Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:30

5
مرداد
راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان

راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان

در کودکان نیاز به توسعه عادات غذائی سالم بیشتر از وعده‌های غذائی صحیح است. این بدین معنا است که تمام عوامل رفتاری، اجتماعی و محیطی بر غذا خوردن تاثیر می‌گذارند.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

در اینجا به تعدادی نکات کلیدی در ایجاد رژیم سالم برای کودکان سنین 2 تا 8 سال  اشاره می‌شود.

الف) کنترل وزن و فعالیت فیزیکی اساس سلامت کامل هستند

هرم برای کودکان تصویری از فعالیت، بازی و ورزش را نشان می‌دهد که تقویت کننده این تفکر است که، ورزش بخشی از سلامت کامل است.

کنترل وزن و فعالیت فیزیکی اساس تغذیه خوب هستند زیرا ثابت نگهداشتن وزن بدن و استمرار فعالیت برای سلامت بسیار اهمیت دارند.

هرچند، این مطلب به معنای نگرانی درباره تصویر ذهنی از  بدن یا لاغری در سنین جوانی نیست، بلکه به منظور تشویق کودکان برای انجام امور فیزیکی است تا در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند.

یعنی اینکه، عادات غذائی کمک کنند به مقاومت کودکان در مقابل بسیاری از غذاهای اغوا کننده پرکالری و کم ارزش غذائی. و این هم بدین معناست که رشد و توسعه شیوه زندگی در سال‌های اول زندگی در  پیشگیری از بیماری‌ها

مفیدتر است تا اینکه انتظار بکشیم که مشکلات سلامت ایجاد شوند و در صدد رفع آنها باشیم.

ب) کربوهیدرات‌های بهتر برای سلامت بهتر: شکلی از غلات که تفاوت عظیمی در سلامت ایجاد می کنند

گروه غلات یک نمونه برجسته از فقدان اطلاعات درباره انتخابات موجود در هرم غذایی است.

این گروه شامل، غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل نان، غلات سرد و گرم، ماکارونی، برنج و محصولات پخته شده نظیر شیرینی‌ها و بیسکوئیت‌ها هستند.

همچنین شامل هر چیزی از آرد جو دو سر تا کیک‌ها و نان‌های تست می‌باشد.

در این گروه، غذاهائی با ارزش غذائی کم و غذاهای بسیار سالم و غنی از ویتامین‌ها، املاح و فیبر رژیمی وجود دارند.

اغلب محصولات غله‌ای که ما در سوپرمارکت پیدا می‌کنیم تخلیص و فراوری شده هستند، که نشان می‌دهد این محصولات چندان مغذی نیستند.

غلات تخلیص شده، همانند غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمینی، دارای کربوهیدرات‌های ساده هستند که در بدن مشابه با قند عمل می‌کنند.

بنابراین این حقیقت که شیرینی‌های قندی و کربوهیدرات‌های تخلیص شده در نوک هرم قرار دارند تا حدودی یک تناقض است.

برای حل مشکل، نیازمند این هستیم که والدین درباره چگونگی انتخاب منابع بهتر کربوهیدرات مانند غذاهای حاوی غلات کامل، اطلاعاتی داشته باشند.

در غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری یافت می‌شوند که مواد مغذی بیشتری فراهم می‌کنند و اثر بهتری بر متابولیسم و هضم بدن دارند.

ج) مکانی برای چربی ها در رژیم سالم

هرم USDA شامل چربی‌ها و شیرینی‌ها در راس می‌باشد، با این دستور که: "زیاده روی نکنید".

این مطلب بدون شک به سمتی حرکت کرده که یک رژیم معمول و متعادل برای کودکان فراهم کند، زیرا هم اکنون بر پایه قند و چربی بنا شده است.

این به مفهوم محدودیت در مقادیر زیاد چربی در رژیم بچه‌ها است، زیرا زیاد خوردن غذاهای چرب ممکن است به طور بالقوه در اضافه وزن نقش داشته باشد.

اگرچه، قرار دادن تمام چربی‌ها در راس هرم، سبب می‌شود مکانی برای چربی‌های سالم در رژیم کودکان نادیده گرفته شود.

چربی، در کنار کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، ماده مغذی ضروری است که بدون آن نمی‌توانیم زنده بمانیم.

والدین باید تلاش کنند تا اشکال سالم‌تر چربی را انتخاب کنند.

د) انتخاب منابع بهتر پروتئینی

غذاهای گروه گوشت و محصولات لبنی منابع اصلی پروتئین در رژیم های بچه‌ها هستند (هرم شامل منابع پروتئینی گیاهی مثل مغزها، دانه‌ها و لوبیاها در گروه گوشت است).

در حالی که تمام این غذاها مثال‌هایی از منابع عالی پروتئین هستند، منابع حیوانی کیفیت پروتئین بالاتری نسبت به منابع گیاهی دارند.

این بدان معناست که با نیازهای رشد بدن هماهنگ تر هستند. نکته منفی آن است که گوشت و محصولات لبنی، از غذاهای گیاهی ناسالم‌تر هستند و نوع چربی در غذاها برای سلامتی اهمیت دارد.

به منظور ایجاد تعادل بین پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های خوب، کودکان باید محصولات لبنی و گوشت  کم چرب یا بدون چربی مصرف کنند و رژیم آنها باید شامل انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی باشد.

ه) تا می‌توانید سبزی و میوه بخورید

هر کودکی در ایالات متحده می‌تواند از مصرف میوه و سبزی روزانه منتفع گردد.

در گروه‌های غذائی دیگر، من تاکید کرده‌ام که تعدادی غذاها بهتر از بقیه هستند و ناسالم‌ترین غذاها باید محدود شوند.

اما در این گروه، پیام اصلی آن است که: بیشتر، بیشتر و بیشتر!

البته، هنوز هم در این گروه انتخاب اهمیت دارد.

در حالی که هر میوه یا سبزی که به رژیم افزوده می‌شود، حتی اگر دقیقا همگی مشابه نباشند اما مقادیر مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را تامین می‌کنند. و مهم تر آن که ، بعضی میوه‌ها و سبزی‌ها ممکن است فراوری یا

به شکلی با ارزش تغذیه‌ای کمتر تهیه شده باشند.

سرانجام آنکه، بعضی سبزی‌ها مثل سیب زمینی، در بدن، بیشتر شبیه به غلات تخلیص شده عمل می‌کنند و قرار دادن آنها در این گروه منجر به گمراهی می‌شود.

و) خودداری از مصرف قند و چربی اضافه

منطق دقیق‌تری در گروه‌های قسمت‌های پایین‌تر هرم وجود دارد، زیرا اغلب غذاهائی که ما در روز به آنها برخورد می‌کنیم، به سادگی می‌توانند در یک یا تعداد بیشتری از این طبقات قرار داده شوند.

شیر به گروه لبنیات، سیب به گروه میوه‌ها و ساندویچ بوقلمون به گروه‌های غلات و گوشت تعلق دارند (کاهو و گوجه فرنگی در گروه  سبزی‌ها).

اما قرار گرفتن شیرینی‌ها و چربی‌ها در راس هرم می‌تواند در این زمینه که کدام غذاها نباید خورده شوند، گیج کننده باشد.

قند و چربی اضافه ممکن است به صورت تغلیظ شده در گروهی از غذاها مثل کره و آب نبات قرار بگیرند (که هرم در آن بخش به تصویر کشیده است)، و همچنین در سرتاسر غذاها در گروه‌های دیگر نیز مثل شیر، گوشت و گروه‌های غلات توزیع شده باشند.

این بدان معنی است که شما می‌توانید از خوردن هر غذائی که به عنوان "چربی" یا "قند" می‌شناسید، خودداری کنید، اما هنوز غذائی که می‌خورید پر از چربی یا قند باشد.

اینها همگی از مشکلات انتخاب هستند، به عنوان مثال، انتخاب غلات شیرین یا غیر شیرین برای صبحانه، شیر کم چرب یا پرچرب، ماست شیرین شده با قند یا ماست ساده، کنسروهای میوه یا میوه تازه، پنیر کم چرب یا برش‌های پنیر

چدار...

به بیان دیگر، انواع غذاهائی که از گروه‌های پایین‌تر انتخاب می‌کنید، اغلب تعیین کننده میزان مصرف چربی یا قند هستند.

در اغلب موارد، قند و چربی در غذاها پنهان هستند. بهتر است اینطور بگویم که ساندویچ کره بادام زمینی و مربا را با جایگزین کردن میوه تازه به جای مربا درست کنید و باور داشته باشید که قند کمتری دارد. و به این ترتیب قند در فهرست مواد تشکیل دهنده آن نیست.

کنسانتره میوه در غذا یك شكل دیگر از قند است و قند آن هنوز بالا خواهد بود و آیا تشخیص می‌دهید که به اغلب انواع کره بادام زمینی قند افزوده شده است؟

و اینکه در نان شیرین کننده وجود دارد و باعث افزودن مقادیر اندکی  قند به کل غذا می‌شود. به بیان دیگر، کودکان برای دریافت شکر در رژیم‌شان، نیاز ندارند که غذاهائی را بخورند که ما شیرین تشخیص داده‌ایم.

کودکان سالم 2 تا 8 سال

- کودکان، بالغین کوچک نیستند: آنها نیازهای رژیمی خاصی دارند و ممکن است تا حدی عادات غذائی متفاوتی داشته باشند.

- در کودکان نیاز به توسعه عادات غذائی سالم بیشتر از وعده‌های غذائی صحیح است: این بدین معناست که تمام عوامل رفتاری، اجتماعی و محیطی بر غذا خوردن تاثیر می‌گذارند.

والدین باید در جستجوی فرصت‌ها برای کمک به کودکان در یادگیری درباره غذا و درگیر کردن آنان با تغذیه خودشان، باشند. 

- امروزه کودکان رژیم‌شان به دور از تعادل است، کالری بسیار زیاد همراه با مواد مغذی بسیار کم دریافت می‌کنند.

هرم راهنمای غذائی برای بچه‌های کوچک یک ابزار مناسب برای تامین اجزاء اصلی رژیم متعادل است، اما فاقد  برخی اطلاعات اساسی درباره چگونگی انتخاب سالم‌ترین غذاها است.

برای یک رژیم ارزشمند تغذیه‌ای، دانستن آنکه به منظور انتخاب غذا از هر گروه در هرم، چه چیزی اهمیت دارد بسیار ارزشمند است.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، سلامت کودک، فعالیت فیزیکی کودک، کنترل وزن کودک، کودک و کربوهیدرات، چربی و کودک، پروتئین و کودک، کودک و سبزی و میوه تعداد بازديد: 864 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز