Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:32

29
آذر
بسته موضوعی 13: یلدا، شب زایش خورشید

بسته موضوعی 13: یلدا، شب زایش خورشید

در لابه‌لای برگ‌های تقویم، بعد از گذشتن روزها و ماه‌ها، بالأخره چیزی به شب یلدا یا همان چله‌ی خودمان نمانده است. شبی كه به قول قدیمی‌ها، با خود هزاران قصه و داستان به همراه دارد.

در لابه‌لای برگ‌های تقویم، بعد از گذشتن روزها و ماه‌ها، بالأخره چیزی به شب یلدا یا همان چله‌ی خودمان نمانده است. شبی كه به قول قدیمی‌ها، با خود هزاران قصه و داستان به همراه دارد كه در طول زمان نه‌تنها به دست فراموشی سپرده نشده، بلكه حتا از دیرباز تاكنون به عنوان یك آئین كهن، مورد توجه همه‌ی مردم بوده است. شبی كه حتا نامش برای همه، یادآور خاطرات شیرین خانه‌ی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در گذشته‌هاست و گل گفتن‌ها و گل شنیدن‌ها و دور كرسی نشستن‌ها را برای بیش‌تر افراد تداعی می‌كند.

شبی كه بهانه‌ی بسیار خوبی است برای تفأل به دیوان حافظ، خواندن شاهنامه، مشاعره، و در كنارش تدارك خوردنی‌های پائیزی. البته شب یلدا، در میان هر یك از اقوام مختلف ایرانی، آداب مخصوص به خود دارد و در سراسر ایران‌زمین، در این شب انواع تنقلات و خوراكی‌ها، با توجه به نوع فرهنگ و سبك زندگی مردم هر منطقه مصرف می‌شود. اما انار و هندوانه، از میوه‌هائی است كه هیچ‌وقت از قلم نمی‌افتند. زیرا در قدیم عده‌ی زیادی اعتقاد داشتند كه اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر زمستان سرما و بیماری سراغ آن‌ها نخواهد آمد. در آذربایجان، مردم هندوانه‌ی شب چله را- كه چیله قارپوزی می‌گویند- می‌خورند و باور دارند كه با خوردن آن، لرز و سوز و سرما بر تنشان بی‌اثر می‌شود. در این بسته موضوعی شما را با آیین و سنت شب یلدا آشنا خواهیم کرد:

شبی به بلندی یلدا: در این مقاله با آیین و بلندای شب یلدا آشنا می شوید.

رسمی کهن، جشنی قشنگ:  شما را در این مقاله با روش و سنن شهر های مختلف در شب یلدا آشنا می کنیم.

میوه در سبد فیلو: در این مطلب شما را با میوه آرایی شب یلدا آشنا می کنیم.

شب زایش خورشید: در این مقاله با رسوم و تاریخ شب یلدا آشنا می شوید.

انار یاقوت شب یلدا: در این مطلب در مورد خواص انار میوه یلدایی شما را آگاه می کنیم.

یلدا جشن تولد خورشید: در این مقاله شما را با زیبایی و قدمت شب یلدا آشنا می کنیم.

تدابیر سنتی برای شب یلدا: در این مقاله شما با خوراکی ها و میوه های یلدا از نظر طب سنتی آشنا می شوید.

ایده های اناری برای شب یلدا: در این مطلب شما با میوه آرایی با انار آشنا می شوید.

انار و طب سنتی: شما رد این مطلب یا خواص و طب سنتی در مورد میوه انار آگاه می شوید.

آشنایی با فسفه خوراکی های سفره شب یلدا: در این مقاله با فلسفه خوراکی های شب یلدا آشنا می شوید.

 

برچسب ها: شب یلدا، میوه آرایی شب یلدا، آداب و رسوم شب یلدا، قدمت شب یلدا، یلدا و رسوم مختلف تعداد بازديد: 1732 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز