Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:24

2
مهر
ارتقا سلامت کودکان با ارایه صبحانه و شیر در مدارس

ارتقا سلامت کودکان با ارایه صبحانه و شیر در مدارس

صبحانه وعده غذایی مهمی برای كودكان است و چندین مطالعه نشان داده‌اند كه كودكانی كه به طور دایم صبحانه را سرسری می‌گیرند، دریافت كلی كمتری از مواد مغذی مهم دارند.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

الف) برنامه صبحانه مدرسه 

در آمریکا حدود 57 درصد مدارس در برنامه صبحانه مدرسه شركت دارند، این برنامه در سال 1966 برای تخمین اینكه كودكان نیازمند از نظر تغذیه‌ای فرصت خوردن صبحانه‌ای خوب را خواهند داشت تاسیس شد.

مانند برنامه ناهار مدرسه، این برنامه غذاهای رایگان و ارزان را برای كودكان واجد شرایط عرضه می‌كند.

فرض بر این است كه صبحانه‌ها مانند ناهارها از همان محدودیت‌ها در چربی، چربی اشباع و كلسترول پیروی كنند و آنها باید یک چهارم از كالری، پروتئین، آهن، كلسیم، ویتامین A و ویتامین C مورد نیاز كودك را تامین كنند.

صبحانه باید شامل شیر؛ یك میوه، سبزی یا آبمیوه كامل؛ نان یا سایر محصولات غله‌ای؛ و گوشت یا یك جانشین گوشت باشند.

صبحانه وعده غذایی مهمی برای كودكان است و چندین مطالعه نشان داده‌اند كه كودكانی كه به طور دایم صبحانه را سرسری می‌گیرند، دریافت كلی كمتری از مواد مغذی مهم دارند.

غذاهای صبحانه شامل شیر، آبمیوه یا میوه و غلات غنی شده هستند، بنابراین، آنها به طور سنتی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی اند.

برخی مطالعات دریافته‌اند كه كودكانی كه صبحانه را سرسری می‌گیرند احتمال بیشتری برای اضافه وزن داشتن، دارند.

مطالعه‌ای در سه مدرسه نشان داد كه اجرای یك برنامه صبحانه مدرسه می‌تواند عملكرد آموزشی را بهبود بخشد در حالیكه میزان تاخیر و غیبت را بین دانش آموزان كاهش می‌دهد.

برنامه صبحانه می‌تواند همان مشكلات برنامه ناهار مدرسه را متحمل شود- غذاهایی كه غیر جذابند یا به اندازه‌ای كه باید سالم نیستند.

اما این برنامه می‌تواند برای كودكانی كه ممكن است به هر صورت صبحانه مغذی كاملی را در خانه دریافت نكنند تفاوت زیادی ایجاد كند.

ب) برنامه ویژه شیر

این برنامه شیر را برای كودكانی كه آن را از طریق برنامه‌های ناهار یا صبحانه مدرسه دریافت نمی‌كنند، اغلب از طریق برنامه‌های مهدكودك، اردوهای تابستانی و مدارسی كه در برنامه‌های ملی ناهار شركت نمی‌كنند، مهیا می‌كند.

شیری كه در این برنامه ارائه می‌شود اغلب كامل یا شیر كم‌چربی (2 درصد) است، كه هر دو دارای چربی اشباع و كالری‌های بالا هستند.

والدینی كه كودكان‌شان در مدرسه از طریق این برنامه شیر دریافت می‌كنند می‌توانند خواستار ارائه كردن شیر بدون چربی یا كم‌چرب 1 درصد باشند، هر دوی آنها همان مقدار پروتئین و كلسیم را فراهم می‌كند و انتخاب‌های سالم‌تری برای كودكان هستند.

 

برچسب ها: تغذیه مدرسه، میان وعده مدرسه، وعده غذایی مدرسه، صبحانه مدرسه، برنامه شیر مدرسه، مدرسه و کودک، کودک و تغذیه مدرسه تعداد بازديد: 1063 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز