Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:38

30
بهمن
پشت‌پرده ترشی و شور برای کودک

پشت‌پرده ترشی و شور برای کودک

به والدین توصیه می‌شود که غذاها و مواد غذایی شور و ترش را تنها برای لذت بردن طعم آن غذاها به کودک خود بدهند و از زیاده‌روی در مصرف آنها برای مصرف توسط کودک خود اجتناب نمایند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

اهمیت مصرف غذاهای شور و ترش در کودکان

بر اساس نظر متخصصان سلامت سازمان بهداشت جهانی، مصرف غذاهای شور و ترش باید در بین افراد بزرگسال با دقت و به مقدار تعیین شده برای آنها استفاده شود، اما اکثر استانداردهای بین‌المللی در مورد مصرف غذاهای شور و ترش در کودکان بر این اعتقادند که کودکان تا حدی بیشتر از بزرگسالان می‌توانند از غذاهای شور و ترش استفاده نمایید و بر این اعتقاد هستند که اگرچه مصرف زیاد این غذاها می‌تواند مضراتی برای کودکان در پی داشته باشد، اما منافعی نیز برای برخی از کودکان به همراه خواهد داشت. 

منافع مصرف غذاهای شور و ترش

اکثر کودکان از خوردن غذاهای طعم‌دار لذت می‌برند. دو طعمی که بعد از طعم شیرینی مورد توجه بیشتر کودکان می‌باشند، طعم‌های شور و ترش می‌باشند.

کودکان از خوردن میان‌وعده‌های شور مانند تنقلات شور، چیپس یا سیب‌زمینی با طعم شور، چوب شور یا خیارشور لذت می‌برند.

خوردن متعادل شوریجات در کودکان می‌تواند در به تعادل در آوردن الکترولیت‌های بدن کودک موثر باشد، به خصوص تمایل کودکانی که زیاد فعالیت بدنی دارند و یا ورزشکار هستند به مصرف غذاهای شور بیشتر است که این نشان از تمایل بدن کودک برای به توازن درآوردن الکترولیت‌های از دست رفته از طریق تعریق از راه مصرف غذاهای شور می‌باشد.

در صورتی که میزان ترشحات گوارشی بدن کودک کم و مبتلا به سوء‌هاضمه‌های جزئی باشد، یا میزان آنزیم‌های گوارشی او تنظیم نباشد، مصرف غذاها یا تنقلات با طعم ترش می‌تواند در به تنظیم درآوردن میزان ترشحات گوارشی تا حدی موثر باشد.

به علاوه اینکه برخی کودکان از مصرف غذاهای ترش لذت می‌برند. 

مضرات مصرف غذاهای شور و ترش

از جمله مضرات مصرف زیاد غذاهای شور در کودکان می‌توان به بی‌اشتهایی، بد‌خوری‌های غذایی و حتی چاقی و بروز بیماری فشار خون در سنین بالاتر اشاره کرد.

مصرف زیاد غذاهای ترش نیز می‌تواند با به هم زدن اسیدیته معده در هضم غذاها در بدن کودک اختلال ایجاد نماید و باعث بروز مشکلات گوارشی در بدن کودک شود. 

توصیه به والدین

به والدین توصیه می‌شود که غذاها و مواد غذایی شور و ترش را تنها برای لذت بردن طعم آن غذاها به کودک خود بدهند و از زیاده‌روی در مصرف غذاها و سس‌های آماده که طعم شور و ترش را با هم دارند برای مصرف توسط کودک خود اجتناب نمایند.

بیشتر بخوانید:

ترشی قارچ و بادمجان

نکاتی در تهیه ترشی و طرز تهیه سه نوع ترشی

درپوش شیشه‌های ترشی و مربا

آشپزی ویژه ترشی

 

برچسب ها: تغذیه کودک، زندگی آنلاین، کودک و ترشی، کودک و ترشی جات، شور و ترشی، شوریجات و کودک، ضررهای شور و ترشی تعداد بازديد: 642 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز