Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:51

20
بهمن
منویی که همه جور فیلمی در آن است (1)

منویی که همه جور فیلمی در آن است (1)

"شکاف" اثریست که نه کاراکتر محوری مرد دارد و نه کاراکتر محوری زن و بجایش دو کاراکتر مرد و دو کاراکتر زن در زیربنای داستان قرار گرفته اند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

"شکاف"  زنان در دل بحران

"شکاف" دومین ساخته کارگردان جوانی است به نام کیارش اسدی‌زاده که فیلم قبلی‌اش "گس" به دلایل مختلف که شاید یکی از این دلایل تیره بوده مضمون اصلی اثر بوده است نتوانست اکران گسترده را تجربه کند و راهی گروه "هنر و تجربه" شد و البته که در آن گروه هم چنان که باید دیده نشد.

اگر بخواهیم بلحاظ خط داستانی "شکاف" را مرور کنیم به لحاظ تلخی این اثر هم در امتداد "گس" قلمداد می‌شود اما نکته اینجاست که کارگردان کوشیده این بار سعی کند نگاه واقع گرایانه‌تری به درامش بدهد و حتی برای نمایش تلخی هم کمی از کلیشه‌‌های چند سال اخیر فاصله بگیرد. "شکاف" اثریست که نه کاراکتر محوری مرد دارد و نه کاراکتر محوری زن و بجایش دو کاراکتر مرد و دو کاراکتر زن در زیربنای داستان قرار گرفته اند. البته که مرکز ثقل ماجراهای این فیلم به کودکی باز می‌‌گردد که بخاطر سهل انگاری پدر و مادرش دچار وضعیت بد روحی و سپس وضعیت بد جسمی می‌‌‌شود.

خودخواهی‌های زن و مردی که مادر و پدر یک فرزند چند ساله هستند به جدایی آنها منجر می‌‌‌شود بدون آن که آنها فکر کنند این جدایی چه اثرات شومی بر زندگی فرزندشان باقی خواهد. حالا فرزند است که نزد دوست مرد که غریق نجات استخر است گذاشته می‌‌‌شود و البته در همین استخر است که اتفاقی شوم برای این پسرک خردسال روی می‌‌‌دهد.

هانیه توسلی و سحر دولتشاهی بازیگران زن فیلم هستند و هر دو در نقش دو رفیق که یکی از آنها مادر کودک فیلم است کوشیده‌‌اند ایفای نقشی منطقی و قابل قبول داشته باشند. این ایفای نقش در لحظاتی که فیلم به نقطه بحرانی می‌‌‌رسد واقعا به اوج خود می‌‌‌رسد و باعث می‌‌‌شود مخاطب نیز همپای کاراکترها پیش برود و آنها را تا لحظات پس از بحران هم همراهی کند.

هم توسلی و هم دولتشاهی در سکانسهای روبروی خود با بازیگران مردی چون پارسا پیروزفر و بابک حمیدیان به شدت خوب و حرفه ای ظاهر شده‌‌اند و البته که نشان داده‌‌اند بازیگران زنی هستند که به بلوغ سینمایی خود رسیده‌اند 

"خبر خاصی نیست" یک داستان ساده و تا حدی سرگرم کننده

"خبر خاصی نیست" را کارگردانی به نام مصطفی شایسته ساخته است. کارگردانی که اولین ساخته‌اش "من همسرش هستم" داستانی درباره خیانت‌های زناشویی را به تصویر می‌‌‌کشد. اثر جدید او باز هم روابط زناشویی را دستمایه کار قرار داده است اما اینجا بیشتر از آن که بر مقوله خیانت تأکید شود بر ارتباطات خانوادگی است که تمرکز شده است.

بلحاظ بازیگران زن با فیلم پربازیگری روبرو هستیم. افسانه بایگان بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که هنوز هم در هر اثری ظاهر می‌‌‌شود کیفیت بالایی از خود ارائه می‌‌‌کند و رویا تیموریان دیگر بازیگر زن فعال سال‌های اخیر مرکزیت درام را شکل می‌‌‌دهند و در کنار آنها نیز جوانترهایی چون بیتا سحرخیز و بیتا احمدی حضور دارند. "خبر خاصی نیست" قصه دو خواهر است که همراه با دختران جوان خود زندگی آرامی را می‌گذرانند، اما برگزاری یک مهمانی خانوادگی و حضور مردی جوان، زندگی این دو خانواده را دستخوش چالش و بحرانی جدی می‌نماید؛ بحران شکل گرفته هم از سوی فرزندان این دو خواهر است که شکل می‌‌‌گیرد.

این دو خواهر هرچقدر هم که سعی کنند روابط یکدیگر را در مسیری درست و بی‌غلط هدایت کنند اما رقابت‌های دختران جوان باعث می‌‌‌شود اتفاقات تازه‌تری بیفتد. همین اتفاقات است که رابطه این دو خواهر را هم به دردسر می‌‌‌اندازد و خیلی زود آنها درمی‌یابند آن قدرها هم که فکر می‌‌‌کرده‌‌اند تربیت درستی را برای فرزندان خویش درنظر نگرفته‌اند. شایسته سعی کرده داستان فیلمش را خیلی ساده و البته با داستان‌های جزیی روایت کند که مخاطب بتواند حین تماشای فیلم سرگرم شود و البته این سرگرمی منافی ساده انگاری نیست.

 

برای خواندن بخش دوم - منویی که همه جور فیلمی در آن است - اینجا کلیک کنید.

  

برچسب ها: سحر دولتشاهی، پیمان معادی، فیلم سینمایی، فیلم در حال اکران، فیلم شکاف، فیلم خبر خاصی نیست، هانیه توسلی تعداد بازديد: 2203 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز