Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:07

6
بهمن
جشنواره سی و چهارم فیلم فجر (1)

جشنواره سی و چهارم فیلم فجر (1)

امسال سومین جشنواره فیلم فجری است که در دولت یازدهم برگزار می‌شود و شاید برای همین است که سازمان سینمایی سعی کرد شرایط حضور تمامی‌کارگردانانی که علاقمند تولید فیلم هستند را در جشنواره فراهم کند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

شگفتی امسال جشنواره چیست؟

جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دومین سالی است که جدایی بخش بین‌الملل را از آن خود می‌بیند. از سال قبل تصمیم بر آن شد که بخش بین‌الملل از بخش ملی جدا شده و در اردیبهشت ماه برگزار شود. امسال نیز بخش ملی جشنواره از 12 - 22 بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد و آن طور که دبیرخانه جشنواره فجر خبر داده امسال در کنار کاخ اصلی جشنواره که در تالار همایش‌های برج میلاد است برای حضور مخاطبان نیز کاخ مردمی ‌در نظر گرفته شده است تا مخاطبان بتوانند در کنار عوامل فیلم به تماشای اثر بنشینند.

امسال سومین جشنواره فیلم فجری است که در دولت یازدهم برگزار می‌شود و شاید برای همین است که سازمان سینمایی سعی کرد شرایط حضور تمامی‌کارگردانانی که علاقمند تولید فیلم هستند را در جشنواره فراهم کند.

در جشنواره سی و چهارم فجر جمعی از کارگردانان سرشناس سینمای ایران در کنار جمعی از کارگردانان جوانتر سینمای ایران حضور دارند و البته به مانند اغلب جشنواره‌های سالیان اخیر نمی‌توان پیش بینی کرد که شگفتی امسال جشنواره را پیشکسوتان رقم خواهند زد یا جوانترها یا شاید هم هر دو.

فرهادی با "فروشنده" به جشنواره می‌آید و حاتمی‌کیا با "بادیگارد"

 اگر بخواهیم به مهمترین چهره‌های حاضر در جشنواره فجر امسال بپردازیم قبل از هر کس دیگری باید از اصغر فرهادی کارگردان اسکاری سینمای ایران یاد کنیم؛ فرهادی بعد از آن که اولین اسکار سینمای ایران را برای "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد فیلمی ‌به نام "گذشته" را در فرانسه تولید کرد که البته این فیلم به اندازه "جدایی..." مورد توجه قرار نگرفت.

فرهادی که به زودی قصد دارد پروژه ای را در اسپانیا جلوی دوربین ببرد این روزها سرگرم ساخت تازه‌ترین فیلم خود "فروشنده" است. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی "درباره الی" دیگر فیلم تحسین برانگیز فرهادی در "فروشنده" هم حضور دارند و در برهه‌ای از زمان برای انتخاب بازیگران کار یک فراخوان تلگرامی ‌هم انجام گرفت؛ فراخوانی که گفته می‌شود برخی از شرکت کنندگان در آن نقشهای کوتاهی در فیلم گرفته‌اند.

ابراهیم حاتمی‌کیا دیگر کارگردان سرشناس سینمای ایران است که با فیلم "بادیگارد" به جشنواره فجر می‌آید. حاتمی‌کیا در "بادیگارد" برخلاف ساخته قبلی‌اش "چ" داستانی را در روزگار معاصر برای روایت انتخاب کرده است. حاتمی‌کیا در "بادیگارد" داستان محافظی را بیان کرده است که برای حفاظت از یک دانشمند هسته‌ای به کار گمارده می‌شود اما تعارضات فکری که میان این دو نفر وجود دارد موجب پدید آمدن تعلیقهای پیاپی، در مسیر پیش روی این محافظ می‌شود.

نقش این محافظ را در فیلم، پرویز پرستویی ایفا کرده است و نقش دانشمند هسته‌ای هم توسط بابک حمیدیان ایفا شده است. گریم پرستویی در "بادیگارد" که سبب‌ساز شباهت او به یکی از چهره‌های سیاسی سالهای اخیر شده است از جمله موارد حاشیه برانگیز این فیلم بوده است. بازیگر زن اصلی "بادیگارد" مریلا زارعی است.

 از مهاجرت تا سیاست و اجتماع با پوراحمد، تبریزی و میرکریمی

 کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی و رضا میرکریمی‌سه کارگردان پیشکسوت دیگری هستند که در جشنواره امسال حاضر خواهند بود. پوراحمد بعد از شکست سنگین فیلم قبلیش "پنجاه قدم آخر" این بار با داستانی با مضمون مهاجرت با نام "کفشهایم کو؟" به جشنواره می‌آید. "کفشهایم کو؟" که از حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان، مجید مظفری و رویا نونهالی سود می‌برد پیشتر "برزخ حامد" نام داشت و بسیاری آن رادنباله‌ای بر اثر خاطره‌انگیز این کارگردان یعنی "شب یلدا" می‌دانستند.

در این فیلم کیانیان در نقش مردی میانسال ظاهر شده که دچار آلزایمر است و همین مسأله برای برادرش که نقشش را مجید مظفری ایفا کرده مشکلاتی ایجاد می‌کند. کمال تبریزی با یک درام تاریخی-سیاسی به نام "امکان مینا" به جشنواره فجر می‌آید. "امکان مینا" داستانی را در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی‌ بیان می‌کند و گویا در روایت آن بخشی از آنچه بر مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی رفت اشاره می‌شود. مینا ساداتی که اخیرا "محمد رسول ا..(ص)" را روی پرده داشت در این فیلم نقش اصلی زن را بازی کرده است و میلاد کیمرام هم نقش اصلی مرد است.

"دختر" عنوان فیلمی ‌است که رضا میرکریمی ‌آن را به جشنواره ارائه داده است. در این فیلم فرهاد اصلانی و مریلا زارعی نقشهای اصلی را بازی می‌کنند و دختر سیروس الوند که ماهور نام دارد نیز نقش دختر جوانی را ایفا کرده که برای شرکت در یک پارتی به تهران می‌آید و در این بین مشکلاتی را برای پدرش که اصلانی نقشش را ایفا کرده ایجاد می‌کند.

نکته جالب توجه درباره "دختر" نام سناریست آن یعنی مهران کاشانی است. کاشانی پیشتر در تولید "به همین سادگی" نیز به عنوان فیلمنامه‌نویس کنار میرکریمی ‌بود.

 

برای خواندن بخش دوم - جشنواره سی و چهارم فیلم فجر - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: سینمای ایران، جشنواره فیلم فجر، فیلم فجر، جشنواره سی و چهارم فجر، جایزه جشنواره فجر، فیلم های جشنواره امسال تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز