Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:29

4
بهمن
خوراك‌های رژیمی ویژه سلامت ناخن (1)

خوراك‌های رژیمی ویژه سلامت ناخن (1)

كمبود ویتامین C در بدن می‌تواند منجر به تغییر شكل ناخن‌ها و كاهش رشد آنها شود. از طرفی وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود.

منیره نوری‌فرد

 

 

1-‌ مصرف پروتئین به اندازه كافی

ناخن‌ها عمدتاً از پروتئینی به نام «كراتین» ساخته می‌شوند و اگر رژیم غذایی روزانه افراد كم‌پروتئین باشد، ناخن‌ها شكننده و نازك شده و سرعت رشد ناخن‌ها كم می‌شود. رژیم غذایی نامناسب و عاری از پروتئین سبب بروز خطوط سفیدرنگی بر روی ناخن می‌شود. تغییر شكل ناخن‌ها نیز می‌تواند در اثر كمبود پروتئین در بدن باشد. پروتئین به مقدار فراوان در بسیاری از مواد غذایی به‌ویژه در مواد غذایی گوشتی وجود دارد و اگر رژیم غذایی روزانه ما حاوی مواد گوشتی باشد، پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف پروتئین اضافی نمی‌باشد. زیرا مصرف بیش از اندازه پروتئین نیز می‌تواند سبب بروز بیماری‌های دیگر شود.

2-‌ مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C

 كمبود ویتامین C در بدن می‌تواند منجر به تغییر شكل ناخن‌ها و كاهش رشد آنها شود. از طرفی وجود ویتامین C  در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می‌توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف كنید، زیرا ویتامین E نیز یكی دیگر از ویتامین‌هایی است كه در سالم بودن و رشد ناخن‌ها مؤثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اكسیژن‌رسانی به ناخن بهتر انجام می‌شود و این امر به نوبه خود سبب تقویت و رشد بهتر ناخن‌ها می‌گردد. ویتامین C و ویتامین E مكمل یكدیگر بوده و اگر با هم مصرف شوند اثرات مفید یكدیگر را تقویت می‌كنند.

3- مصرف مواد سرشار از ویتامین‌های گروه B

ویتامین بیوتین در تقویت و محكم كردن سُم حیواناتی مانند اسب نقش مؤثر دارد و از آن جایی كه سُم حیوانات نیز از ماده‌ای به نام «كراتین» ساخته می‌شود و این ماده در ساختمان ناخن‌های انسان وجود دارد بنابراین مصرف «بیوتین» می‌تواند بطور چشمگیری سبب افزایش رشد ناخن‌ها و تقویت و محكم شدن آنها گردد و از نازكی و شكسته شدن آنها جلوگیری می‌كند. سایر ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن‌ها مؤثر است و كمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب تغییر شكل آنها شود. از طرفی تغییر شكل نوك ناخن‌ها می‌تواند در اثر كمبود یك  و یا گروهی از ویتامین‌های B باشد.

4-‌ داشتن رژیم غذایی حاوی روی (Zinc)

روی یكی از عناصر مهم در تشكیل ناخن و سلامت آن می‌باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت‌های بدن ضروری است.

بنابراین كمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد. عنصر روی كه برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می‌باشد. عنصر روی در مواد غذایی كه منشأ گیاهی دارند نیز یافت می‌شود مانند انواع مغزها (گردو، بادام و ...)، غلات و حبوبات كه البته جذب آنها (روی حاصله از مواد گیاهی) به راحتی در بدن صورت نمی‌گیرد.

5-‌ داشتن رژیم غذایی حاوی آهن

كمبود آهن در بدن می‌تواند سبب خشكی و شكننده شدن ناخن و همچنین تغییر شكل و بد فُرم شدن آن گردد. كمبود آهن از رایج‌ترین كمبودهای تغذیه‌ای در زنان می‌باشد. به‌ویژه در زنانی كه دوره قاعدگی در آنها طولانی و شدید می‌باشد و یا در زنان باردار و زنانی كه تازه زایمان نموده‌اند، این كمبود شدیدتر می‌باشد.

همچنین افراد گیاهخوار و افراد دونده كه مسافت‌های طولانی را می‌دوند بیشتر در معرض كمبود آهن قرار دارند. برای جلوگیری از كمبود آهن می‌توان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه های خشك‌شده، زرده‌ تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز كم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه‌ها را مصرف نمود...

 

 

براي خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی ویژه سلامت ناخن- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: رژيم غذايي مناسب ناخن، ويتامين هاي مفيد براي ناخن، نقش كمبود آهن در ناخن، تاثير كمبود روي در ناخن، تاثير ويتامين C در سلامت ناخن تعداد بازديد: 960 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز