Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:51

10
اسفند
ژلاتین را بیشتر بشناسید

ژلاتین را بیشتر بشناسید

ژلاتین را بیشتر بشناسید

ژلاتین را بیشتر بشناسید

 

 

ژلاتین پروتیینی است که از محصولات حیوانی تهیه مي‌‌شود. ژلاتین به طور عمده متشکل ازدواسید آمینه  گليسین و پرولین بوده (که جزء اسیدهای آمینه غیر ضروری هستند) و در مقایسه با سایر منابع پروتئینی جایگاه ممتازی ندارد. این اسیدهای آمینه در استخوان‌‌ها، بافت همبند و اندام‌‌های حیوانات وجود دارند و چون معمولا ما این قطعات را  مصرف نمی‌کنیم ممکن است از دریافت آنها محروم شویم. این اسید آمینه‌‌ها نه تنها برای پوست، رشد مو و ناخن مناسب هستند، بلکه برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و کنترل وزن نيز اهمیت دارند. گلیسین که حدود یک‌پنجم از اسیدهای آمینه در پودر ژلاتین را تشکیل مي‌‌دهد، دارای اثرات ضد التهابی است  و شواهد نشان مي‌‌دهند که بهبود زخم را تسریع مي‌‌بخشد. گلیسین موجود در ژلاتین همچنین مي‌‌تواند به سهولت و کیفیت خواب کمک کند. ژلاتین در صنعت هم کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی و تهیه داروها اشاره نمود. بنابراین ژلاتین مکمل  نسبتا خوبی برای سلامت است، اما خواص دیگری هم دارد که به برخی از آنها اشاره مي‌‌کنیم:

 

برقراری تعادل بین اسیدهای آمینه :

 

گوشت اندامها و تخم مرغ سرشار از اسید آمینه‌‌اي به نام متیونین است که این اسید آمینه موجب تشکیل ترکیب هموسیستئین در بدن مي‌‌شود. هموسیستئین عامل خطری برای بیماریهای قلبی ـ عروقی، سکته‌‌های مغزی و شکستگی استخوان‌ها است. علت اینکه بسیاری دانشمندان گوشت قرمز را با بیماری‌های متعددی ارتباط مي‌‌دهند تشکیل همین ترکیب است. دریافت ژلاتین که حاوی گلیسین است موجب متعادل شدن متیونین و کاهش خطرات آن مي شود.

 

ژلاتین و خواب :

 

گلیسین موجود در ژلاتین یک واسطه عصبی مهاری به شمار مي‌‌رود و موجب کاهش استرس و آرامش مغزی مي‌‌شود. علت آرامش بخشی ژلاتین  این است که گلیسین اثر مخالف هورمون نوراپی نفرین داشته و حملات اضطرابی را کاهش مي‌‌دهد. بسیاری از افراد به تجربه دریافته‌اند که با مصرف ژله در شب خواب آرام تری را تجربه مي‌‌کنند.

 

شیرینی‌‌های خانگی :

 

شیرینی‌‌های خانگی که از ژلاتین تهیه مي‌‌شوند (مارشمالو) مورد توجه کودکان واقع مي‌‌شود .همچنین اگر به این شیرینی‌‌ها پروبیوتیک اضافه شود موجب مي‌‌شود از نظر سلامتی کامل‌تر شوند. این شیرینی‌‌ها از عسل، ژلاتین، آب و وانیل تهیه مي‌‌شوند و جایگزین بسیار خوبی برای برای شیرینی‌های بازاری است. به آنها مي‌‌توان کاکائو و یا عصاره نعناع برای بهبود طعم نيزاضافه نمود.

 

سلامتی پوست و ترمیم مو :

 

ژلاتین از اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین تشکیل شده است که پیش ساز تشکیل کلاژن هستند و کلاژن ترکیبی است که در ساختار پوست وجود دارد. استفاده از ژلاتین همچنین تاثیر نور آفتاب بر روند پیری را کاهش مي‌‌دهد و موجب کاهش بروز چین و چروک در پوست صورت خواهدشد. بنابراین اگر ژلاتین در برنامه غذایی ما موجود باشد و بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیریم، کمتر احساس گناه مي‌‌کنیم. می‌توان ژلاتین را با آب، عسل و سرکه سیب مخلوط نمود و محلولی تهیه نمود که به صورت هفتگی موها را با آن ماساژ داد. با این کار استحکام موها بهتر شده و از ریزش مو مي‌‌توان جلوگیری نمود. اگر مي‌‌خواهید موهای ضخیم تر و قوی تری داشته باشید ، یک قاشق چایخوری پودر ژلاتین به بطری شامپو خود اضافه نمایید. بهتر است ژلاتین به صورت خوراکی مصرف شود، اما حتی زمانی که به صورت موضعی هم استفاده مي‌‌شود، مي‌‌تواند در صاف نمودن و تقویت پوست مؤثر باشد. مي‌‌توانید مخلوط 1 قاشق غذاخوری پودرژلاتین را با 2 قاشق غذاخوری آب گرم و 1 قاشق غذا خوری آب لیمو تازه تهیه نموده و به شکل ماسک جهت صورت استفاده نمایید. بعد از 15 دقیقه صورت را با آب گرم بشویید.

 

ژله خانگی:

 

با استفاده از پودر ژله مي‌‌توانید به راحتی ژله خانگی سالم بدون قند تهیه نمایید. متاسفانه برخی از پودر‌‌های ژله موجود در بازار غیر استاندارد بوده که در مواد تشکیل دهنده آنها افزودنی‌‌های غیر مجاز وجود دارد.شما به سادگی می توانید در منزل ژله‌‌اي با طعم سفارشی و با اضافه کردن ویتامین‌‌ها و پروبیوتیک‌‌ها تهیه نمایید که مورد علاقه  بچه‌‌ها نیز باشد.

 

کمک به دستگاه گوارش:

 

مطالعات نشان داده اند که مصرف ژلاتین برای حفظ تمامیت روده‌‌ها و عملکرد مناسب دستگاه گوارش مفید است. ژلاتین به افزایش ترشح اسید معده و حفظ دفاع مخاطی روده کمک مي‌‌نماید. کاهش ترشح اسید و کاهش دفاع مخاطی از علل امروزی مشکلات گوارشی است. ژلاتین همچنین به خود آب جذب مي‌‌کند و به  عبور آسانتر مدفوع در دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک مي‌‌کند. کمکی که ژلاتین به حفظ تمامیت روده‌‌ها مي‌‌کند موجب کاهش نشت مواد به خارج از فضای گوارشی شده و از بیماریهای متعددی از جمله بیماریهای خود ایمنی، بیماریهای آلرژیک و بیماریهای التهابی روده پیشگیری مي‌‌کند.

 

کمک به استخوان‌ها و مفاصل :

 

ژلاتین زیر ساخت‌های لازم برای سلامتی مفاصل را فراهم مي‌‌کند. ژلاتین برای کاهش وزن و درمان استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و استخوان‌های شکننده ( پوکی استخوان ) استفاده مي‌‌شود. برخی از افراد نیز آن را برای تقویت استخوان‌‌ها، مفاصل و ناخن استفاده مي‌کنند. ژلاتین برای کاهش درد مفاصل و دوره نقاهت پس از آسیب ورزشی استفاده مي‌‌شود. ژلاتین جذب کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد و سایر املاحی که برای تشکیل بستر استخوان مناسب است را افزایش مي‌‌دهد.

 

کمک به تنظیم هورمون‌ها :

 

تجمع بیش از حد استروژن در بدن به دلایل مختلف از جمله عدم تعادل هورمونی بدنبال مصرف فیتواستروژن‌های موجود در سویا و یادر معرض قرار گرفتن  بیش از حد با گزنو استروژن‌های موجود در پلاستیک مي‌‌تواند باعث التهاب ، ناباروری و تسریع روند پیری شود. از مزایای خوب ژلاتین، اثرات ضد استروژنی است که مي‌‌تواند به کاهش اثرات استروژن اضافی در بدن كمك نماید.

 

مصرف ژلاتین موجود در سوپ‌ها:

 

کم هزینه‌ترین راه دریافت  موثر مواد مغذی موجود در ژلاتین مي‌‌تواند به شکل استخوان‌های موجود در سوپ باشد که به قوام و خوشمزه تر شدن سوپ هم کمک  مي‌‌کند.

 

عوارض مصرف ژلاتین :

 

شواهد نشان داده اند که مصرف روزانه 10 گرم ژلاتین به مدت 6 ماه مشکلی ایجاد نمی کند ولی ایمن بودن مصرف بیشتر از این مقدار ثابت نشده است. عوارضی که از مصرف ژلاتین گزارش شده عبارتند از: طعم ناخوشایند در دهان، درد ناحیه شکم، نفخ و احساس سوزش سر دل. همچنین واکنشهای آلرژیک با مصرف این ماده ممکن است بروز کند. با توجه به اینکه ژلاتین محصولی حیوانی است، بعضی از مصرف کنندگان نگران آلودگی این محصولات بوده و از مصرف آن خودداری مي‌‌کنند. به عنوان مثال یکی از بیماریهای خطرناکی که مي‌‌تواند از این راه منتقل شود جنون گاوی است. در رابطه با مصرف ژلاتین در خانم‌های باردار و شیرده هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست و بهتر است در این افراد مصرف با احتیاط صورت گیرد. خوشبختانه هنوز تداخلات غذایی و دارویی در مورد ژلاتین گزارش نشده است.

 

مقدار مصرف ژلاتین :

 

اینکه چه مقدار ژلاتین مي‌‌توانیم مصرف کنیم به عوامل بسیاری مانند سن و وضعیت سلامتی بستگی دارد. تا کنون اطلاعات علمی دقیقی در این زمینه نداریم که مقدار دقیق مصرفی روزانه را بیان کند. باید به یاد داشته باشیم به صرف طبیعی بودن ماده‌‌اي نمی‌توان آن رابی خطر در نظر گرفت و به مقدار دلخواه مصرف نمود و بایستی حدودی در این زمینه رعايت شود.

 

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، ژلاتین، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 636 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز