Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 07:30

6
بهمن
روش‌های متنوع برای پخت شلغم

روش‌های متنوع برای پخت شلغم

روش‌های متنوع برای پخت شلغم

آماده كردن شلغم برای پخت

1- تازه‌ترین شلغم‌ها را برای پخت انتخاب كنید. شلغم تازه دارای پوست سخت و سفت و ریشه‌های سبز رنگ است كه با لمس كردن می‌توان به این موضوع پی برد. هرگز از شلغم‌هایی كه لكه‌های قهوه‌ای دارند استفاده نكنید. شلغم كهنه ممكن است پس از پخت طعم تلخی داشته باشد.

2- با یك چاقوی تیز، ریشه سبز شلغم را جدا كنید.

3- شلغم را زیر شیر آب سرد بشوئید. به این طریق هرگونه آلودگی و باكتری را از شلغم دفع می‌كنید.

4- پوست شلغم را با چاقوی تیز بگیرید. اگر پوست شلغم ترك خورده باشد شما باید لایه‌های زیرین و اطراف قسمت ترك خورده را نیز جدا كنید. درست مثل پوست كندن پیاز!

 

سرخ كردن شلغم

 

1 قاشق سوپخوری روغن زیتون را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. آن‌گاه 1 پیمانه پیاز خرد كرده را در تابه بریزید و تفت دهید. 3-4 عدد شلغم پوست كنده را خلالی خرد كنید (درست مثل خرد كردن سیب‌زمینی برای سرخ كردن). اكنون شلغم را همراه با 1 قاشق سوپخوری روغن زیتون اضافی درون تابه بریزید و 5 دقیقه تفت دهید. اینك حرارت اجاق را قدری ملایم‌تر كنید و صبر كنید تا شلغم نرم شود. حالا به خوراك نمك و فلفل بزنید و برای پذیرائی در ظرف مناسبی بریزید. شلغم سرخكرده را گرم و به همراه 1 قاشق سوپخوری آبلیموی تازه، میل كنید.

 

گریل كردن شلغم

گریل را گرم كنید. 500 گرم شلغم را پوست بكنید و چهار قاچ نمائید. برش‌های شلغم را به سیخ فلزی بكشید و دو طرف آنها را با 1 قاشق سوپخوری روغن زیتون كاملا چرب كنید. رویشان نمك و فلفل بپاشید و آنها را روی گریل بپزید. تقریبا دو دقیقه برای هر طرف سیخ‌ها كافی است. شلغم‌ها را برای پذیرائی در بشقاب بگذارید. اكنون 1 قاشق سوپخوری سیر رنده كرده را در 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون تفت دهید تا سیر طلائی رنگ شود. تابه را از روی حرارت بردارید و 2 قاشق سوپخوری جعفری خرد كرده و 1 قاشق چایخوری فلفل سیاه به سیر بیفزائید و مخلوط كنید. سس فراهم كرده را روی شلغم‌ها بریزید و خوراك‌ را با 1 قاشق چایخوری پوست لیموی رنده كرده میل كنید.

 

برشته كردن شلغم در فر

 

فر را با دمای 260 درجه سانتیگراد گرم كنید و سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید. 750 گرم شلغم را پوست بكنید و چهارقاچ كنید. 1 قاشق سوپخوری كره را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت اجاق آب كنید. شلغم‌ها را همراه با قدری نمك و فلفل در تابه بریزید و با قاشق هم بزنید تا تكه‌های شلغم به كره آغشته شود. شلغم را به صورت یك لایه در سینی نسوز بچینید. به گونه‌ای كه بینشان فاصله باشد و آنها را 25-30 دقیقه در فر بپزید تا نرم و طلائی رنگ شود. یك بار شلغم‌ها را زیر و رو كنید تا همه قسمت‌هایشان برشته و طلائی‌رنگ شود. خوراك را داغ میل كنید.

 

می‌توانید در یكی از روش‌های پخت پیشنهادی، از سیب‌زمینی خرد كرده نیز بهره بگیرید. در این صورت خوراكی با عطر و طعم متفاوت و فوق‌العاده خواهید داشت.

 

می‌توانید شلغم را به حلقه‌های نازك ببرید و با قدری نمك میل كنید و یا می‌توانید این حلقه‌های خوشمزه و لذیذ را در كنار همبرگر مصرف نمائید و یا حتی آن را جایگزین پیاز خام كنید.

 

شلغم را رنده كنید و روی سالاد مورد علاقه‌ خود بریزید. می‌توانید در این سالاد از انواع سبزیجات ترد با رنگ روشن نیز استفاده كنید.

 

شغلم را ریز خرد كنید و به سوپ مورد نظرتان بیفزائید. می‌‌توانید از ساقه كرفس و یا پیاز خرد كرده نیز در این سوپ بهره بگیرید.

می‌توانید شلغم را به این روش بخارپز كنید؛ ‌شلغم را به ورقه‌های نازك ببرید و در بخارپز بچینید. سبد را روی قابلمه حاوی آب جوش قرار دهید و 3-5 دقیقه بپزید. یا اینكه حلقه‌های شلغم را در سینی نسوز فر بچینید و 8-10 ساعت در فر با دمای 54 درجه سانتیگراد بپزید. هنگامی‌كه شلغم‌ها خشك و شكننده شدند، آنها را از فر درآورید. از این مدل شلغم پخته می‌توانید به عنوان یك میان وعده استفاده كنید و یا به عنوان كراكر كنار سوپ از آن بهره بگیرید.

 

4 دستور غذای فوری با شلغم

 

2 عدد شلغم را پوست بكنید و چهار قاچ كنید. در ظرف مناسبی قدری زنجفیل رنده كرده، عسل، روغن كانولا، نمك و فلفل بریزید. شلغم‌ها را در ظرف بریزید و مخلوط كنید تا شلغم‌ها به این مواد آغشته شوند. فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم كنید. شلغم‌ها را در سینی نسوز چربكرده بچینید و به مدت تقریبی 20-30 دقیقه در فر قرار دهید تا شلغم‌ها طلائی و برشته شوند.

 

 پوره شلغم با ژامبون

 

2 عدد شلغم را پوست بكنید، چهار قاچ كنید و در قابلمه حاوی آب جوش و اندكی نمك بپزید تا نرم شود. شلغم را با قدری كره، نمك و فلفل در دستگاه غذاساز پوره كنید. 2 ورق ژامبون را خرد كنید و در تابه بدون روغن برشته سازید. اكنون ژامبون را همراه با 1 قاشق سوپخوری پیازچه خرد كرده در ظرف مناسبی بریزید و مخلوط كنید. پوره شلغم را همراه با كمی پنیر پارمسان رنده كرده میل كنید.

 

 

خوراك شلغم سرخكرده با عطر سیر

قدری روغن زیتون در تابه مناسبی بریزید. 1 حبه سیر را پوست بگیرید و خرد كنید. 2 عدد شلغم را نیز پوست بكنید و خرد كنید. آن‌گاه شلغم و سیر خرد كرده را در روغن زیتون تفت دهید. قسمت‌های سبز رنگ ریشه شلغم را نیز خرد كنید، بشوئید و به مواد درون تابه بیفزائید.

 

سوپ تره‌فرنگی و شلغم با خامه

اندكی كره در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت اجاق آب كنید. 1 ساقه تره فرنگی را خرد كنید و در كره تفت دهید تا نرم شود. 3 عدد شلغم را پوست بكنید و خرد كنید. شلغم را همراه با 1 پیمانه آب مرغ به مواد درون قابلمه بیفزائید و بپزید تا نرم شود. حالا سوپ را در دستگاه غذاساز پوره كنید و به قابلمه برگردانید. 1 پیمانه دیگر آب مرغ بیفزائید و به سوپ نمك و فلفل اضافه نمائید. اكنون سوپ را برای پذیرائی در سوپخوری بكشید.

 

 

 

برچسب ها: شلغم، زندگی آنلاین، اموزش اشپزی تعداد بازديد: 8798 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز