Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:57

20
آذر
خمیر مارسیپان

خمیر مارسیپان

كليك كنيد.

افسانه ظروفی

 

 

از این خمیر برای تهیه انواع شیرینی‌های خشك استفاده می‌كنند. همچنین خمیر مارسیپان می‌تواند پوشش زیبا و مناسبی برای كیك‌های كره‌ای یا خامه‌ای باشد. این خمیر به دلیل قابلیت رنگ‌پذیری خوب، انعطاف و شكل‌پذیری مناسب در قالب‌ها و یا ساختن انواع گل و برگ برای تزئین كیك‌های خاص و شیرینی‌های مخصوص جشن، به كار گرفته می‌شود.

اگرچه به طور سنتی، برای تهیه خمیر مارسیپان از بادام آسیاب‌كرده بهره می‌گیرند، اما با استفاده از مغزهای دیگری همچون فندق نیز می‌توانید خمیری با طعمی متفاوت فراهم كنید و با استفاده از آن تنوع و تازگی در طعم برخی از شیرینی‌ها ایجاد نمائید. این خمیر به روش‌ها و فرمول‌های گوناگون تهیه می‌شود كه در اینجا به ذكر دو روش ساده آن می‌پردازیم.

در روش اول مخلوط الك‌كرده 150 گرم پودر شكر و آرد ذرت را روی میز كار بپاشید. آن‌گاه 450 گرم شكر را همراه با دو سوم‌پیمانه آب، در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا شكر حل شود. سپس یك قاشق سوپخوری گلوكز و یك چهارم قاشق چایخوری كرم تارتار به آن بیفزائید و به مدت 3 دقیقه، بجوشانید تا دمای شربت به 116 درجه سانتیگراد، برسد.

حالا ظرف محتوی شربت را در آب سرد بگذارید تا غلیظ و خنك شود. اكنون 450گرم بادام آسیاب‌كرده را درون شربت بریزید و بعد دو عدد سفیده تخم‌مرغ همزده را نیز به آن اضافه كنید. اینك دوباره ظرف را روی حرارت بگذارید و به مدت تقریبی 2 دقیقه، هم بزنید تا مخلوط، غلیظ شود. حال مایه فراهم‌كرده را روی سنگ مرمر بریزید و به كمك كاردك آن را زیر و رو كنید تا خنك شود.

سپس این مایه را روی پودر شكر پاشیده بر روی میز كار بریزید ورز دهید تا خمیر صاف و یكدستی به دست آید. خمیر مارسیپان را در جای خشك و خنك، در ظرف دردار نگه‌دارید. با این مقدار مواد حدود900 گرم خمیر مارسیپان خواهید داشـت. در روش دوم 100 گــرم پودرشكر را با یك دوم قاشق چایخوری آرد ذرت مخلوط و الك كنید.

آن‌گاه 100گرم شكر ریز به آن بیفزائید. سپس 225 گرم بادام آسیاب كرده را همراه با یك قاشق چایخوری آب لیمو و 2 عدد زرده تخم‌مرغ به مخلوط شكر بیفزائید و هم بزنید تا خمیر مناسبی به دست آید. حالا خمیر را روی سطح پودر شكر پاشیده، ورز دهید تا صاف و یكدست شود. خمیر فراهم كرده را در ظرف دردار و جای خنك نگه دارید.

با این مقدار مواد در حدود 450 گرم خمیر مارسیپان خواهید داشت. چنانچه بخواهید خمیر مارسیپان را به مدت طولانی نگه دارید، بهتر است آن را در فریزر بگذارید. گفتنی است با استفاده از این خمیر، می‌توانید انواع شكلات و میوه‌های مختلف را نیز تهیه نمائید. با بهره‌گیری از میوه‌های دست‌ ساخت‌تان با خمیر مارسیپان، می‌توانید تزئینات زیبا و جالبی برای كیك‌های جشن داشته باشید.

در پایان با آرزوی موفقیت و سرافرازی در همه امور برای یكایك شما عزیزان و دوستان همیشگی، در ادامه كلاس شیرینی‌پزی همچنان با ما همراه باشید.

 

برچسب ها: خمیر، خمیر مارسیپان، مارسیپان، قابلیت خمیر مارسیپان، مزایای خمیر مارسیپان، کاربرد خمیر مارسیپان، روش تهیه خمیر مارسیپان تعداد بازديد: 772 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز