Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:14

21
مهر
ادويه‌ها

ادويه‌ها

انواع ادويه‌

با توجه به اهمیت كاربرد ادویه‌ها در صنعت قنادی و نیز تأثیرگذاری آن‌ها در طعم و مزه‌ی شیرینی، در فصل‌های گذشته، به معرفی برخی از آن‌ها همچون هل، دارچین و وانیل، و توضیح درباره‌ی چگونگی مصرفشان در تهیه‌ی انواع كیك و شیرینی پرداختیم. در این‌جا و در ادامه‌ی آن بحث، به تعریف ادویه‌هائی مانند زیره، میخك و جوز می‌پردازیم. باشد كه مورد توجه شما خوانندگان ارجمند قرار گیرد و سودمند واقع شود.

زیره (CARAWAY)، ادویه‌ای است به رنگ سبز تیره كه از دانه‌های ریز و كشیده درست شده است. این ادویه- كه بوی تند و تیزی دارد- در كشورهای اروپای شرقی، اتریش و آلمان مصرف بیش‌تری دارد. در ایران نیز، از این ادویه‌ی خوشبو و مفید در تهیه‌ی غذاهای سنتی و نان‌ها بهره‌ می‌گیرند. همچنین، از آن برای طعم دادن به بعضی از كیك‌ها و بیسكویت‌ها استفاده می‌شود. مصرف زیره همراه با غذاهائی نظیر سیب‌زمینی و هویج پخته، پنیر و كدو نیز، دلپذیر و خوشایند است. گفتنی است كه برای مصرف زیره در تهیه‌ی كیك‌ها و شیرینی‌ها، باید آن را آسیاب و بعد الك كنید تا پوسته‌اش جدا شود. این ادویه، بو و طعم غالبی از خود به جا می‌گذارد. نوع دیگر زیره- كه تیره رنگ است-

(Cumin) نامیده می‌شود و در آشپزی هندی، مكزیكی، آفریقای شمالی و خاورمیانه، كاربرد بیش‌تری دارد. به منظور حفظ و نگهداری بهتر این ادویه، آن را به هنگام مصرف آسیاب كنید و دانه‌ی زیره را در شیشه‌‌ی رنگی، به دور از نور آفتاب نگه‌دارید.

میخك (CLOVES)، ادویه‌ای است دانه ریز و سیاه رنگ كه در مناطق جنوب شرقی آسیا شهرت دارد. از تركیب میخك و دارچین، برای طعم دادن به انواع پودینگ، كیك و بیسكویت استفاده می‌شود و مصرف آن در تهیه‌ی شربت مربای پرتقال، بسیار توصیه شده است. همچنین، تركیب این ادویه با سیب برشته-كه از دسرهای پر مصرف و پرطرفدار است-بسیار مناسب می‌باشد و خالی از لطف نیست!

جوز (NUTMEG)، ادویه‌ای است دانه درشت كه پوسته‌ی ضخیم و زبری دارد و از آن، برای معطر ساختن سس سفید، بشقاب سبزی و پنیر بهره می‌گیرند. همچنین، از آن در تهیه‌ی كرم‌هائی چون كاسترد، كیك‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌كنند. به منظور بهره‌گیری از جوز، می‌باید آن را از رنده‌ی ریزی رد كنید. دقت داشته باشید كه فقط به هنگام مصرف آن را رنده كنید؛ زیرا عطر و بویش را از دست خواهد داد. گفتنی است كه مصرف جوز، اشتها برانگیز است و موجب هضم آسان نیز می‌شود. در شماره‌های آینده‌ی نشریه‌ی آشپزباشی، در صفحه‌ی كلاس شیرینی‌‌پزی، همچنان با ما باشید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، اموزش اشپزی، ادويه‌ها تعداد بازديد: 459 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز