Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:33

23
آذر
گزارشی از بازار داغ کنسرت‌‌های پاییزی

گزارشی از بازار داغ کنسرت‌‌های پاییزی

با پایان ماه صفر، بازار برگزاری کنسرت‌‌های موسیقی دوباره داغ شده و در این مدت زمان سپری شده، تعدادی از گروه‌‌ها و خواننده‌‌ها روی صحنه رفته‌اند که به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

خبرنگار: بهاره کنجکاوفرد

 

گزارش موسیقی

از میان کنسرت‌های موسیقی اجرا شده در پاییز به اجراهای ارکستر سمفونیک تهران، محسن یگانه و کنسرت ویژه بانوان مرجانه و منیژه گلچین می‌پردازیم.

محسن یگانه

محسن یگانه خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ کشورمان پس از پایان ماه صفر، در یک شب پاییزی با طرفداران خود دیدار کرد.

این خواننده با ارکستری تازه نفس روی صحنه رفت که به جرات میتوان گفت جز بهترین‌‌های نوازندگی محسوب میشوند.

در شب نور باران سالن میلاد،‌ محسن یگانه مجموعه‌‌اي از قطعه‌‌های پرطرفدارش از جمله دوستت دارم،‌ بار و بندیل رو ببند،‌ بخند،‌ من،‌ کویر،‌ درکم کن،‌ نشکن دلمو،‌ بیراهه،‌ وابستگی،‌ هوایی شدی، خیابونا،‌ حواشی،‌ آخه دل من و راحت باش را روی صحنه برد.

یگانه پس از اجرای نخستین قطعه،‌ به مخاطبانش سلام کرد و گفت: امیدوارم بتوانم شبی پر از انرژی را برای شما رقم بزنم به همین دلیل سعی میکنم کمتر صحبت کنم تا فرصت بیشتری برای اجرای قطعه‌‌ها داشته باشیم.

خواننده آلبوم "حباب" به تازگی قطعه‌‌اي را با عنوان "کویر" به همراه موسیقی تصویر این اثر در فضای مجازی منتشر کرد که بسیار مورد استقبال مخاطبان موسیقی پاپ قرار گرفت. یگانه در این کنسرت و پیش از اجرای "کویر" گفت: میخواهم قطعه‌‌اي را اجرا کنم که فقط زمانی که حالتان خوب نیست آن را گوش دهید و در موارد دیگر شیندن این اثر را تجویز نمی‌کنم.

محسن یگانه همچنین با معرفی محمود خوردبین پیشکسوت پرسپولیس به عنوان میهمان ویژه خود، از مخاطبانش یک سوال پرسید.

این خواننده گفت با اینکه میدانم این جا فضای مناسبی برای طرح این سوال نیست اما میخواهم از شما بپرسم کدام‌‌هایتان پرسپولیسی هستید؟

با این پرسش که از سوی این خواننده موسیقی پاپ مطرح شد،‌ شور و غوغای عجیبی که از علاقه مردم به خواننده و همچنین ورزش فوتبال سرچشمه میگرفت همراه با نورپردازی قرمز رنگ در سالن طنین انداز شد و فضا برای چند لحظه، فوتبالی شد.

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران امسال 84 ساله شد و این رویداد از تاریخ آذرِ سال 1312 كه غلامحسین مین‌باشیان برای اولین بار چوب رهبری ارکستر «بلدیه» را با 40 نوازنده به حرکت درآورد، در نظر گرفته میشود.

غلامحسین مین‌باشیان و 40 نوازنده‌اش از آذرماه سال 1312 تمرینات پیوسته و مداومشان را شروع کردند و توانستند، مهرماه 1313 ارکستر سمفونیک تهران که آن زمان نامش را ارکستر «بلدیه» گذاشته بودند به مناسبت جشن هزاره فردوسی در یک سالن سینما روی صحنه ببرند. 

10 نوازنده هم از چک‌سلوالی در کنار ارکستر تهران قرار گرفتند و اجراهای منسجمی به نمایش گذاشتند.

این شرایط تا سال 1320  ادامه داشت تا اینکه به دلیل تبعات جنگ جهانی دوم مین‌باشیان را از سمتش برکنار کردند و نوازنده‌های خارجی نیز مجبور شدند به کشور خودشان بازگردند.

در سال 1324 پرویز محمود که آن زمان رییس هنرستان عالی موسیقی بود، دست به کار شد و دوباره ارکستر را سازمان‌دهی کرد اما پرویز محمود در سال 1329 به آمریکا مهاجرت کرد و چوب رهبری ارکستر سمفونیک به روبیک گریگوریان رسید اما حضور گریگوریان در ارکستر سمفونیک به یک سال هم نکشید و او هم برای همیشه به آمریکا مهاجرت کرد.

اینجا بود که ارکستر سمفونیک تهران تا حد زیادی ثبات خود را از دست داد.

در این مدت افرادی چون روبن صفاریان، مرتضی حنانه و سرژ خوتسیف هر یک در زمانی کوتاه رهبری ارکستر را تقبل کردند که در این میان طولانی‌ترین آنها رهبری زنده‌یاد حنانه است که تقریبا به یک سال ‌رسید.

پس از حنانه، حشمت سنجری به مدت دو سال سکان‌دار ارکستر شد. ارکستر در این سال‌ها با کمک‌های محدود دولتی ارتزاق می‌کرد و افول و نزول زیادی را تجربه کرد.

اما پس از انقلاب اسلامی، حشمت سنجری دوباره رهبری ارکستر را به عهده گرفت و 10 سال در این سمت به کارش ادامه داد. اگر چه ارکستر بنا بر دلایلی مثل شرایط جامعه پس از انقلاب و درگیر بودن با جنگ، در طول این سال‌ها فعالیت و برنامه چندانی نداشت اما سنجری در حفظ و تداوم کار آن کوشید.

مثلا علیرغم اینکه شمار زیادی از نوازندگان ارکستر پس از انقلاب به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند او ارکستر را حفظ کرد و برنامه‌هایی با نوازندگان باقیمانده و چند نوازنده جایگزین ادامه داد.

تاریخچه کوتاهی از شکل گیری ارکستر سمفونیک تهران  مقدمه‌‌اي بود برای پردختن به کنسرت پاییزی این ارکستر بزرگ و ارزشمند که هم اکنون شهرداد روحانی رهبری آن را بر عهده دارد.

این کنسرت با قطعه‌ای از «باخ» آغاز شد. کنسرتو در «ر» مینور که برای دو ساز ویلن نوشته بود؛ «روحانی» در این اجرا نیز به سنتِ همیشه‌اش از نوازندگانِ ايرانی به عنوانِ سوليست بهره برد و برای اجراي قطعه‌ «باخ» نيز مونیکا لران و علیرضا چهره‌قانی به عنوان سولیست حاضر شدند و توانستند اجراي موفقی نيز داشته باشند.

دومین قطعه‌ای که شهرداد روحانی برای این اجرا در نظر گرفته بود، اثر مشهور آنتونین دورژاک بود. قطعه «آواهای اسلوانی» که دورژاک بخش زیادی از شهرت خود را مدیون همین قطعه است.

تعداد زیادی از مخاطبان پس از اجرای این قطعه، اعضای ارکستر را به صورت ایستاده تشویق کردند، سپس آرشه‌ها برای اجرای قطعه آهنگساز مشهور روس یعنی چایکوفسکی با یکدیگر همنوا شدند تا «مارش اسلوانی» را بنوازند. بعد از تنفس 15 دقیقه‌ای هم اعضای ارکستر، اورتور‌«خفاش» را نواختند و بعد از آن اثري از آهنگساز فرانسوی «گابریل فوره» که قطعه‌اش فضایی آرام را در سالن طنین‌انداز کند.

کنسرت مرجانه گلچین و خواهرش

مرجانه گلچین بازیگر عرصه تلویزیون و سینما در فعالیتی جدید، همراه با خواهرش منیژه گلچین کنسرتی را برای بانوان ایران زمین برگزار کرد و تعدادی از قطعه‌‌های قدیمی و پرطرفدار ایرانی را اجرا کرد.

از نکته‌‌های قابل توجه در طراحی صحنه این کنسرت، این بود که در فضای پشت سر نوازنده‌‌ها و خواننده‌‌ها شمع‌‌های بی‌شماری در حال سوختن بود و یک گرامافون قدیمی هم در کنار آن‌‌ها قرار گرفته بود که فضایی دل انگیز و جذاب را پدید آورده بود.

پس از ورود خواهران گلچین به صحنه اجرا، بانوان مخاطب حاضر در سالن، آن‌‌ها را بسیار تشویق کردند.

"مرغ سحر" با شعری از ملک‌الشعرای بهار و آهنگسازی مرتضی نی داوود نخستین اثری بود که مرجانه و منیژه گلچین به صورت مشترک آن را اجرا کردند.

این کنسرت به عنوان بزرگداشت استاد نادر گلچین پیشکسوت موسیقی ایرانی و عموی مرجانه و منیژه گلچین با عنوان "نوای گلچین" برگزار شد.

بخش‌‌های بعدی این برنامه موسیقایی به گونه‌‌اي ترتیب داده شده بود که به طور متناسب و در عین حال مجزا، خواهران  گلچین جداگانه قطعه‌‌هایی را اجرا کردند.

در بخشی از این برنامه، مرجانه گلچین گفت: شما اولین همسفران ما هستید چون این برنامه نخستین کنسرت خواهران گلچین محسوب میشود.

"بردی از یادم"، " امید جانم"، "‌‌اي همیشه"، " عشقی که زندگیمه"، " رنگ دشتی"، " دو سه شبه"، " شه زاده رویا"، " میگذرم تنها"، " رنگ ماهور"، " گل آغوش" و دو قطعه محلی  گیلکی به نام‌‌های " نرگس" و " رعنا" از دیگر قطعه‌‌هایی بود که در کنسرت خواهران گلچین اجرا شد.

در این کنسرت همچنین چنین عنوان شد که کنسرت فاطمه گودرزی برای بانوان در راه است.

 

برچسب ها: آلبوم موسیقی، کنسرت موسیقی، محسن یگانه، کنسرت پاییزی، کنسرت مرجانه گلچین، کنسرت منیژه گلچین، کنسرت ارکستر سمفونیک تعداد بازديد: 680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز