Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:06

9
آذر
پسته پلو؛ غذای اصیل ایرانی +طرز تهیه

پسته پلو؛ غذای اصیل ایرانی +طرز تهیه

در قدیم غذایی به اسم باقالی پلو وجود نداشته بلکه این غذا پسته پلو بوده که به مرور به‌علت گرانی پسته باقالی جای آن را گرفته است.

پسته پلو یک غذای پاییزی است که در گذشته به علت وفور پسته در این فصل طبخ می شد. در زیر دستور طبخ این غذای اصیل ایرانی را برایتان ذکر کردیم.

مواد لازم:

سه پیمانه برنج

هشت تکه فیله مرغ صفر یا ماهیچه

سه پیمانه پسته تازه

دو پیمانه شوید تازه یا خشک

دو عدد پیاز متوسط

نمک و فلفل به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

سه قاشق سوپخوری زعفران آب‌کرده

سه قاشق سوپخوری زرشک

طرز تهیه:

*برنج را پاک کرده با آب ولرم به آرامی بشویید. سعی کنید برنج در موقع شستن خرد نشود. سپس به همراه مقداری نمک بگذارید تا خوب استراحت کند.

*پسته‌ها را هم پوست کنده و از پوست دوم جدا کنید تا دو‌لپه سبز رنگ پسته دیده شود.

*شویدها را بعد از پاک کردن و شستن خوب خرد کنید و کنار بگذارید. پیازها را هم ریز خرد کنید.

*فیله‌های مرغ یا گوشت را در مقداری روغن بریزید و در اواسط پخت، پیاز خرد‌کرده را هم افزوده و پس از کمی تفت‌دادن بگذارید تا تکه‌های مرغ بپزد.

*اگر دوست دارید کمی آب اضافه کنید. البته برای مزه‌دار‌کردن مرغ‌ها کمی زعفران آب‌کرده و نمک و فلفل هم اضافه کنید.

*برنج را به روش معمول در قابلمه آبجوش ریخته و بگذارید سبک شود. بعد از آبکش‌کردن برنج ته قابلمه را ته‌دیگ مناسب و دلخواه بچینید. برنج آبکش شده را روی ته‌دیگ ریخته و لایه لایه شوید و مغزپسته‌های بدون‌پوست را به آن اضافه کنید.

*مقداری روغن روی برنج ریخته و آن را به‌مدت 45دقیقه دم کنید.

*بعد از پخت، برنج را در دیس کشیده و با مرغ تزیین کنید. مقداری برنج را با زعفران، خوش‌عطر و بو کرده و با آن روی غذایتان را تزیین کنید. کمی زرشک را هم در روغن یا کره تفت دهید و با آن اطراف برنج را زیباتر کنید.

نکته: اگر می‌خواهید تکه‌های مرغ خوش طعم شده و بوی زهم آن گرفته شود یک سیب درختی را درشت خرد کرده، با مرغ بگذارید تا بپزد.

پخت سیب در کنار مرغ باعث لطیف‌تر‌شدن گوشت آن شده و بو و عطر خوبی هم به مرغ می‌دهد. البته از کرفس و هویج هم می توانید برای این کاراستفاده کنید.

لبو و باقالی کم کالری

لبو و باقالی دو خوراکی محبوب فصل پاییز و زمستان است که طرفداران بسیاری دارد. این دو خوراکی کم‌کالری می‌تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که رژیم غذایی دارند.

100گرم لبوی پخته‌شده 44 کیلوکالری و 100گرم باقالی 122 کیلو‌کالری دارد. همچنین 100گرم شلغم نیز 25 کیلو کالری دارد.

برچسب ها: شلغم، مرغ، آشپزی، غذای سنتی، زعفران، پلو، پسته، لبو، غذای ایرانی، باقالی، دستپخت، پسته پلو، باقالی پلو، برنج ایرانی، زعفران ایرانی، مرغ خوش طعم تعداد بازديد: 938 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز