Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:13

8
خرداد
از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 (1)

از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 (1)

"رسوایی2" هرچند در امتداد "رسوایی" و باز هم با مرور اتفاقاتی که برای یک روحانی عارف مسلک رخ می‌‌دهد روایت می‌‌شود اما یک تفاوت عمده با قسمت قبل دارد و آن هم وجه اجتماعی بسیار به روز فیلم است.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

واداشتن مخاطب به تفکر 

مروری بر اوضاع و احوال اکران با تمرکز بر نقش زنان در فیلم‌ها 

استقبال مخاطبان از اکران نوروزی سبب ساز آن شد که اکران فیلم‌های نوروزی تا نیمه‌های بهار ادامه داشته باشد و اکران فیلم‌هایی که بنا بود بعد از این آثار روی پرده بروند کمی دیرتر آغاز شود.

البته که این اقبال به اکران نوروزی این ویژگی مثبت را هم داشت که بسیاری از سینماهایی که در ایام سال نتوانسته بودند دخل و خرج خوبی داشته باشند به واسطه این اکران رونقی نسبی را شاهد باشند و شاید همین رونق سببی شود برای کمک به اقتصاد سینماداران بخصوص آن دسته از سینمادارانی که در بخش خصوصی و بدون حمایت‌های دولتی فعالیت می‌‌کنند.

اکران دوم نوروز امسال مواجه شده با حضور فیلم‌هایی که اغلب دارای فضایی جدی و شاید تلخ هستند؛ فیلم‌هایی که بیشتر از آن که به دنبال خنداندن باشند به دنبال آن هستند که مخاطب را به فکر وادارند و البته که در این ابزار فکری آثاری را داریم که به اندازه تلاش برای ایجاد انگیزه برای مخاطبان سرگرم کننده هم هستند و آثاری که بدون سرگرم کنندگی فقط به دنبال القای پیام هستند.

در اکران دوم نوروز آثاری را داریم که به اندازه کافی به نقش زنان در زندگی امروز و در كل آنچه درام را به عنوان پایه هنرهای نمایشی شکل می‌‌دهد توجه کرده‌اند؛ این توجه هم لایه‌‌های گوناگونی دارد و از سطح تا عمق را شامل می‌‌شود. 

"اژدها وارد می‌شود" زنی که ناپدید می‌‌شود 

"اژدها وارد می‌شود" فیلمی است که با عبارت "این فیلم واقعی است" آغاز می‌شود و کارگردان آن مانی حقیقی هم می‌‌کوشد تمام المانهای لازم برای اینکه به مخاطب القا کند در حال تماشای یک فیلم واقعی است را در اثرش به کار ببرد. فیلم با روایتی ماجرایی می‌‌کوشد داستان تبعید یک زندانی سیاسی به جزیره‌ای دوردست در جنوب که دست به خودکشی زده و کارآگاهی جوان برای یافتن علت خودکشی وی به این جزیره می‌‌رود و همین حضور کارآگاه و جستجوهایش در جزیره است که درام را شکل می‌‌دهد.

به مانند اغلب فیلمهای جنایی که می‌‌کوشند حین تلاش‌های کارآگاه برای یافتن علت‌های جنایت با سر زدن به شخصیت‌های مختلف آنها را معرفی کنند حین سر زدن کارآگاه "اژدها..." که توسط امیر جدیدی ایفا می‌شود هم با یک شخصیت زن روبرو می‌‌شویم؛ البته زنی که به دست پدرش به قتل رسیده است.

پدر که یک ماهیگیر است و در طول فیلم سعی می‌‌شود تصویرسازی مهیبی از او ارائه شود دخترش را می‌‌کشد به جرم اینکه از خانه فرار کرده و برای او بدنامی به بار آورده است. البته که پدر به راحتی به قتل دختر اعتراف نمی‌کند و این شواهدی که کارآگاه پیش رویش می‌‌گذارد است که باعث می‌‌شود لب به سخن بازگشوده و حرف بزند.

"اژدها..." به همان اندازه که از نقش یک دختر مقتول در بازگشایی از اسرار جنایت حرف می‌زند سعی می‌‌کند داستان را با محوریت روابطی که منجر به فرار دختر از خانه شده پیش ببرد و به نوبه خود بکوشد بخشی از درونیات جنس زن را عیان کند. 

"رسوایی2" بانوی خبرنگاری که به دنبال سوژه است 

"رسوایی2" هرچند در امتداد "رسوایی" و باز هم با مرور اتفاقاتی که برای یک روحانی عارف مسلک رخ می‌‌دهد روایت می‌‌شود اما یک تفاوت عمده با قسمت قبل دارد و آن هم وجه اجتماعی بسیار به روز فیلم است.

مسعود ده نمکی کارگردان "رسوایی2" در اثر تازه‌اش کوشیده به طرح بحث احتمال زلزله در تهران و این بپردازد که اگر زمین لرزه‌ای در این شهر رخ دهد چه فاجعه‌‌ای شکل خواهد گرفت. البته که زیربنای بحث "رسوایی2" نه خود زلزله که رفتارهایی است که اسباب قهر الهی و بروز پدیده‌‌هایی را شکل می‌‌دهد که به عنوان عذاب الهی از آنها یاد شده است.

در روایت فیلم در کنار روحانی عارف مسلکی که بارها و بارها به مردمان هشدار می‌‌دهد که اگر راه و روش زندگی خود را اصلاح نکنند با قهر خدا مواجه خواهند شد یک بانوی خبرنگار حضور دارد که بیش از تمامی مدیران و مسئولان مملکتی سخنان این روحانی را جدی گرفته و می‌‌کوشد در گفتگو با خود این روحانی و در کنار آن مدیران مملکتی اسباب ایجاد نوعی گفتمان میان دو طرف را فراهم کند اما مشکل اینجاست که مدیران شهری چنان که باید علاقه‌ای ندارند با جدی گرفتن سخنانی درباره احتمال وقوع زلزله در تهران اسباب زیر سوال بردن مدیریت خویش را فراهم کنند و این می‌‌شود که هیچ کس توصیه‌‌ها را جدی نمی گیرد تا زلزله‌‌ای مهیب در عالم واقع رخ می‌‌دهد.

سحر قریشی که ایفاگر نقش بانوی خبرنگار "رسوایی2" است و می‌‌کوشد در تعامل با بازیگر پرقدرتی نظیر اکبر عبدی و البته چهره‌‌هایی چون محمدرضا شریفی‌نیا، امیر نوری و فخرالدین صدیق شریف نقش اثرگذار یک فعال رسانه‌ای از جماعت بانوان را ارائه کند و هرچند پایبندی‌اش به برخی کلیشه‌‌ها اجازه ایده آل این کار را به او نمی دهد اما در نهایت آن قدرها هم از درام جا نمی ماند.

 

برای خواندن بخش دوم - از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: باران کوثری، سحر قریشی، مانی حقیقی، سینما ایران، فیلم های در حال اکران، اژدها وارد می شود، خنده های آتوسا تعداد بازديد: 770 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز