Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 11:14

8
تیر
خوراك‌های رژیمی غذایی در ماه رمضان (1)

خوراك‌های رژیمی غذایی در ماه رمضان (1)

همه افراد در ماه مبارك رمضان دو وعده مجزای سحری و افطار را مصرف می‌كنند، در صورت امكان افطار و شام از هم جدا باشد تا فرد بتواند به مرور مواد مورد نیاز بدن را دریافت کند.

حوریه دانش بدی

 

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه رمضان منافع زیادی می‌تواند بهمراه داشته باشد (اگر بطور اصولی غذا مصرف کنیم). در این قسمت توصیه‌هایی را در رابطه با تغذیه مناسب و پیشگیری از بروز مشکلات رایج در طول ماه رمضان در اختیار شما قرار می‌دهیم با رعایت این نکات شما می‌توانید براحتی روزه بگیرید و بطور کامل از فواید روزه‌داری بهره مند شوید.

توجه کنید که اگر روزه به شیوه مناسب انجام نشود یعنی رژیم غذایی بگونه‌ای باشد كه كالری زیادی وارد بدن شود، بطور حتم به بدن آسیب می‌‌رسد.

 نکات

 مقدار کافی آب بنوشید تا از کم‌آبی جلوگیری شود.

کافئین مدر است، یعنی باعث دفع آب از طریق ادرار می‌شود. پس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه یا چای خودداری نمایید. بهتر است در صورت مصرف چای، کمرنگ باشد.

 مقدار کافی سبزی در وعده‌های غذایی صرف نمایید. همین‌طور میوه را فراموش نکنید.

 از دریافت میزان بالای قند‌های ساده (قند و شکر) و شیرینی‌جات اجتناب نمایید.

 از مصرف غذاهای پرادویه خودداری كنید.

 با یک برنامه غذایی مناسب در این ماه می‌توان هیچ تغییر وزنی را مشاهده نکرد و یا گاها کمی کاهش وزن داشت.

 اگر در رژیم لاغری هستید، در این ماه نیز می‌‌توانید با كمی‌ تلاش برنامه خود را پیگیری كنید. باید بدانید كه با روزه گرفتن میزان انرژی مورد نیاز شما كاهش یافته و بدلیل سازگاری بدن، گرسنگی كمتر از روزهای عادی می‌‌گردد.

 نیازی به مصرف زیاد غذا در وعده‌های افطار، شام و سحر نیست، زیرا بدن مکانیسم‌های تنظیمی دارد که در خلال روزه‌‌داری فعال می‌شود و چربی بدن را مصرف می‌کند، بنابراین اگر روزه‌داری به شیوه صحیح انجام شده باشد، می‌‌تواند با كاهش كالری در بدن و كلسترول LDL  و افزایش كلسترول HDL  سبب بهبود سلامتی فرد شود.

در غیر این صورت كلسترول بد خون افزایش می‌‌یابد که در خیلی از افراد این مورد مشاهده می‌شود و همیشه اعتراض دارند که چرا بعد از این همه روزه‌داری وزن بدن و کلسترولشان افزایش پیدا کرده است.

 سحری حتما بیدار شوید

روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا كه ممكن است باعث افت قند خون و كاهش عملكرد فرد شود و ثانیا این امر باعث می‌شود تا فرد تمایل داشته باشد حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف كند كه ممكن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش كردن فرد شود.

همه افراد در ماه مبارك رمضان دو وعده مجزای سحری و افطار را مصرف می‌كنند، در صورت امكان افطار و شام از هم جدا باشد تا فرد بتواند به مرور مواد مورد نیاز بدن را دریافت کند. وعده سحری می‌تواند ویژگی یك صبحانه معمولی را داشته باشد و افرادی كه غذای سرد می‌خورند، می‌توانند وعده‌ای مشابه صبحانه را میل كنند و كسانی كه به غذای گرم عادت دارند می‌توانند وعده‌ای مانند ناهار میل كنند.

همچنین باید از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری پرهیز كنند و از كاهو و گوجه فرنگی و سالاد نیز در وعده سحری استفاده نمایند تا در طول روز كمتر احساس تشنگی كنند.افرادی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می‌کنند در طول روز دچار کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوند. این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی غذایی در ماه رمضان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، غذاهای چرب، تغذیه در رمضان، تغذیه مناسب در رمضان، سحری در رمضان، شیوه روزه داری تعداد بازديد: 1617 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز