Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 09:47

4
مهر
اهمیت آموزش تغذیه به نوجوانان

اهمیت آموزش تغذیه به نوجوانان

نوجوانان معمولا از غذاهای فست فود بیشتر استفاده می کنند و بیشتر به این دلیل است که زمان خوردن وعده های اصلی مانند ناهار با مدرسه، باشگاه و دیگر برنامه های آنها برخورد دارند.

الهه گمرک چیان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

با وجودی که برنامه های آموزشی تغذیه دارای مزایای مهمی هستند، بین دانش تغذیه و نحوه رفتار غذاخوردن، هنوز هم شکاف عمیقی وجود دارد.

هنگامی آموزش اصول تغذیه‌ای،  قادر است دانش و رفتار را بهبود بخشد که این ارزش ها در سایر حوزه ها مانند زندگی  و جامعه تقویت شود.

رژیم های غذایی پرخطر در دختران نوجوان

اخیرا مطالعات دانشگاه واترلو نشان داده است که دختران نوجوان که دائما در حال گرفتن رژیم هستند احتمالا رفتارهای پرخطر در رابطه با سلامتی از جمله سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا و نخوردن صبحانه را بیشتر تجربه می کنند. 

البته به نظر  طبیعی می رسد که بین رژیم و رفتارهایی مثل اعتیاد و بدخوری ارتباط وجود داشته باشد.

یافته ها نشان می دهند که رژیم دائمی و دیگر رفتارهای پرخطر سلامتی ممکن است با فاکتورهای رایج مثل تصویر بدن مرتبط باشد.

محققان  افزودند: ارتباط بین رژیم غذایی و سایر رفتارهای مغایر با سلامت، نگران کننده است، زیرا تغییرات پس از بلوغ اغلب منجر به افزایش وزن در میان دختران می‌شود و فشارهای باورنکردنی از رسانه های اجتماعی و جاهای دیگر برای به دست آوردن و حفظ وزن ایده آل وجود دارد.

محققان به این باور رسیدند که کاهش وزن ذهنی چیزی نیست که ما باید لزوما به خصوص این جمعیت را به آن تشویق کنیم، زیرا ممکن است ابتکارات به اصطلاح معطوف به رژیم غذایی موجب آسیب بیشتر فرد شود.

در عوض، ما باید روی "سلامتی به عنوان شاخص سلامت" تمرکز کنیم.

عملا این هدف فقط با درک روش های پیچیده ای که این عوامل در تعامل با آن هستند، امکانپذیر است.

ما می توانیم مداخلات موثر را شناسایی کنیم، همچنین پیش بینی و نظارت بر اثرات ناخواسته چنین مداخلات رانیز در نظر داشته باشیم.

افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا

بعنوان مثال در مطالعات جدید منتشر شده، دختران نوجوان که به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند نمی توانند به حداکثر میزان توده استخوانی خود برسند.

نتایج  نشان داد افرادی که به طور مرتب در دبیرستان از این نوع نوشیدنی‌ها مصرف کرده بودند توده استخوانی کمتری در ستون فقرات داشتند.

وقتی محققان سایر فاکتورها را که بر توده استخوانی تاثیر داشتند مانند ورزش، تغذیه و وزن را نیز بررسی کردند، نتیجه مشابهی بدست آمد.

زنان معمولا در سنین 20 تا 25 به اوج توده استخوانی خود می رسند. شرکت کنندگان در این تحقیق پرسشنامه هایی درباره برخی از عوامل سبک زندگی را پاسخ دادند و اندازه گیری تراکم استخوان آنها در ستون فقرات کمری انجام شد. وقتی که به  نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌رسید، از خانم ها خواسته شد که عادت‌های دوران دبیرستان را بازگو کنند.

یافته های جدید، نتایج  قبلی را در ارتباط با نوشیدنی‌ها  و تاثیر آن بر کاهش توده استخوانی و افزایش خطر مرگ در افراد مسن تر، تایید می کند.

مصرف بی رویه غذاهای بیرون از منزل

افزایش مصرف غذاهای بیرون از خانه یکی دیگر از عادت های نادرست دیگری است که در بین نوجوانان رواج پیدا کرده است.

نوجوانان معمولا از غذاهای فست فود بیشتر استفاده می کنند و بیشتر به این دلیل است که زمان خوردن وعده های اصلی مانند ناهار با مدرسه، باشگاه و دیگر برنامه های آنها برخورد دارند و زمان آنها با هم یکی است.

برای کنار گذاشتن این عادت ناسالم بهتر است والدین اجازه دهند فرزندشان فقط یک بار در هفته فست فود مصرف کند؛ وسایر روزها برای او غذا آماده نموده و غذاهای سالم را در دسترس او قرار دهند.

مثلا یک ساندویچ ساده و سالم برای آنها آماده نمایید تا پس از برگشت از مدرسه بخورند.

نتایج حاصل از تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان نشان می دهد، دانش، نگرش و مهارت و ویژگی‌های دوره جوانی، خانواده، کارکرد خانواده و سبک زندگی خانواده، عوامل اجتماعی - اقتصادی  عوامل تاثیرگذار بر انتخاب سبک زندگی در جوانان هستند.

از دیدگاه مشارکت کنندگان رشد شخصی یکی از عوامل تاثیرگذار در پیروی جوانان از سبک زندگی سالم است بطوریکه با وجود عزت نفس در جوان، گرایش به رفتارهای سالم در او بیشتر مشاهده می شود.

مطالعات جدید نشان می دهد که میزان عزت نفس با مصرف سبزیجات، میوه، الگوی خواب و استراحت، مصرف سیگار و روش مقابله با استرس ارتباط معنی داری دارد.

 همچنین مشارکت کنندگان بیان کردند داشتن مهارتهای زندگی، امید به آینده و هدفمندی از دیگر عوامل کلیدی در پیروی آنان از سبک زندگی سالم است و جوانانی که دارای مهارت‌های ارتباطی از جمله خوش رویی و احترام در ارتباط با دیگران و مهارت نه گفتن و غیره باشند از سبک زندگی سالم پیروی خواهند کرد.

یافته های مطالعه ای دیگر نیز در تایید این یافته ها است.

به عقیده مشارکت کنندگان، ویژگیهای دوران جوانی مانند نیاز به تعلق به گروه همسالان منجر به پیروی آنان از سبک زندگی دوستان می شود، بطوریکه که اگر دوستان رفتارهای سالمی داشته باشند منجر به تشویق جوان در انجام رفتارهای سالم می شود و بالعکس.

آنان بیان کردند اگر جوان از پیامد و عواقب رفتارهای ناسالم خود آگاهی داشته باشد از این رفتارها  اجتناب می کند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه واترلو جوانان درباره سطح پایینی از احتیاط مناسب که در هنگام مواجه با غذا نیاز دارند انجام شد.

این مطالعه 32 رفتار مختلف غذایی را در بین دانش آموزان دبیرستانی انتاریو در رده 10 تا 12 اندازه گیری کرد. متوجه شده اند که کمتر از 50 درصد از توصیه شامل بهداشت عمومی و روش های پیشگیری از آلودگی توسط دانش آموزان انجام شد.

دانش آموزان دبیرستانی نسل بعدی دست اندرکاران مواد غذایی را تشکیل می دهند، اما آنها مورد مطالعه قرار نمی گیرند.

آنها فقط شروع به تهیه غذا برای خود و دیگران می کنند و همچنین در صنایع غذایی شروع به کار می کنند.

محققان دانش آموزان را در کلاس های غذا و تغذیه دبیرستان مشاهده کردند، سپس قبل از اینکه دانش آموزان برنامه آموزش استاندارد مواد غذایی انتاریو را پس از دو هفته و سه ماه بعد برنامه ریزی کردند.

این برنامه به آنها کمک کرد آنها را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، اما بسیاری از مردم همچنان درگیر رفتارهای پر خطر هستند.

ما می توانیم تاکید زیادی بر آموزش بهداشت ایمنی عمومی به عنوان راهی برای محافظت از مردم از والدین خود داشته باشیم.

"Majowicz" گفت ما زمانی می توانیم تفاوت را ایجاد کنیم که به نوجوانان در زمان دبیرستان امنیت غذایی را آموزش دهیم قبل از آنکه شروع به تهیه غذا برای خود و دیگران کنیم.

 

برچسب ها: تغذیه نوجوان، تغذیه نوجوانان، رژیم غذایی نوجوان، آموزش تغذیه به نوجوانان، اهمیت آموزش تغذیه به نوجوانان، تغذیه دختران نوجوان، نوجوانان و نوشیدنی های انرژی زا، مصرف فست فود در نوجوانان تعداد بازديد: 600 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز