Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:42

29
دی
گزارش داغ از کنسرت‌‌های موسیقی زمستانی

گزارش داغ از کنسرت‌‌های موسیقی زمستانی

در گزارش زیر به برخی از اجراهای موسیقی در ماه پیش که با استقبال پرشوری از سوی علاقه‌مندان این هنر رو به رو شده، می‌پردازیم. این گزارش جذاب را بخوانید.

خبرنگار: بهاره کنجکاوفرد

 

 

از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران تا اجرای بنیامین

موسیقی کشورمان در ماه گذشته بیش از پیش شاهد برگزاری اجراهای مختلف در شاخه‌های گوناگون موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی پاپ بود.

**ارکستر سمفونیک تهران

پس از اجرای موفق ارکستر سمفونیک تهران در آذرماه، این ارکستر در دومین شب از زمستان و به دلیل استقبال و اشتیاق مخاطبان موسیقی کلاسیک به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت روی صحنه رفت.

در اجرای زمستانی ارکستر سمفونیک تهران قطعه "کنسرتو پیانو شماره 2" اثر رخمانیف با همراهی سولیست پیانو‌‌امیر مهیار مرادی اجرا شد.

در این کنسرت موسیقی کلاسیک همچنین قطعه‌‌های  "مارش اسلاو" از چایکوفسکی، " پاوان" از گابریل فوره،  پوئم سمفونی "آوای مردگان"  اثر کامیل سن سانس  و قطعه " برفراز کوه سنگی" اثر موسورسکی اجرا شد.

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیش تر در خصوص استقبال صورت گرفته از اجراهای این ارکستر، گفته است: اجراهای پیشین ارکستر با استقبال خوب علاقمندان رو به رو شد که نشان دهنده تلاش همه اعضای ارکستر سمفونیک تهران، برنامه‌ریزی خوب تمام عوامل دست اندرکار در بنیاد رودکی و همدلی تمام کسانی است که به نوعی در زمینه سازی این اجرا نقشی بر عهده داشته‌اند.

** گروه "رستاک"

گروه موسیقی "رستاک"  در مدت زمان نسبتا طولانی فعالیت خود در عرصه موسیقی نواحی  همواره تلاش کرده با بهره گرفتن از اصول صحیح این نوع موسیقی، از استادان هر منطقه جهت پربار شدن فعالیت‌‌های خود در زمینه موسیقی آن منطقه استفاده کند و حضور اساتید هر منطقه در کنسرت‌‌های این گروه موسیقی نیز دیده مي‌‌شود.

گروه موسیقی "رستاک" دو خواننده به نام‌‌های بهزاد مرادی و فرزاد مرادی دارد که این دو برادر اصالتاَ اهل استان کردستان هستند و همین ریشه اصالت باعث مي‌‌شود مهارتشان در اجرای قطعه‌‌اي  کردی، بسیار بیشتر از سایر قطعه‌‌ها باشد.

پس از اجرای قطعه مربوط به خطه کرمان، خطه‌ای کردی اجرا شد که در بخش‌‌هایی با اجرای حرکت‌های آیینی مربوط به این استان همراه بود.

به طور یقین بخش‌‌های مربوط به اجرای قطعه‌‌های جنوبی و قطعه‌‌های شمالی از  پرطرفدارترین قسمت‌‌های کنسرت گروه "رستاک" است.

در حالی که به نیمه‌‌های کنسرت گروه "رستاک" رسیده بودیم، محسن شریفیان نوازنده حرفه‌‌اي ساز " نی انبان" و سرپرست گروه موسیقی "لیان" با گروه همراه شد و آن‌‌ها را در اجرای قطعه‌‌اي بوشهری، همراهی کرد.

"نی انبان" یکی از سازهای اصیل منطقه بوشهر است که علاوه بر حفظ اصالت ایرانی بودن خود، در هر اجرا شور و انرژی وصف ناپذیری را به شنونده‌‌هایش انتقال مي‌‌دهد.

قطعه پرطرفدار "رعنا" در بخش دیگری از این برنامه روی صحنه رفت و بیژن رحمتی خواننده مشهور گیلان در اجرای این اثر با گروه "رستاک"  همراه شد و مورد تشویق علاقمندان موسیقی جذاب این خطه شمالی کشورمان قرار گرفت.

**رضا صادقی

طراحی صحنه اجرا که این روزها در کمتر اجرای صحنه‌‌اي رخ مي‌‌دهد، از دیگر رویدادهای کنسرت زمستانی صادقی بود.

در سمت راست صحنه یک بیلبورد بزرگ قرار گرفته بود که روی آن نام رضا صادقی نوشته شده بود و چند نفر با لباس‌‌های رنگی در حال حرکت به سمت آن بودند. این حرکت نمادین مي‌‌تواند بیانگر این نکته باشد که موسیقی رضا صادقی ویژگی‌‌هایی دارد که باعث مي‌‌شود افرادی از تمام گروه‌‌های سنی طرفدارش باشند.

در سمت چپ صحنه و در فضای بالایی آن، تعدادی صندلی قدیمی با رنگ‌‌های زرد، صورتی و نارنجی همراه با یک میز قهوه‌‌اي رنگ آویزان شده بود که بیش از پیش جذابیت این کنسرت موسیقی پاپ را افزایش مي‌‌داد.

خواننده قطعه "مشکی رنگ عشقه" در این اجرای زمستانی گفت: هر صحنه‌‌اي که در سرزمین ما برقرار است، به حرمت افرادی برپا شده که جان داده‌اند تا ما جان بگیریم. لطفا به افتخار تمامی شهیدان بزرگوار، جانبازان عزیز و هنرمندانی همچون بابک بیات، ناصر عبدالهی، مرتضی پاشایی و حبیب محبیان، مردی که همه دوست داشتند او را روی صحنه سرزمینش ببینند، 20 ثانیه ایستاده دست بزنید.

خواننده "وایسا دنیا" پس از اجرای قطعه "روم نمیشه"، حسین سلیمانی بازیگر سریال "همسایه‌‌ها " را به عنوان میهمان ویژه خود معرفی کرد و از او برای حضور روی صحنه دعوت کرد.

حسین سلیمانی پس از حضور روی صحنه در کنار رضا صادقی قرار گرفت و گفت: ترانه "غرور" را که افتخار داشتم رضا صادقی عزیز آن را بخواند، برای کسی سروده‌‌ام که غرورم هیچ گاه اجازه نداد به او بگویم دوستت دارم. شاید باور نکنید‌‌اما چند وقت قبل خواب دیدم روی صحنه کنار رضا صادقی قرار گرفته‌‌ام و الان بسیار خوشحالم.

خواننده آلبوم "همین" همچنین در معرفی یکی دیگر از میهمانان ویژه خود، اظهار کرد: خیلی‌‌ها صدا دارند‌‌اما کمتر صداهایی هستند که همیشه در قلب همه بمانند. یکی از این صداهای ماندگار علی لهراسبی است، لطفاَ او را تشویق کنید.

**بنیامین

خوانند قطعه پرطرفدار "دنیا دیگه مث تو نداره" در بخشی از اجرای زمستانی خود،‌ قطعه "منو ببخش" را با شور و انرژی بسیاری روی صحنه برد و آن را تقدیم به زنده یاد ناصر عبدالهی کرد که همزمان با خواندن این قطعه،‌ تصاویرش در مانیتورهای سالن میلاد پخش مي‌‌شد.

بنیامین در ادامه کنسرت زمستانی خود،‌ نیما وارسته را به عنوان تنظیم کننده قطعه "دنیا دیگه مث تو نداره" معرفی کرد و گفت به نظر من نیما وارسته بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ بود که من مي‌‌شناسم. کاری نداریم که او الان هست یا نه‌‌اما از نظر من همیشه حضور دارد.

همچنین خواننده "چند متر معکب عشق" در ادامه اثری را اجرا کرد که وقتی نیما وارسته در قید حیات بود،‌ در بخش‌‌هایی از آن ویلن مي‌‌نواخت و این بار، ‌به جار نوای ویلن وارسته، تصاویر او در حال نواختن این ساز پخش مي‌‌شد که این موضوع بیانگر این است که کسی جای او را در ارکستر بنیامین نگرفته است.

در ادامه برنامه همچنین بنا به درخواست خواننده،‌ هواداران حاضر در سالن در یک روند پیوسته، ‌برای زنده یاد ناصر عبدالهی و زنده یاد نیما وارسته دست زدند و سیل تشویق‌‌ها قطع نمی‌شد تا جایی که بنیامین برای اجرای قطعه بعدی‌‌ آماده شد.

 

برچسب ها: رضا صادقی، کنسرت موسیقی، خواننده، گروه رستاک، ارکستر سمفونیک تهران، کنسرت بنیامین، کنسرت زمستانی تعداد بازديد: 679 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز