Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 مهر 1396 - 19:32

13
مرداد
اهمیت فوق العاده آب و هیدراسیون در کودکان

اهمیت فوق العاده آب و هیدراسیون در کودکان

اگر كودكان آب بیشتری را نسبت به آنچه دریافت می‌كنند از دست بدهند، می‌توانند دهیدراته شوند، شرایطی كه می‌تواند از سردردها و بی‌حالی جزئی تا بیماری‌های بالقوه تهدید كننده حیات باشد.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

بعد از هوایی كه تنفس می‌كنیم آب اساسی‌ترین نیازمان برای زندگی است.

مایعات، هر یك از سلول‌هایمان را پر می‌كنند و بافت‌هایمان را در بر می‌گیرند.

آنها اكسیژن و مواد مغذی را در تمام بدن حمل می‌كنند و مواد زاید را برمی‌دارند.

آب برای حفظ عملكرد درست بدن‌هایمان باید به طور مداوم جایگزین شود.

اگر كودكان آب بیشتری را نسبت به آنچه دریافت می‌كنند از دست بدهند، می‌توانند دهیدراته شوند، شرایطی كه می‌تواند از سردردها و بی‌حالی جزئی تا بیماری‌های بالقوه تهدید كننده حیات باشد.

هنگامی‌كه كودكان برای هیدراته ماندن به آب نیاز دارند، آن را فقط از آشامیدنی‌ها نمی‌گیرند.

آب در غذاهایی كه هر روز می‌خوریم نیز وجود دارد. میوه‌ها و سبزی‌ها، آبدارترین غذاها هستند- بسیاری از آنها بین 80 و 95 درصد آب دارند.

اما مایعات حتی در جاهای باور نكردنی پنهان می‌شوند- تا یك سوم وزن یك نان بیگل جویدنی و حدود نیمی از وزن یك استیك آبدار، آب است.

بنابراین مقدار آبی كه كودكان باید برای هیدراته ماندن بنوشند تا حدی به غذاهایی كه می‌خورند بستگی دارد.

برای بیشتر كودكان، نوشیدن یك لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌ها با هر وعده غذا یا میان وعده و خوردن گروهی از میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار كافی هیدراسیون را همراه با آب اضافی برای وقتی كه بیرون بازی می‌كنند یا مشغول فعالیت بدنی می‌شوند، تامین می‌كند.

آنها در روزهای گرم نیز وقتی كه بدن‌های‌شان آب را از طریق تعریق از دست می‌دهد به مایعات اضافی نیاز دارند.

به جز اینكه كودكان به طور غیرطبیعی مقادیر زیاد مایعات بنوشند.

تجمع زیاد آب در بدن خیلی مشكل ساز است.

یك بارومتر خوب هیدراسیون، رنگ ادرار است. بهتر است ادرار، زرد كمرنگ باشد، زرد پررنگ، شاخصی از دهیدراسیون است.

مكمل‌های ویتامین خاص می‌توانند ادرار را تیره نشان دهند، در حالی كه كافئین به عنوان یك دیورتیك عمل می‌كند و كمك به دفع مایعات بدن و كمرنگ شدن رنگ ادرار می‌كند.

آب بهترین انتخاب برای تامین هیدراسیون روزانه كودكان است.

با وجود تمام انتخاب‌های موجود از نوشیدنی‌ها كه این روزها در دسترس‌مان قرار دارد، آب ساده و خالص اغلب قهرمان ناشناخته در یك رژیم غذایی سالم است.

آب هیدراسیون را بدون هر گونه شكر اضافی یا كالری‌های افزوده مهیا می‌كند، وقتی آن را از طریق شیر آب دریافت كنید به آسانی یافت می‌شود و رایگان است.

نوشیدن لیوان‌های كوچك آب (حدود 4 اونس به طور مجزا) در طول روز می‌تواند به رفع تشنگی كودكان كمك كند و مانع از میل به مصرف میان وعده شود، زیرا تشنگی می‌تواند با گرسنگی اشتباه گرفته شود.

 

برچسب ها: تغذیه و کودک، کودک و نوشیدن مایعات، کودک و نوشیدن آب، کم آبی کودک، کودک و نوشیدنی، دهیدراتاسیون کودک، کودک و آب تعداد بازديد: 179 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز