Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:42

28
آذر
باسلوق ویژه شب یلدا با آب انار

باسلوق ویژه شب یلدا با آب انار

برای تهیه باسلوق ویژه شب یلدا دو روش پیش روی شماست. شما می توانید بسته به ذائقه خود از آب انار طبیعی و یا پودر ژله انار برای تهیه باسلوق ویژه شب یلدا استفاده کنید.

بی مناسبت نیست اگر برای تهیه باسلوق ویژه شب یلدا از آب انار و یا ژله انار استفاده کنید، اما اگر مثل من باسلوق ساده نارگیلی را ترجیح می‌دهید، به جای ژله انار کافی است از پودر ژلاتین ساده که به راحتی می‌توانید در فروشگاه‌های لوازم قنادی پیدا کنید، استفاده کنید.

طرز تهیه باسلوق ویژه شب یلدا با ژله انار

روش اول:

مواد لازم برای تهیه باسلوق ویژه شب یلدا

نشاسته گل           ۱ پیمانه

آب سرد   ۲ پیمانه

پودر ژله انار        ۲ بسته

شکر      ۱ پیمانه

روغن مایع           ۱/۴ پیمانه

گلاب (اختیاری)    ۲ قاشق غذاخوری

پسته (اختیاری)     ۱۰۰ گرم

پودر نارگیل         به میزان لازم

طرز تهیه باسلوق ویژه شب یلدا با ژله انار

در این روش برای تهیه باسلوق، از ژله انار استفاده خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید به جای ژله انار از آب انار طبیعی استفاده کنید، روش دوم تهیه باسلوق را که در ادامه به آن می‌پردازیم، امتحان کنید.

ابتدا یک پیمانه آب روی نشاسته گل بریزید و چند دقیقه اجازه دهید تا نشاسته در آب حل شود؛ سپس نشاسته را از صافی رد کنید.

مابقی آب را با شکر مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که شکر کاملا در آب حل شد و چند جوش زد، پودر ژله را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا محلولی شفاف بدست آید.

در این مرحله نشاسته را به آب و شکر اضافه کنید و با حرارت ملایم مرتب شروع به هم زدن کنید تا باسلوق به غلظت مناسب برسد.

در صورت تمایل ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گلاب را به باسلوق اضافه کنید و جازه دهید مجددا به غلظت مناسب برسد.

در آخر روغن مایع را به مواد بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید تا باسلوق اصطلاحا در وسط قابلمه جمع شود.

قابلمه را از روی حرارت بردارید و پسته را اضافه کنید. برای اضافه کردن پسته به باسلوق باید پسته را بلانچ کنید. برای این منظور باید در تابه‌ای آب را به جوش آورید، سپس پسته را به مدت یک تا دو دقیقه درون آب جوش بریزید. سپس، بلافاصله از آب جوش خارج کرده و در ظرفی حاوی آب سرد و قطعات یخ بریزید تا فرایند پخت سریعا متوقف شود. این کار موجب می‌شود که رنگ پسته تغییر نکند.

پس از اینکه باسلوق ولرم شد، دستان خود را چرب کنید و میزان مناسبی از باسلوق را درون دست خود گرد کرده و درون پودر نارگیل بچرخانید.

توصیه ستاره به شما برای داشتن باسلوق‌های یک اندازه این است که باسلوق‌ها را با قاشق سوپ خوری استاندارد اندازه گیری کنید و یا از ترازو برای وزن کردن دقیق آن استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید به جای گرد کردن باسلوق ها، از قالب‌های سیلیکونی کروی شکل استفاده کنید؛ و یا باسلوق را به صورت تخته‌ای درون سینی بریزید و پس از خنک شدن برش بزنید.

چند نکته

در صورتی که تمایل به استفاده از ژله انار ندارید، می‌توانید از ۲ قاشق غذا خوری پودر ژلاتین استفاده کنید. برای این منظور پودر ژلاتین را با ½ از آب دستور به روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم) حل کنید و به آب و شکر اضافه کنید.

همچنین، برای طعم مطبوع‌تر بهتر است ½ از آب دستور را با ½ گلاب جایگزین کنید. یعنی به طور کلی ۱ و ½ پیمانه آب که ½ پیمانه آن را برای پودر ژلاتین استفاده خواهید کرد.

منظور از نشاسته گل، نشاسته‌ای است که به صورت تکه تکه و سفید است. این نشاسته با پودر نشاسته تفاوت دارد. برای تهیه نشاسته گل به فروشگاه‌های لوازم قنادی مراجعه کنید.

پس از غلتاندن باسلوق درون پودر نارگیل، باسلوق را به مدت ۳ تا ۶ ساعت در یخچال استراحت دهید.

برای سرو باسلوق می‌توانید به جای کاور کردن باسلوق با پودر نارگیل، باسلوق را در مخلوط پودر نشاسته ذرت و پودر قند بغلتانید.

روش دوم:

مواد لازم برای تهیه باسلوق با آب انار

مواد لازم

نشاسته گل           ۱/۳ پیمانه

آب         ۱ و ½ پیمانه

شکر      ¼ تا ½ پیمانه

آب انا     ½ پیمانه

پودر ژلاتین          2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه باسلوق ویژه شب یلدا با آب انار

ابتدا یک پیمانه آب را با نشاسته گل مخلوط کنید و اجازه دهید تا ته نشین شود. سپس از صافی رد کنید و درون یک قابلمه کوچک تفلون بریزید.

آب انار و شکر را مخلوط و به نشاسته اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مواد غلیظ شوند. میزان شکر از ¼ تا ½ بسته به ذائقه شما متفاوت خواهد بود.

پودر ژلاتین را با ½ پیمانه آب بن ماری کنید و به باسلوق اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر ژلاتین را 50 گرم پودر ژله انار جایگزین کنید.

در آخر کره را اضافه کنید و اجازه دهید مواد از حرارت بیفتد.

میزان مناسبی از باسلوق را در دست گرد کنید و در پودر نارگیل بغلتانید. در صورت تمایل می‌توانید کف سینی پودر نارگیل بپاشید و همه مواد باسلوق را درون سینی به طور یکسان صاف کنید و مجددا روی باسلوق را با پودر نارگیل بپوشانید. پس از خنک شدن برش‌های منظم مربعی یا لوزی شکل بزنید. همچنین، شما می توانید 2 قاشق غذاخوری پودر نشاسته و 1/2 پیمانه پودر قند را مخلوط کرده و این مخلوط را به جای پودر نارگیل برای کاور کردن باسلوق، جایگزین کنید.

برچسب ها: آشپزی، شیرینی پزی، قنادی، دستپخت، کیک و کاپ کیک، انواع دسر با انار، ژله انار، باسلوق انار، باسلوق ویژه شب یلدا، انواع کیک با انار تعداد بازديد: 2663 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز