از این برنامه، قطعه "چقدر حال من با تو شیداتره" را که پیشتر به عنوان تیتراژ با صدای او از تلویزیون پخش شده بود را اجرا کرد و در هنگام اجرای این اثر اشک ریخت.

اشرف زاده پس از اجرای این قطعه ضمن عذرخواهی به دلیل جاری شدن اشک‌‌هایش در هنگام خواندن این اثر، گفت: این قطعه را در روزهای خاصی خوانده بودم که برای من خیلی مهم بود و با دوباره خواندن این اثر به یاد آن روزها افتادم.

حجت اشرف زاده در بخش دیگری از اجرای خود از محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدرضا شجریان یادی کرد و ضمن بزرگداشت این دوه هنرمند، افزود: خدا را شکر حال محمد رضا شفیعی کدکنی بهتر شده است.

برای محمد‌رضا شجریان عزیز نیز آرزوی سلامتی داریم.

این خواننده پرطرفدار موسیقی تلفیقی همچنین با اشاره به روند آغاز اجراهای زنده خود، تصریح کرد: به امید خدا در اسفند ماه با آلبوم و اجرایی با قطعه‌‌های جدید با همه شما عزیزان دیدار می کنیم.

محمد علیزاده

در پی روی دادن آتش سوزی گسترده و سپس فرو ریختن ساختمان پلاسکو، تعدادی از هنرمندان عرصه موسیقی به این موضوع واکنش دادند و با توجه به اینکه این اتفاق در روز پایانی جشنواره سی و دوم موسیقی فجر رخ داد، اجرای این شب را تحت تاثیر قرار داد.

محمد علیزاده که در شب هفتم جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت، در حالی که تصویری از آتش نشان‌‌ها بر مانیتورهای سالن میلاد نقش بسته بود، گفت: به یاد آتش نشان‌‌هایی که برای نجات هموطنان خود از جانشان گذشتند، یک دقیقه سکوت می کنیم.

به دلیل حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو و به یاد آتش نشان‌های فداکار، علیزاده گفت: امیدوارم بتوانم در اجرایی دیگر، خاطره‌‌های خوبی را برایتان رقم بزنم چون امشب به خاطر این اتفاق حالم خوب نبود و علیزاده همیشگی نبودم.

همچنین به احترام آتش نشان‌‌هایی که از جان خود گذشتند، هنگام معرفی اعضای گروه، موسیقی نواخته نشد.

ارکستر ملی ایران

ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در اجرای خود در شب هفتم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و همچنین اختتامیه این جشنواره، قطعه " آوار" را به یاد تمام آتش نشان‌هایی که جان خود را در مسیر نجات جان همنوعان خود فدا کردند، اجرا کرد.

این اجرا به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری برگزار شد و در آن قطعه‌‌های خاطره انگیزی همچون «نیلوفرانه»، «بهشت یاد»، «در هوای تو» و «کوی بی نشان» روی صحنه رفت. 

اجرایی که به دلیل اهمیت آن  جمع کثیری از متولیان ارشاد در آن حاضر شدند. در این میان وزرای فعلی و سابق ارشاد (صالحی امیری و جنتی) هم به تماشای هنرنمایی ارکستر ملی ایران نشستند.

رهبر ارکستر ملی خطاب به سید رضا صالحی امیری -وزیر ارشاد- گفت: آقای وزیر از شما می خواهم کمک کنید تا موسیقی اصیل و ارکسترال ایرانی در جهان معرفی شود.

ما از سبک‌‌های موسیقی جهان استفاده می‌کنیم که آن‌‌ها تدوین کردند و آن را با موسیقی خودمان درمی‌آمیزیم تا آثار بهتری را پدید آوریم.

تالار برج میلاد افزون بر مردم مشتاقانی که با عشق و علاقه، خود را از راه‌‌های دور و نزدیک به این تالار رسانده بودند تا اجرای ارکستر ملی و خواننده خاطره سازش را ببینند و بشنوند، پذیرای چهره‌های سرشناسی هم بود؛ از جمله حمید چیت چیان، وزیر نیرو، که همراه با همسرش به تماشای کنسرت آمده بود.

از دیگر افرادی که تماشاگر این کنسرت بودند، می‌توان از استاد عباس خوشدل (آهنگساز «نیلوفرانه‌‌ها)، فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی)، سیروس الوند (کارگردان سینما)، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه ی هنرمندان)، علی عزیزی (دبیر کانون ناشران خانه موسیقی)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی) و ناصر ایزدی (رهبر ارکستر مهر) نام برد.

گروه «لیان» بوشهر

گروه لیان (نام قدیم بوشهر به معنای آفتاب درخشان) در سال 1372 به سرپرستی محسن شریفیان تشکیل شد که یکی از مطرح‌ترین و با سابقه‌ترین گروه‌‌های موسیقی بومی ایران است و کارنامه قابل توجهی دارد.

در ابتدای برنامه مجری درباره گروه لیان صحبت و افراد گروه را معرفی کرد. پس از آن محسن شریفیان، پژوهشگر موسیقی و سرپرست گروه، به حضار خوش‌آمد گفت و مقداری در مورد موسیقی بوشهری و قطعاتی که می‌خواهند اجرا کنند صحبت کرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در جشنواره‌‌های بین‌المللی هم اجرا داشته باشد و از مسئولان جشنواره خواست موسیقی نواحی را در کشورهای دیگر و در سطح بین‌المللی نیز معرفی کرده رونق دهند.

علی زند وکیلی

علی زندوکیلی در دوره سی و دوم جشنواره موسیقی فجر با تدارک قطعه‌‌هایی مفصل با مخاطبانش در مرکز همایش‌‌های بین المللی برج میلاد دیدار کرد.

علی زندوکیلی علاوه بر قطعات خاطره‌انگیزش، برای اولین‌بار چند قطعه از آلبوم جدیدش «رؤیای بی‌تکرار» را خواند.

این مجموعه قرار بود تا پایان پاییز منتشر شود و زندوکیلی درباره تأخیر پیش آمده در ارائه این اثر هم توضیحاتی را در برنامه بیان کرد.

پس از سلام ویژه علی زندوکیلی به دوستدارانش که با شعر «سلامی چو بوی خوش آشنایی» بود کنسرت این خواننده و شب پرخاطره دوستداران این خواننده آغاز شد.

او در ادامه قطعه خاطره‌انگیز «به سوی تو» را با همخوانی حضار و همراهی پیانو و تار و کمانچه خواند.

علی زندوکیلی با اتمام قطعه پرخاطره و معروف «شهزاده رویاها» گفت: «یادی کنیم از بزرگان تاریخ موسیقی ایرانی که قدمت کارهایی مثل شهزاده رویا و به سوی تو به چهل پنجاه سال قبل باز می‌گردد.

با تشویق‌‌های شما یادی کنیم از استاد همایون خرم، استاد بیژن ترقی، استاد معینی کرمانشاهی و استاد مجید وفادار».

گروه «کاکوبند»

کنسرت گروه "کاکوبند" نخستین اجرای بخش موسیقی تلفیقی سی و دومین جشنواره بین المللی  موسیقی فجر بود که در تالار برج آزادی برگزار شد.

موضوعی که پس از رونمایی از صحنه اجرای گروه موسیقی "کاکوبند" بیش از همه جلب توجه می کرد، حجم بالای سازهای کوبه ای بود.

کنسرت گروه "کاکوبند" نخستین اجرای بخش موسیقی تلفیقی سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر بود که در تالار برج آزادی برگزار شد.

موسیقی گروه "کاکوبند" در حقیقت تجربه ای تازه مبتی بر مقدم بودن لحن بر کلام است و ممکن است مخاطبان در حین اجرا، احساس کنند کلام‌‌هایی را می شنوند در حالی که این موضوع صحت ندارد و آن‌‌ها درواقع آواهایی را شنیده اند.

در هیچ نقطه از دنیا چنین تجربه موسیقایی وجود ندارد و از این جهت باید به این نکته هم اشاره کرد که موسیقی گروه "کاکوبند" به هیچ گروه و یا فرقه ای وابسته نیست و تجربه ای کاملا جدید محسوب می شود.

موسیقی گروه "کاکوبند" در واقع اقدامی هنری در جهت ادعای مدعیان صلح است که در منطقه جنگ افروزی می کنند.

محتوای موسیقی این گروه نیز با چنین مفاهیمی آمیخته شده و از این جهت می توان در موارد مختلف و با پخش تصاویر متناسب با هر قطعه به این موضوع به خوبی پی برد.

نوازنده‌‌های گروه "کاکوبند" نیز هر یک از بهترین‌‌های نوازندگی بودند و با تمام وجود ساز می زدند و مخاطب درواقع با گروهی بسیار قدرتمند رو به رو شده بود که برای تنوع در اجرای قطعه‌‌ها، رویدادهایی نظیر ورود ناگهانی یک نوازنده کوبه‌ای همراه با چهار نوازنده در دو طرف صحنه را تدارک دیده بود.

نیما صرافی مهر سرپرست گروه "کاکوبند" و خواننده این گروه در نخستین لحظه‌‌های این اجرا ضمن خوش آمد گویی به مخاطبان حاضر در سالن، گفت: خداوند را شاکر هستیم که فرصتی را نصیبمان کرد تا دوباره با مخاطبانمان دیدار کنیم.

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی بازیگر عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر در یک شب از زمستان در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

اجرای جشنواره ای خطیبی با پروژه ای با عنوان "قلم را بچرخان" در یک نوبت و با حضور پرشور علاقمندان این هنرمند در برج آزادی برگزار شد.

خواننده آلبوم "ترافیک" پیش تر درباره اجرای خود در برج آزادی چنین گفته بود: این پرفورمنس متعلق به تمامی هنرمندان گروه است و بیشتر از اینکه یک پرفورمنس موسیقایی باشد، پرفورمنس تجسمی است.

فلسفه ما تأثیر اجرای موسیقی راک روی طراحی و ایده‌پردازی است که سهیل دانش اشراقی در این فضا به ما کمک می‌کند.

خطیبی که برای نخستین مرتبه حضورش در جشنواره موسیقی فجر را تجربه می کرد، در این برنامه قطعه‌‌هایی از جمله "دلم تنگ شده"، آهنگساز و تنظیم: گروه رولینگ استونز؛ "رضایت"، آهنگساز و تنظیم: گروه رولینگ استونز؛ "بیا با هم باشیم" آهنگساز و تنظیم: جان لنون؛ "پیش برو" آهنگساز و تنظیم: گروه دورز و " ما شما رو به لرزه در میاریم" با آهنگسازی و تنظیم گروه کوبین روی صحنه برد.

اشکان خطیبی در بخشی از اجرای جشنواره ای خود با اشاره به اینکه این برنامه ششمین کنسرتش محسوب می شود، گفت: این ششمین اجرای ما در طول یک ماه‌ گذشته است و این به دلیل حمایت‌‌های شما و البته رضا دادویی است که از ابتدا با ما همراه بوده و همیشه ما را حمایت کرده است.

خطیبی همچنین شمعی را در دست گرفته بود و خطاب به حاضران گفت: امشب تولد نیما رمضان است اما به دلیل اینکه ما نمی‌توانیم کیک تولد را روی صحنه بیاوریم  از نیما می‌خواهیم این شمع را به صورت نمادین خاموش کند.

امید حاجیلی

در اجرای امید حاجیلی در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، این خواننده ضمن بزرگداشت یاد ناصر عبدالهی، قطعه‌‌هایی را به زبان گیلکی و آذری خواند.

حاجیلی در ابتدای کنسرت جشنواره‌ای خود گفت: در دوره سی ویکم جشنواره موسیقی فجر به عنوان داور حضور داشتم اما این افتخار را دارم که در دوره سی و دوم این جشنواره برای شما برنامه اجرا کنم.

حاجیلی در ابتدای این اجرا با خواندن یک قطعه قدیمی و در میان شور غوغای طرفدارانش روی صحنه حاضر شد.

این خواننده موسیقی پاپ که بیشتر قطعه‌‌هایش از زمینه شاد برخوردار است، برای اجرای قطعه‌‌ها نظر مخاطبان موافق و مخالف خود را جویا می‌شد و سعی می‌کرد آثارش را با نظرخواهی از طرفداران روی صحنه ببرد.

خواننده آلبوم "حاجیلیتو" برای اجرای قطعه ای جنوبی، از مسعود پهلوان نوازنده ساز جنوبی نی انبان برای حضور روی صحنه دعوت کرد.

یکی از ویژگی‌‌هایی که در اجرای امید حاجیلی نسبت به سایر خواننده‌‌های موسیقی پاپ دیده می شود، خواندن قطعه‌‌هایی به زبان شهرهای مختلف کشورمان بود به گونه ای که قطعه‌‌هایی را به زبان‌‌های گیلکی، خراسانی، آذری و جنوبی اجرا کرد.

این خواننده در بخش دیگری از این برنامه ضمن معرفی مادرش به عنوان میهمان ویژه خود، گفت: لطفاَ همه پدرها و مادرها را تشویق کنید.

پدرم در همه کنسرت‌‌های من حضور دارد اما امشب به دلیل اینکه در مسافرت به سر می برد، در اجرای من نیست.

خواننده قطعه " باغ مولوی" در بخش دیگری از این اجرا، از استاد وحید اسدالهی به همراه فرزندانش برای حضور روی صحنه دعوت کرد که باعث شد شور و حال موجود در سالن بیش از پیش شود.

در ارکستر امید حاجیلی سه بانو و سه آقا در گروه کر حضور داشتند و خواننده را همراهی می‌کردند.

فریدون آسرایی

فریدون آسرایی دراجرای خود در قالب سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعه‌‌هایی  از جمله "آهای خوشگل عاشق" و "یاد تو می افتم" را برای مخاطبانش اجرا کرد.

فریدون پس از اجرای نخستین قطعه، خطاب به هوادارانش گفت: امیدوارم امکان برگزاری کنسرت‌‌های موسیقی پاپ و همچنین جشنواره موسیقی فجر درتمامی شهرهای کشور وجود داشته باشد.

آسرایی که دو سال قبل هم تجربه حضور درجشنواره موسیقی فجر را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرد بود در این اجرا قطعه‌ای را به دو زبان فارسی و آذری اجرا کرد به گونه‌ای از بخش‌‌هایی از آن را به زبان فارسی و بخش‌‌هایی را به زبان آذری خواند.

همچنین از تفاوت‌‌های کنسرت جشنواره فریدون آسرایی نسبت به سایر اجراهای او، اضافه شدن یک بانوی نوازنده در بخش سازهای کوبه ای به ارکستر او بود.

از اتفاق‌‌های قابل توجه در اجرای جشنواره ای این خواننده موسیقی پاپ، نظرسنجی از هواداران دوتیم فوتبال استقلال و پرسپولیس بود.

خواننده آلبوم " عشق یعنی" دربخشی از کنسرت زمستانی خود گفت: با توجه به نتیجه فوتبال این هفته که هر دو تیم استقلال و پرسیولیس برنده شدند لطفا با میزان تشویق‌‌های خود نشان دهید که طرفدار کدام تیم هستید.

میزان تشویق‌‌های صورت گرفته از سوی مخاطبان حاضر در سالن به خوبی مشخص کرد که طرفداران تیم پرسپولیس بیشتر هستند.

"عشق یعنی" ، "آهای خوشگل عاشق"، "سلام"، "یاد تو می افتم"، "کبوتر"، " نگاهت" و "یادش به خیر" از جلمه قطعه‌‌هایی بود که فریدون درکنسرت زمستانی خودا جرا کرد.

از نمادهای طراحی صحنه‌‌های اجرا در جشنواره موسیقی فجر استفاده از نشان‌‌ها و نمادهای دوره سی ودوم جشنواره موسیقی فجر است که درتمامی سالن‌‌ها از این نمادها استفاده می‌شود و سالن میلاد نیز از این طراحی بی‌نصیب نمانده است.

ارکستر سمفونیک تهران

اجراهای جشنواره موسیقی فجر با کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال  پوچینی در تالار وحدت به پایان رسید.

جشنواره پوچینی تنها جشنواره‌ای است که به طور کامل به جیاکومو پوچینی، آهنگساز بزرگ و هنرمندی که شاهکارهایش بیش از همه در جهان منتشر شده، اختصاص دارد و هر تابستان در توسکانی ایتالیا برگزار می‌شود.

این جشنواره از سال 1930 آغاز به کار کرده و هم اکنون پائواو المی رهبری ارکستر را برعهده دارد.

در این کنسرت که با استقبال کم نظیر دوستداران موسیقی کلاسیک روبه‌رو شد، در پارت اول «ویلیام تل اورتور» اثر جاکومو روسینی، «باغ ایرانی» (سولیست نسیم سعد) اثر شهرداد روحانی و «کاپریس ایتالیایی» اثر پیترایلچ چایکوفسکی توسط این دو ارکستر اجرا شد.

قسمت دوم این کنسرت نیز به اجرای «سمفونی پنج» لودویک فان بتهوون اختصاص داشت.

پائواو المی رهبری ارکستر را از سال 1979 آغاز کرده و تاکنون در اکثر تالارهای کنسرت و اپرا در سرتاسر دنیا رهبری کرده است.

او که جوایز مهمی همچون جایزه پییر لوئیجی پیزی را از جامعه منتقدان فرانسه و جایزه بهترین اپرای سال را از اپرای ویلیام تل و تئاتر شانزه‌لیزه پاریس را از آن خود کرده، تاکنون رهبری ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک بی‌بی‌سی، ارکستر سمفونیک توکیو، ارکستر سمفونیک سیسیلیا، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر رویال فیلارمونیک لندن، ارکستر کوونت گاردن، ارکستر سمفونیک کروز، اپرای بایریشر استاتوسفر مونیخ و... را برعهده داشته است.

شهرام شکوهی

خواننده آلبوم «مدارا» در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی روی صحنه رفت که تغییرات  زیاد نسبت به گذشته در چهره او ملموس بود.

شهرام شکوهی در ابتدای برنامه‌اش که با اجرای قطعاتی چون «داغ اون روزا»، «این رسم کجاست» و «دل دیوونه» آغاز شد گفت: «در فصل جدید فعالیت‌‌های هنری‌ام و در جشنواره موسیقی فجر در خدمت شما هستیم.

مدتی نبودیم و کم‌کار بودیم و از این به بعد پرکارتر از گذشته خواهم بود. پس از ما هم امید حاجیلی نازنین در این سالن برنامه دارد و مجبور هستیم کنداکتور را به صورت فشرده برایتان اجرا کنیم.»

شکوهی پس از اجرای قطعه «مدارا» از یک خداحافظی نافرجام با موسیقی و خواندن گفت و رو به حضار توضیح داد: «یک مدت به دلیل برخی ناراحتی‌‌ها و مشکلاتی که داشتم قصد داشتم به گوش‌‌های نازنین شما زحمت ندهم.

اما هرچه این فاصله از لحاظ زمانی بیشتر می‌شد آن خلاء درونی برایم آزاردهنده‌تر از ناراحتی جسمانی بود.

خنده‌‌ها و شادی‌‌ها و حتی غم و اشک شما هم برای من جذاب است و امیدوارم همیشه من را بپذیرید و ما را دوست داشته باشید.»

خواننده آلبوم کولی عشق که برای اولین بار بدون عینک روی صحنه ظاهر شده بود و چهره ظاهری‌اش نیز تغییرات فراوانی را نسبت به گذشته داشت، قطعات «دل دیوونه»، «اسیر عشق»، «دلتنگم»، «توبه شکستم» را یکی پس از دیگری اجرا کرد و خاطرنشان کرد: «خواننده کم حرف هم بد دردی است؟!

بیشتر دوست دارم بخوانم چون فکر می‌کنم خواننده هستم نه گوینده.»

این خواننده در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود نیز گفت: «الان می‌خواهم سورپرایزتان کنم و شاید خودم هم سورپرایز شدم. چون می‌خواهم قطعه جدیدی را بخوانم که شعرش را حفظ نیستم.

این کار را عادل فلاح ساخته و شعرش را هم خودم گفتم اما حفظ نیستم. این قطعه را برای اولین‌بار است که به صورت زنده اجرا می‌کنیم و از عادل می‌خواهم که به من تقلب برساند.»

 

برچسب ها: اشکان خطیبی، حجت اشرف زاده، فریدون آسرایی، سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، محمد علیزاده، گروه لیان بوشهر، علی زند وکیلی، گروه کاکوبند، امید حاجیلی، شهرام شکوهی تعداد بازديد: 941 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز