Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:23

13
تیر
مروری بر اوضاع اکران با تمرکز بر نقش زنان در فیلم‌ها (2)

مروری بر اوضاع اکران با تمرکز بر نقش زنان در فیلم‌ها (2)

ویشکا آسایش که پیشتر و در "ورود آقایان ممنوع" رامبد جوان یک همکاری موفقیت‌آمیز با عطاران داشت در "دراکولا" هم کاراکتری با ویژگی‌های شخصیتی جدی را بازی می‌‌کند.

"دختر"؛ این مرد حرف نمی‌زند

به مانند فیلم قبلی رضا میرکریمی یعنی فیلم "امروز" فیلم تازه این کارگردان "دختر" هم فیلم کم دیالوگی است. میرکریمی بعد از یک فیلم پردیالوگ و مفرح به نام "یه حبه قند" تغییر مسیری داده به سمت سینما جشنواره پسندی که پیشتر در "خیلی دور خیلی نزدیک" آن را تجربه کرده بود.

اما مشکل اینجاست که استانداردهای جشنواره پسند هم در سال‌های اخیر تغییر کرده و "دختر" نمی‌تواند توجه جشنواره‌‌های آن طرفی را جلب کند.

مخاطب داخلی هم در برخورد با این محصول چاره ای ندارد جز اینکه صبر و تحمل پیشه کند و تا فیلم از نیمه بگذرد و دریابد که آیا اتفاقی در شرف رخ دادن است یا نه؟

بخصوص که فیلم یک بازیگر توانا به نام فرهاد اصلانی را هم دارد که رفتارهای برون گرایانه‌اش در سینمای این سالها به شدت خوشامد مخاطبان بوده است.

اما فیلم به انتها می‌‌رسد و نه اصلانی حرف زیادی می‌‌زند و نه درام چندانی شکل می‌‌گیرد.

"دختر" داستان دختری را روایت می‌‌کند که برای شرکت در یک مهمانی از آبادان به تهران می‌‌آید بدون آن که به پدرش بگوید و همین امر است که پدر را روانه تهران می‌‌کند تا از چند و چون کار دختر برآید.

بازیگر نقش دختر فیلم ساغر الوند فرزند کارگردان شناخته شده سینمای ایران سیروس الوند است که البته بازی‌اش به شدت معمولی و در برخی جاها تصنعی به نظر می‌‌رسد.

 از آن سو اما بازی اصلانی علیرغم فقر دراماتیک فیلم به شدت به چشم می‌‌آید.

"دراکولا"؛ عطاران در برابر خون آشام 

رضا عطاران پیشتر دو فیلم "خوابم می‌‌آد" و "رد کارپت" را هم در سینما ساخته بود و "دراکولا" سومین فیلم او به شمار می‌‌رود. به مانند فیلمهای قبلی درونمایه اصلی کار طنز است اما طنز در اینجا یک طنز هیولایی است که نظیرش را نه فقط در آثار قبلی عطاران چه در سینما چه در تلویزیون که حتی در سینمای ایران هم به ندرت دیده ایم.

"دراکولا" داستان خون آشامی را روایت می‌‌کند که وارد تهران شده و به پست یک معتاد می‌‌خورد. او قصد دارد خون معتاد را بمکد اما معتاد از در رفاقت وارد شده به او رکب زده و او را معتاد می‌‌کند!!! از آن طرف رفیق معتاد هم همراه این سه نفر شده و  همه با هم شروع می‌‌کنند به مصرف مواد…

رضا عطاران نقش معتاد فیلم را بازی می‌‌کند و لوون هفتوان نقش خون‌آشام را! سیامک انصاری هم نقش دوست معتاد را بازی می‌کند. ویشکا آسایش هم نقش اصلی زن فیلم را ایفا می‌کند.

ویشکا آسایش که پیشتر و در "ورود آقایان ممنوع" رامبد جوان یک همکاری موفقیت‌آمیز با عطاران داشت در "دراکولا" هم کاراکتری با ویژگی‌های شخصیتی جدی را بازی می‌‌کند.

آسایش سعی زیادی کرده که کاراکترش در این فیلم با خانم دارابی جدی و سخت‌گیر فیلم "ورود..." مقایسه نشود و البته که زمینه فانتزی کار هم در این زمینه به شدت به کمک او آمده است.

"دراکولا" کارگردانی درستی دارد و عطاران سعی کرده تمامی تجربیات سالهای اخیر خود را کنار هم گذاشته و مجالی را فراهم کند برای ساخت یک کمدی-هیولایی از نوع ایرانی‌اش.

 

 

 

برای خواندن بخش اول -مروری بر اوضاع اکران با تمرکز بر نقش زنان در فیلم‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ورود آقایان ممنوع، رضا عطاران، اکران فیلم ها در رمضان، نقش زنان در فیلم ها، فیلم دراکولا تعداد بازديد: 660 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز